W samochodach jeżdżących po drogach spotkać też można nową automatyczną skrzynię Proactive oraz układy bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach benzynowych i wysokoprężnych.W latach 2000-01 na rynku można spodziewać się kolejnych nowości: silników 1.0 i 1.2 16V, 1.5 td, sześciobiegowej przekładni o zmniejszonych oporach, 5-biegowej automatycznej ze sterowaniem impulsowym oraz np. nowej wersji doładowania silnika benzynowego 2.0.16-zaworowe silniki o pojemnościach 999 i 1150 ccm zaprojektowano dążąc do zmniejszenia zużycia paliwa i poprawy osiągów.
Model 1.0 (przeznaczony głównie na rynki Ameryki Południowej) osiąga 60 KM i 90 Nm. Większy motor ma zastąpić aktualnie stosowaną w Clio ośmiozaworową wersję 1.4. Rozwija on taką samą moc - 75 KM. Mimo nieco mniejszego momentu obrotowego (105 Nm) ma zapewniać mniejsze spalanie i korzystniejszy skład spalin. Silniki mają drążone wałki rozrządu, łożyskowane dźwigienki zaworowe oraz elektroniczne sterowanie przepustnicą (brak klasycznej linki "gazu").Do zmniejszenia zużycia paliwa można też użyć turbosprężarki.
W nowym silniku 2.0 16V pozwoliła ona zachować komfort jazdy właściwy dla jednostki 2.5 (maksymalny moment 250 Nm osiągany jest w przedziale 1750-3000 obr./min) przy zużyciu paliwa mniejszym o 15-20 procent. Zmiany w turbosprężarce dotyczą przede wszystkim kanału dolotowego, który tutaj jest podwójny. Osobno doprowadzane są spaliny z 1 i 4 oraz 2 i 3 cylindra, dzięki czemu wyeliminowano niepożądany efekt powtórnego zasysania spalin. Turbodiesle z wtryskiem bezpośrednim dopiero zdobywają rynek, natomiast Common Rail z centralną listwą z paliwem o wysokim ciśnieniu proponowany jest przez nieliczne firmy, tymczasem Renault oferuje już drugą generację tego systemu. Miejsce podłużnej listwy zajęła kula, dzięki czemu poprawił się rozkład ciśnienia i możliwy był jego wzrost z 1400 do 1600 barów. Auta wyposażone w nowy silnik - 1.5 dCi mają charakteryzować się bardzo niskim zużyciem paliwa. W Clio osiąga ono średnio 4,5 l/100 km. Jednostka o mocy 65 KM/160 Nm lub 80 KM/185 Nm ma zastąpić aktualnie stosowane (w Clio i Méganie) wolno ssące silniki 1.9 D.
Andrzej Jedynak