Topowe wersje V6 otrzymały silniej zarysowany zderzak i szerszy "grill". Pozostałe wersje mają teraz większy dolny wlot powietrza.Istotniejsze jest niewidoczne dla oka. Przede wszystkim - do oferty weszła jednostka sześciocylindrowa. 2,5-litrowy silnik, lekki i nieduży, wykonany został w całości z aluminium. Ma 24 zawory i po dwa wałki rozrządu na rząd cylindrów. Rozwija o połowę większą moc niż dotychczas instalowany silnik benzynowy 1.8 (por. tabela), który również pozostaje w ofercie. V6 współpracuje z dostarczaną seryjnie 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów, wyposażoną w funkcję ręcznej zmiany przełożeń Steptronic. Oprogramowanie adaptacyjne skrzyni biegów pozwala jej optymalnie dopasowywać przełożenia do określonych warunków - np. zjazdów po stromym zboczu, podjazdu pod wysokie wzniesienia, ciągnięcia przyczepy.Drugie nowe serce to zmodernizowany turbodiesel Td4 produkcji BMW. Ten silnik zastępuje dotychczas oferowany, zapewniając wyraźnie lepsze osiągi i wyższą kulturę pracy w połączeniu z poprawioną ekonomiką. Jego moc wzrosła z 97 do 112 KM, a moment obrotowy z 210 do 260 Nm, osiąganych przy zaledwie 1750 obr./min. Td4 jest jednostką czterocylindrową o dwóch wałkach rozrządu i 16 zaworach. Dysponuje układem bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail. Ta jednostka napędowa oferowana jest z nową pięciobiegową przekładnią manualną lub z 5-stopniowym automatem, takim samym jak w modelach z silnikiem V6.Poza tymi nowościami rocznik 2001 Freelandera otrzymał usprawniony układ jezdny i hamulcowy. Większe wentylowane tarcze na przednich kołach, powiększone zaciski hamulcowe i szersze tylne bębny powinny sobie bez trudu radzić ze spowalnianiem mocniejszych samochodów. Nowy, oferowany standardowo ABS dołącza do elektronicznych systemów: rozdziału siły hamowania EBD, elektronicznej kontroli trakcji ETC i zapobiegającego niekontrolowanemu zjazdowi z pochyłości HDC.We wnętrzu, teraz dodatkowo wyciszonym i sprawniej ogrzewanym, zmieniono konsolę środkową. W wersjach pięciodrzwiowych standardem stały się elektrycznie sterowane tylne szyby, a w opcji zamówić można zestaw do sportowego tuningu nadwozia oraz drewniane lub aluminiowe dekoracje deski rozdzielczej. Nowy, niezależny system odcięcia zasilania stanowi dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe.
Nowe serca Freelandera
O ile z zewnątrz zmiany są ledwie widoczne, to pod blachą dzieje się sporo nowego. Najbardziej rzucającą się w oczy modyfikacją stylistyczną jest schowanie pod gładki klosz kierunkowskazów zintegrowanych z reflektorami.