Land Rover Freelander

Land Rover Freelander

Land Rover Freelander to pierwszy samochód marki z nadwoziem samonośnym. Land Rover zaczął „projekt” auta już w latach 80., kiedy to najpierw do pracy wzięli się księgowi, wyliczając opłacalność „interesu”. Doświadczeni do tej pory w rasowych terenówkach Brytyjczycy, chcieli zwrócić się do Hondy o współpracy, Ci jednak nie byli zainteresowani kooperacją.

Tym sposobem zakasali rękawy i stworzyli swojego pierwszego SUVa, który nie boi się „ubrudzić sobie rąk”. Ciekawe i dynamicznie wyglądające nadwozie prezentowało się bardzo nowocześnie, i do dziś zachowuje przysłowiową świeżość. Freelander dostępny był w nadwoziu 3- lub 5-drzwiowych. Takie dodatki jak koło zapasowe na klapie bagażnika, plastikowe nakładki wokół auta czy ścięte pod dużym kątem zderzaki, nadawały mu terenowego charakteru.

Nie były to jednak pozory, bowiem Land Rover Freelander radził sobie całkiem nieźle poza asfaltem. Co prawda nie potrafił wjechać tam, gdzie jego więksi „bracia”, jednak na polnej drodze, czy leśnej ścieżce radził sobie bezproblemowo. Napęd przenoszony był na przednią oś, a tylna była automatycznie dołączana. Oprócz tego we Freelanderze mogliśmy znaleźć takie smaczki jak np. system kontroli zjazdu.

W 2000 roku przeprowadzono pierwszy lifting, podczas którego nieco odświeżono pas przedni, poprawiono wyposażenie, wnętrze oraz wzmocniono układ przeniesienia napędu na tył. Kolejna rewitalizacja miała miejsce po 3 latach, kiedy to wymieniono światła z przodu iż z tyłu oraz wzbogacono wyposażenie. Początkowo w ofercie był 1 benzyniak i 1 diesel. W pierwszym przypadku był to silnik 1.8 generujący 120 KM, a w drugim - 98-konne 2.0 Di. Wraz z pierwszym liftingiem, do oferty dołączyło 2,5-litrowe, benzynowe V6 o mocy 177 KM oraz 2-litrowy turbodiesel Td4 rozwijający 112 KM. 2 lata później został on wzmocnione do 129 KM. Obok 5-biegowej skrzyni manualnej, dostępny był także „automat” o takiej samej liczbie przełożeń.

W 2006 roku pojawiła się II generacja Land Rovera Freelandera. Po pierwszych próbach, Brytyjczycy wiedzieli co poprawić, aby kolejna odsłona Freelandera sprzedawała się jeszcze lepiej. Nie dość że zachowano właściwości terenowe, to jeszcze je poprawiono, stosując nowe, niezależne zawieszenie oraz nowy układ przeniesienia napędu na 4 koła Terrain Response, z kilkoma trybami jazdy. Nadwozie zachowało design poprzednika, ale zostało poprawione pod kątem agresywnego i dynamicznego wyglądu.

Oprócz tego zwiększono rozmiary, dzięki czemu nie tylko zwiększyła się ilość miejsca dla pasażerów, lecz także znacznie poprawiła się przestronność bagażnika (z 374 do 546 litrów). Początkowo pod maską znalazł się 3,2-litrowy benzyniak V6 generujący 233 KM oraz 2,2-litrowy turbodiesel TD4 o mocy 160 KM. Przy okazji liftingu, w 2011 roku, do oferty dołączył 4-cylindrowy silnik benzynowy 2.0 Si4/240 KM, a dotychczasowego diesla rozbito na 2 warianty - 150- oraz 190-konne. Zarówno manualna, jak i automatyczna skrzynia, miała 6 przełożeń.

W 2014 roku zakończono produkcję Land Rovera Freelandera, a jego następcą został Discovery Sport.

Land Rover Freelander - generacje

Land Rover Freelander I (1998&nbsp-&nbsp2006)

Land Rover Freelander I (1998 - 2006)

Land Rover Freelander II (2007&nbsp-&nbsp2014)

Land Rover Freelander II (2007 - 2014)

Land Rover Freelander - powiązane artykuły

Pokaż więcej