O sukcesie SUV-ów przesądziła atrakcyjna cena, a także ich uniwersalność. Lekka terenówka sprawdzi się i w mieście, i w trasie, wjedzie tam, gdzie zwykła osobówka nie da rady, zapewni dobrą widoczność i... poczucie bezpieczeństwa.
Pamiętajcie jednak o tym, że większość SUV-ów w trudnym terenie jest bezradna, a koszty eksploatacji mogą okazać się wysokie (wiek!). Kolejność: od najtańszego do najdroższego.
1 Łada Niva (od 1976 r.) jest spartańsko wykonana, ale okazuje się najtańsza w zakupie (od 2 tys. zł) i dość dobrze radzi sobie w łatwym terenie (mimo że ma samonośne nadwozie). Trwałość? Nie najlepsza, jednak części zamienne można kupić za grosze. Silniki: 1.3-1.9.
2 Kia Sportage I z lat 1994-2002 nie jest mistrzynią bezawaryjności, a co gorsza – naprawy będą dużo kosztować (problem z częściami). Na plus: przyzwoite zdolności terenowe (seryjny reduktor) i niewysokie ceny zakupu (od 3 tys. zł). Silniki 2,0 l: benzynowy i diesel.
3 Toyota RAV4 I generacji (1994-2000) to jedna z prekursorek dzisiejszych SUV-ów. Układ 4x4 wyposażono w blokadę centralnego „dyfra” – tego w obecnej „rawce” już nie uświadczymy. Dobra relacja trwałości do wieku, ale tylko jeden silnik (2.0 benz.). Ceny: od 7 tys. zł.
4 Subaru Forester I (1997-2002) odznacza się niską awaryjnością i niezłymi własnościami terenowymi. Wolnossący bokser 2.0 nie pali przesadnie dużo – nie można tego powiedzieć o wersjach turbo. Wady? Niezbyt przestronne wnętrze i drogie części zamienne. Ceny: od 8 tys. zł.
5 Land Rover Freelander (1997-2006) przez pewien czas był najlepiej sprzedającym się SUV-em w Europie. Jak na auto tej marki przystało, „anglik” nieźle radzi sobie w terenie, ale nie jest zbyt trwały. Popsuć może się w zasadzie wszystko, wielu kłopotów przysparza zwłaszcza diesel o mocy 97 KM. Ceny: od 9 tys. zł.
6 Suzuki Grand Vitara z lat 1998-2005 to auto, które najlepiej łączy cechy lekkiego SUV-a i auta terenowego. Nadwozie zbudowano na ramie, a układ napędowy wyposażono w reduktor i blokady. Awaryjność nie jest wysoka, ale ze zdobyciem niektórych zamienników może być kłopot. Ceny: od 11 tys. zł.
7 Mitsubishi Pajero Pinin (1998-2006) przeznaczone na rynek europejski było produkowane we Włoszech, w zakładach Pininfariny. Do wyboru trzy benzyniaki: 1.8/114 lub 120 i 2.0/129 KM. Trwałość – niezła, ale ceny części w ASO są bardzo wysokie. Niski komfort jazdy (sztywna oś). Ceny: od 12 tys. zł.
8 Honda CR-V (1995-2002) zadebiutowała rok po Toyocie RAV4, ale zdołała odnieść porównywalny sukces. I to pomimo tego, że wyposażono ją w prostszy układ napędowy. Na plus: wysoka trwałość. Wady to wciąż niemałe ceny zakupu (od 13 tys. zł) i tylko jeden silnik benzynowy – 2.0.
9 Hyundai Santa Fe (2000-06) to pierwszy SUV w historii tej koreańskiej marki. Pierwszy i... od razu całkiem niezły: Santa Fe ma przestronne wnętrze i nie psuje się zbyt często. W łatwym terenie radzi sobie natomiast przeciętnie i napędzają je słabe silniki. Ceny: od 14 tys. zł.
10 Nissan X-Trail (2001-07) jako najmłodszy model w zestawieniu jest siłą rzeczy najdroższy (od 21 tys. zł). To nowoczesna i trwała konstrukcja. Co ważne, kierowca ma możliwość wyboru trybu napędu – niezła dzielność w terenie. Polecamy japońskiego diesla 2.2.