Analizując liczbę wzniesień do pokonania, wielu uczestników zastanawiało się, czy legendy motoryzacji będą je w stanie pokonać. Jednak samochodydo tej ciężkiej próby zostałyprzygotowane perfekcyjnie. Jedyne utrudnienie stanowiła konieczność częstego odwiedzania stacji benzynowych. Większość przedwojennych aut zużywa bowiem sporo benzyny, a ich baki mają małą pojemność.Jako jedyny pecha miał Rene Verbiest z Belgii, właścicielnajładniejszego pojazdu w kolumnie rajdowej - Cadillaca Cabriolet Fisher z 1928 roku. Na ostatnim etapie posłuszeństwa odmówiła pompa paliwowa.Najstarszym uczestnikiem rajdu był 82-letni Georges Dini zasiadający za kierownicą Forda A Roadstera, który swoje cacko przejął po ojcu. Zniszczony pojazd przez wiele lat stał w szopie. Już na emeryturze Dini postanowił odświeżyć swoje wspomnienia. Dzisiaj jeździ autem, które pamięta ze swojego dzieciństwa.Komandorem rajdu był Christian Simonetti, z zawodu nauczyciel. Jego odrestaurowany przed kilkunastu laty, dwumiejscowy, sportowy Delahaye wzbudzał duży respekt na drodze. Znakomita prezencja, a przy tym równie imponujące przyspieszenie.Szlak Napoleona to jedna z najładniejszych tras turystycznych. Rozpoczyna się nad Morzem Śródziemnym, a kończy w malowniczych masywach alpejskich.Oto miejsca, które odwiedziliśmy.Vallauris. Tu znajduje się jedyne w swoim rodzaju muzeum ceramikiPabla Picassa.Zbiór eksponatów zawiera najciekawsze, często mało znane dzieła mistrza.Grasse. To światowa stolica perfum. Warto zwiedzić jedną z trzech najbardziej znanych na całym świecie "fabryk zapachów", gdzie można zapoznać się z całym procesem produkcyjnych oraz kupić luksusowe perfumy.Castellane. Niewielka miejscowość o typowo turystycznym charakterze. Jednązatrakcji jest piesza wycieczka na wzgórze, gdzie można nie tylko zwiedzić zabytkowy kościółek św. Wiktora, lecz także podziwiać malowniczą panoramę miasta.Digne-les-Bains. Słyniez kwitnącej lawendy, a także z gorących źródeł leczniczych.Sisteron. Miasto zbudowane nad rzeką Durance wśród skalistych wzgórz, na pograniczu Prowansji i Alp Delfinackich i na granicy dwóch klimatów. W XIII wieku rozpoczęła się budowa cytadeli, która swój obecny kształt otrzymała dopiero w XIX wieku. Z tego samego okresu pochodzi katedra. Wspaniały widok na miasto ze wzgórza. Gap. Miasto z pięknym rynkiem oraz dawną siedzibą biskupów Charance, z wielopoziomowym ogrodem botanicznym i charakterystycznymi fontannami.Laffrey. Szczególne miejsce upamiętniające pobyt i znaczące decyzje Napoleona. Jego zrekonstruowany pomnik został umieszczony na wzgórzu dopiero w 1930 roku. Vizille. Potężny zamek zbudowany w XVII wieku, z malowniczymi ogrodami o powierzchni 130 hektarów. Obecnie mieści się tu muzeum rewolucji francuskiej. Grenoble. Największe z miast leżącew sercu Alp. To właśnie tu zorganizowano zimowe igrzyska olimpijskie. Do zwiedzania liczne zabytki, m.in. bastylia na Wzgórzu Jalla, pałac sprawiedliwości, katedra Notre Dame, muzeum delfinackie czy jedyna w swoim rodzaju kolejka linowa.Wszystkie te miejscowości związane są z Napoleonem. Jego imię z powodzeniem wykorzystywane jest także do celów promocyjnych malowniczej trasy, jaką poruszały się zabytkowe samochody. Więcej informacji o opisywanych miejscowościach na szlaku Napoleona (i nie tylko) można uzyskać we Francuskim Ośrodku Informacji Turystycznej w Warszawie, tel. (22) 696 75 97, e-mail: info.pl@franceguide.com
Galeria zdjęć
Oldtimery na szlaku Napoleona
Oldtimery na szlaku Napoleona
Oldtimery na szlaku Napoleona
Oldtimery na szlaku Napoleona