- BMW M5 pierwszy raz od 14 lat będzie dostępne nie tylko w wersji sedan
- W jednej kategorii nowe BMW M5 jest prawie siedem razy lepsze od poprzednika
- Pod względem sprzedaży aut BMW M Polska jest 6. największym rynkiem w Europie i 11. na świecie
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
W BMW M5 debiutuje napęd hybrydowy. Silnikowi elektrycznemu towarzyszy potężne 4,4-litrowe turbodoładowane V8. Wspólnie rozwijają 727 KM. To rekord w historii tego modelu, liczącej przecież aż siedem generacji. Do tego dochodzi niesamowite 1000 Nm. Waga też jest ogromna.
Nowe BMW M5 waży bowiem... 2435 kg (według normy DIN). To aż o 540 kg więcej od poprzednika. Dla porównania: bazowy Polski Fiat 126p ważył 580 kg.
Przeczytaj także: Pokonałem 220 zakrętów Alfą Romeo Junior z Tychów. Gdyby nazywała się Milano, kosztowałaby ponad 40 tys. zł więcej
Co gorsza, wzrost mocy nie rekompensuje przyrostu wagi. Choć poprzednie BMW M5 (napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym) jest o 127 KM słabsze i ma aż o 1/4 mniej maksymalnego momentu obrotowego (odpowiednio 600 KM i 750 Nm), to i tak pod względem relacji masy do mocy jest górą (4,3 kg/kW vs 4,6 kg/kW; wg DIN). Z drugiej strony w jednej kategorii nowość jest blisko siedem razy lepsza.
Przeczytaj także: To najdziwniejsze Ferrari w historii. Na jego widok Enzo ponoć pobladł i zaniemówił
Nowe BMW M5: wymiary, technika, design
Byłem na polskiej premierze nowego BMW M5 i widząc samochód na żywo, nie mogłem się oprzeć wrażeniu, jak bardzo z przodu jest podobny do modelu o trzy generacje starszego, czyli BMW M5 serii E60/E61 (2005-2010). To akurat dobrze, ponieważ tamten model należy do najlepiej wyglądających M5 w historii. Nowość nawiązuje do E60/E61 w jeszcze inny sposób.
Przeczytaj także: Jestem niemal pewien, że Polacy przesiądą się do chińskich samochodów [ANALIZA]
BMW M5 po 14 latach przerwy powraca bowiem do wersji kombi (oferowanej obok sedana). Poprzedni raz M5 Touring było dostępne właśnie za czasów E60/E61.
Nowe BMW M5 jest ogromne. Odmiana sedan mierzy 509,6 cm długości i 197 cm szerokości: odpowiednio aż o 11,3 cm i 6,7 cm więcej od poprzednika. Mało tego, ten sportowy sedan ma aż 151 cm wysokości — o pół centymetra więcej od spalinowej wersji Alfy Romeo Junior, czyli miejskiego SUV-a.
Przy tym wszystkim nowe BMW M5 sedan ma tylko 466-litrowy bagażnik. To aż o 64 l gorzej od mniejszego przecież poprzednika.
W BMW M5 debiutuje system skrętnych tylnych kół (do 1,5 stopnia). No i pierwszy raz BMW M5 można się poruszać wyłącznie "na prądzie". W ten sposób da się pokonać do 69 km.
Nowe BMW M5: dlaczego wybrano napęd hybrydowy
Choć napęd hybrydowy przytuczył samochód i pogorszył przyspieszenie 0-100 km/h, to jednak są z niego korzyści. Wśród nich — wierz lub nie — jest jeszcze większa radość z jazdy.
Bo silnik elektryczny oddaje maksymalny moment obrotowy natychmiast, co sprawia, że nowe BMW M5 jeszcze szybciej reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszania. Może i nowość ma gorsze 0-100 km/h od poprzednika, ale już 80-120 km/h jest lepsze o 0,3 s — i to nie w porównaniu ze standardowym M5, ale ze wzmocnionym Competition. Mało tego, 80-120 km/h w nowym M5 jest o 0,1 s lepsze niż w poprzednim BMW M5 CS, które przecież góruje nad najnowszym modelem pod względem relacji masy do mocy (3,9 kg/kW vs 4,6 kg/kW; wg DIN).
Do tego napęd hybrydowy daje kierowcy wybór. Może jeździć wyłącznie "na prądzie" (a klientom BMW M na tym zależy) albo korzystać z V8. W poprzedniku pierwszej opcji siłą rzeczy zwyczajnie nie było. Tym samym BMW M5 stało się bardziej wszechstronne na co dzień.
Pod względem emisji dwutlenku węgla nowość rozkłada poprzednika na łopatki — jest prawie 7-krotnie lepsza. Dzięki napędowymi hybrydowemu nowe BMW M5 emituje średnio od 37 do 39 g CO2/km, a poprzednik — od 253 do 259 g CO2/km (wg WLTP).
Nowe BMW M5 można już zamawiać. Bazowa cena: 680 tys. zł. I naprawdę nie sądzę, żeby to był problem.
Dlaczego? Bo Polacy masowo kupują BMW M. Nie przesadzam — pod względem sprzedaży BMW z serii M Polska jest 6. największym rynkiem w Europie i 11. na świecie. I ten wynik dotyczy wyłącznie BMW M, bez wliczania weń tańszych modeli z serii M Performance oraz z pakietem stylistycznym M.