• Mazda już wkrótce wprowadzi do oferty całkowicie nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik Diesla o pojemności 3,3 litra, który został stworzony w duchu "rightsizingu"
  • Wysoka sprawność termiczna nowej jednostki napędowej ma przekładać się na niskie zużycie paliwa, a tym samym niewielką emisję CO2
  • Z czasem do oferty Mazdy dołączy również benzynowa jednostka e-Skyactiv X, a od 2023 r. także większy od CX-60 model CX-80
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Mazda zapowiedziała, że w ciągu najbliższych trzech lat wprowadzi na rynek pięć nowych modeli ze zelektryfikowanymi układami napędowymi. Modele te będą oparte o platformę wszechstronnej architektury. Z kolei po 2025 r. japoński producent zaprezentuje całkowicie nowe rozwiązanie — Skalowalną Architekturę Skyactiv EV — która umożliwi projektować różnej wielkości samochody elektryczne na jednej, wspólnej platformie.

Mazda e-Skyactiv D, czyli 6-cylindrowy rzędowy diesel

Zanim te plany zostaną zrealizowane, Mazda już teraz wprowadzi do użytku pierwszy, zbudowany od podstaw 6-cylindrowy wysokoprężny silnik rzędowy o pojemności 3,3 litra. Jednostka ta w ocenie producenta jest jednym z najczystszych ekologicznie diesli na świecie i według Mazdy przekroczy wymagania dopiero zapowiadanych regulacji dotyczących emisji spalin.

Mazda CX-60 e-Sykactiv D Foto: Mazda
Mazda CX-60 e-Sykactiv D

Nowa jednostka e-Skyactiv D ma pojemność 3283 cm sześc. i wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail. Montowany wzdłużnie silnik powstał w duchu "rightsizingu", co w ocenie Mazdy oznacza odpowiedni dobór pojemności do wielkości i przeznaczenia samochodu. W autach z tylnym napędem silnik e-Skyactiv D będzie uzyskiwał moc 147 kW/200 KM, a w modelach z napędem na wszystkie koła Mazda i-Activ AWD nawet 187 kW/254 KM.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Mazda e-Skyactiv D — średnie zużycie paliwa na poziomie tylko 4,9 l/100 km

Ten nowy silnik Diesla wyposażony jest w 48-woltowy system Mazda M Hybrid Boost i dzięki zaawansowanej technice spalania DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) osiąga sprawność cieplną przekraczającą 40 proc. W efekcie mimo bardzo dobrych osiągów — w wersji o mocy 187 kW przyspieszenie 0-100 km/h trwa 7,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 219 km/h — samochód zużywa średnio 5,3 l/100 km (WLTP), co przekłada się na emisję CO2 na poziomie 137 g/km. Słabszy wariant zużywa jeszcze mniej paliwa, średnio 4,9 l/100 km (127 g CO2 na km). Z racji wysokiego momentu obrotowego silnik zapewnia wysoką zdolność holowania przyczep, te mogą mieć nawet masę do 2,5 tony.

Mazda CX-60 e-Skyactiv D — ceny od ponad 200 tys. zł

Mazda CX-60 z nowym dieslem pojawi się w salonach w styczniu 2023 r., a już od lipca br. dealerzy będą zbierali zamówienia na tę wersję. Cena auta z tylnym napędem i silnikiem o mocy 187 kW będzie zaczynała się od 201 tys. 900 zł w przypadku wersji wyposażeniowej Prime-Line. Mocniejszy silnik oferowany jest od poziomu wyposażenia Exclusive-Line i będzie kosztował minimum 231 tys. 900 zł.

Z czasem do jednostek e-Skyactiv D oraz PHEV dołączy również rzędowy, 6-cylindrowy motor benzynowy e-Skyactiv X o pojemności 3 litrów. Ponadto w 2023 r. Mazda zaprezentuje model CX-80. Ten bedzie większy od CX-60 i znajdą się w nim trzy rzędy siedzeń.