- Auta 4x4 są pilnie poszukiwane na rynku wtórnym. Wybór modeli jest dość duży, ale ceny - nie zawsze atrakcyjne
- Gabaryty nie decydują o przeznaczeniu samochodu 4x4 - trzeba zwrócić uwagę na jego konstrukcję
- Większe zużycie paliwa, droższe przeglądy – utrzymanie SUV-a jest nieco bardziej kosztowne niż np. auta kompaktowego
Modna sylwetka, wyższa pozycja siedząca, napęd wszystkich kół, funkcjonalne nadwozie – trudno powiedzieć, co decyduje o popularności uterenowionych samochodów. Bez wątpienia jednak od kilkunastu lat obserwujemy stały wzrost zainteresowania – o ile w 2000 r. liczbę takich modeli można było policzyć na palcach, o tyle obecnie mają je w ofercie praktycznie wszyscy liczący się producenci. Wzrosła też podaż na rynku wtórnym. Najstarsze auta (z lat 90. XX wieku) kosztują już znacznie mniej niż 10 tys. zł. Założyliśmy jednak, że nasz budżet to kilkanaście tysięcy – SUV miałby stanowić alternatywę dla kilkuletniego samochodu kompaktowego lub klasy średniej.
Na rynku znajdziecie mnóstwo modeli odpowiadających takim wymaganiom. Poza dziesiątką pokazaną w galerii są też inne – np. BMW X3 lub Mazda Tribute – ale (przynajmniej w interesującym nas zakresie cenowym) jest ich znacznie mniej.
Terenowe atrybuty
Wszystkie prezentowane samochody należą do kategorii lekkich SUV-ów lub crossoverów. Ważne, żeby model zakwalifikować do odpowiedniej grupy – porównywanie Suzuki SX4 z Jimny (mimo podobnych gabarytów) nie ma sensu. Dany budżet pozwala też na zakup znacznie większych aut o większych zdolnościach offroadowych i wysokim poziomie komfortu, np. VW Touarega. To już jednak inna „waga” – samochód ma liczne zalety, ale też jego utrzymanie będzie zdecydowanie droższe niż modeli, które zaliczymy do grona „lekkich SUV-ów”.
SUV w terenie?
Możliwości jazdy w terenie pokazanych tu samochodów są – oględnie mówiąc – niezbyt wysokie. Samonośne, niezbyt mocne nadwozia, niezależne zawieszenie, uproszczony (w większości modeli) napęd 4x4 – nie ma wątpliwości, że te pojazdy lepiej sprawdzą się na asfalcie niż w prawdziwym terenie. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie można zjechać z asfaltu. Kto myśli o terenowej turystyce lub dojeżdża do posesji po gruntowej drodze, ten musi jednak do swojego wyboru przyłożyć większą wagę.
Przede wszystkim samochód powinien mieć napęd wszystkich kół, a to wcale nie jest w przypadku SUV-ów takie oczywiste. Stosowane w większości modeli sprzęgło dołączające tylną oś w warunkach drogowych (błoto, śnieg, szuter) sprawdza się zadowalająco. Najlepsze modele w segmencie – Suzuki Grand Vitara II lub Dacia Duster – są w tej cenie nieosiągalne.
Słowo o wydatkach
W stosunku do kompaktowych samochodów osobowych SUV-y są wyraźnie droższe. Więcej trzeba też przygotować na ich utrzymanie. Za kilkanaście tys. zł najczęściej kupicie egzemplarze w wieku 10-15 lat. W wielu z nich problemem może być korozja – nie ta widoczna z zewnątrz, ale atakująca podwozie. Oglądajcie dokładnie spód auta i szukajcie egzemplarza bez rdzy! Zaawansowany wiek oznacza także spore przebiegi – lepiej nie zakładać, że diesle będą miały mniej niż 200-250 tys. km, a to wiąże się z wydatkami na serwis (wtryskiwacze, koła dwumasowe, turbiny). Lepszym rozwiązaniem mogą być benzyniaki, ale te z kolei sporo palą. W mniej popularnych modelach problemem bywa też zakup zamienników. Nie chcemy odwodzić od zakupu SUV-a, ale warto mieć świadomość czekających kosztów.
Dane techniczne aut prezentowanych w galerii (polecane wersje):
Polecany silnik | Honda CR-V II 2.0 | Hyundai Tucson I 2.0 CRDi | Hyundai Santa Fe I 2.0 CRDi | Land Rover Freelander 1.8 | Mitsubishi Outlander I 2.0 |
Typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1991 | 1991 | 1796 | 1997 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 150/5500 | 113/4000 | 112/4000 | 117/5550 | 136/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 192/4000 | 245/1800-2500 | 255/2000 | 165/2750 | 176/4500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 168 | 166 | 170 | 192 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,6 | 13,8 | 14,9 | 11,1 | 10,7 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 9,7 | 7,1 | 7,6 | 10,4 | 9,1 |
Dane techniczne aut prezentowanych w galerii (polecane wersje):
Polecany silnik | Nissan Qashqai I 2.0 | Nissan X-Trail I 2.0 | Subaru Forester II 2.0 | Suzuki SX4 I 1.6 | Toyota RAV4 II 2.0 |
Typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. B4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 1998 | 1994 | 1586 | 1998 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 141/6000 | 140/6000 | 125/5600 | 107/5600 | 150/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 196/4800 | 192/4000 | 184/3600 | 145/4000 | 192/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 177 | 180 | 180 | 185 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,1 | 11,3 | 11,4 | 10,7 | 10,6 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,2 | 9,3 | 8,5 | 6,8 | 8,8 |
Naszym zdaniem
Za kilkanaście tysięcy złotych bez problemów kupicie SUV-a, ale nie będą to już młode egzemplarze. Wydatki na takie auto na pewno nie są rekordowo niskie, dlatego radzimy uważać – kupowanie SUV-a, gdy podstawowym kryterium są niskie koszty utrzymania, może nie mieć sensu. Ale nawet takie leciwe auto może dać sporo radości z jazdy!