Alians Renault-Nissan, Komisariat Energii Atomowej (CAE) i Strategiczny Fundusz Inwestycyjny (F.S.I.) podpisali pod patronatem francuskiego Ministra ds. Przemysłu, Christiana Estrosi, list intencyjny w sprawie utworzenia spółki joint venture mającej zajmować się projektowaniem i produkcją akumulatorów do samochodów z napędem elektrycznym.

Renault, Nissan i CAE zainwestują w ten projekt, wnosząc do niego wkład w postaci know-how technicznego oraz własnej infrastruktury. W ramach udzielania stałego wsparcia ze strony francuskich władz państwowych i prowadzonej przez nie polityki promowania samochodów o zerowej emisji, do projektu przyłączy się również F.S.I., wnosząc do niego wkład w wysokości 125 milionów euro.

Ponadto w celu zapewnienia pełnego sfinansowania projektu, Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) wyraził gotowość przeanalizowania możliwości wniesienia kwoty mogącej sięgać nawet 50% całkowitej, wynoszącej 280 milionów euro pożyczki.

Działalność spółki joint venture utworzonej przez Renault, Nissana, CAE i F.S.I. skupiałaby się na prowadzeniu zaawansowanych prac badawczych, wdrażaniu do produkcji i recyklingu akumulatorów do pojazdów z napędem elektrycznym. Rozpoczęcie produkcji akumulatorów w ramach tej spółki przewidywane jest na połowę 2012 roku w fabryce w miejscowości Flins, usytuowanej w odległości 30 km od Paryża.

Planowana docelowa zdolność produkcyjna zakładu powinna osiągnąć 100 000 akumulatorów rocznie. Wielkość inwestycji odpowiadająca pierwszej fazie realizacji tego projektu jest szacowana na 600 milionów euro.

Produkowane przez tę spółkę akumulatory będą mogły być sprzedawane każdemu producentowi samochodów. Alians Renault-Nissan chce produkować akumulatory w swoich europejskich zakładach usytuowanych na terenie Francji, Wielkiej Brytanii i Portugalii i wyposażać w nie własne, produkowane w Europie modele z napędem elektrycznym.

Zamierzeniem Renault jest wykorzystanie akumulatorów produkowanych w fabryce we Flins w swojej gamie pojazdów z napędem elektrycznym, w szczególności w przyszłym elektrycznym modelu, którego zapowiedź stanowi samochód koncepcyjny Zoe Z.E. Concept i który będzie również produkowany w zakładzie we Flins. Spółka joint venture będzie też zajmowała się opracowywaniem technologii w celu recyklingu zużytych akumulatorów na terenie zakładu, wnosząc tym sposobem swój wkład w realizację zasad zrównoważonego rozwoju.

Rząd francuski podjął szereg inicjatyw na rzecz promowania transportu o zerowej emisji, wśród których należy wymienić publiczne i prywatne przetargi na zakupy grupowe, które umożliwiłyby utworzenie do roku 2015 rynku flotowego ok. 100 000 pojazdów, potwierdzenie wprowadzenia wyjątkowych dopłat w wysokości 5 000 euro na zakup auta z napędem elektrycznym do 2012 roku oraz rozwój stosownej infrastruktury poprzez zainwestowanie w nią 900 milionów euro ze Skarbu Państwa.

Christian Estrosi, Minister ds. Przemysłu, oświadczył: Z punktu widzenia rządu francuskiego rozwój środków transportu z napędem elektrycznym wychodzi naprzeciw podwójnemu, fundamentalnemu wyzwaniu − konieczności zapewnienia zrównoważonego rozwoju oraz wyzwaniu mającemu strategiczne znaczenie dla naszego przemysłu samochodowego, który musi dziś pójść w kierunku produkcji aut z napędem elektrycznym, jeśli chce w przyszłości pozostać konkurencyjny. Zaangażowanie państwa w realizację tego projektu stanowi wyraz głębokiego przekonania, że ekologia nie jest wrogiem przemysłu w ogóle, a przemysłu samochodowego w szczególności − wręcz przeciwnie, jest ona jego przyszłością!

Zdaniem Carlosa Ghosna, Prezesa i Dyrektora Generalnego koncernu Renault-Nissan: Dla osiągnięcia pełni swoich możliwości, transport o zerowej emisji wymaga nawiązania unikalnej współpracy między sektorem prywatnym i publicznym. Możemy sobie jedynie pogratulować dalekowzroczności i zobowiązania podjętego przez francuskie władze państwowe, CAE i F.S.I. do wspólnego inwestowania z Aliansem Renault-Nissan w rozwój samochodów o zerowej emisji.

Bernard Bigot z władz CAE dodał: Dzięki swemu powszechnie uznanemu know-how w dziedzinie technologii energetycznych o niskiej zawartości węgla oraz technologii na rzecz zrównoważonego rozwoju, CAE stanie się kluczowym uczestnikiem programów badawczo-rozwojowych w ramach tejże spółki joint venture. Nasi partnerzy mogą liczyć na całkowite wsparcie ze strony zespołu badawczego CAE w dążeniu do osiągnięcia pozycji lidera na rynku pojazdów z napędem elektrycznym.

Gilles Michel, Dyrektor Generalny FSI, oświadczył: Podczas gdy poprzez działanie FMEA (Fundusz Na Rzecz Modernizacji Producentów Wyposażenia Samochodowego), FSI przyczynia się do stabilizacji i wzmocnienia pozycji producentów wyposażenia samochodowego, to przyłączając się do tego przyszłościowego dla przemysłu samochodowego projektu pokazuje, jak wielkie znaczenie może mieć ten sektor dla zachowania konkurencyjności naszego kraju w przyszłości.