Cały błotnik (oznaczony Daplen EF341AE) wyprodukowano ze specjalnej termoplastycznej poliolefiny (TPO) i opracowano ze względu na indywidualne potrzeby drugiej generacji BMW X5. Chodzi prawdopodobnie o pierwszy błotnik, który zintegrował kilka ważnych funkcji. Błotnik łączy przednią lampę, czujniki poduszek powietrznych, system chłodzenia, a zarazem pełni funkcję nadkola. Dużym atutem nowego rozwiązania firmy Borealis jest aż 50% obniżenie masy w porównaniu do błotników z blachy.
Ze względu na bezpieczeństwo, zwłaszcza pieszych, błotnik wyprodukowany ze specjalnego plastiku jest dużą zaletą. Swoimi właściwościami wyprzedził czas i spełnia wymagania Euro NCAP na rok 2010. W warunkach miejskich strefy zgniotu są w stanie odkształcić błotnik nawet o 80 mm do środka, zapobiegając ciężkim obrażeniom pieszego.
Borealis deklaruje absolutną stałość materiału – zwłaszcza przy działaniu promieni słonecznych, kiedy mogłoby dochodzić do rozszerzania, a w zimie do kontrakcji. Przy opracowaniu nowej części szczególną uwagę poświęcano także lakierowaniu, kiedy może dochodzić do powstania różnych odcieni na różnych powierzchniach. Producent zapewnia, że ani w tym aspekcie nowy materiał nie będzie stwarzał problemów.