• Rozpoczęcie produkcji dwóch nowych modeli zbiegło się w czasie z wizytą Putina w zakładach GAZ Group
  • Producent wprowadza na rynek ciężarówkę Gaz Next z kabiną z ocynkowanej stali
  • Na rynek trafi też kolejna generacja samochodów dostawczych. Jedną z nowości ma być zastosowanie systemu ABS.

Kto jeszcze pamięta ciężarówki marki GAZ? Chyba głównie emerytowani żołnierze, którzy korzystali z radzieckich ciężarówek GAZ, KRAZ czy Ural. Do dziś jeszcze krążą dowcipy o zużycia paliwa. Żartowano bowiem, że najcięższe radzieckie ciężarówki paliły 100 na 100, czyli 100 litrów na 100 kilometrów.

Od czasu służby w wojsku PRL zmieniło się jednak wiele. Nie tylko w naszej armii, ale także na wschodzie. Rosyjskie ciężarówki przestały się kojarzyć siermiężnymi i paliwożernymi produktami. Nowe modele coraz bardziej przypominają zachodnie konstrukcje. Część z nich bazuje nawet na zachodnich podzespołach jak np. Kamazy, które wykorzystują kabiny stosowane w Mercedesach Actros.

Gazela Next

Nowymi konstrukcjami pochwalił się GAZ (jego jednym z najsłynniejszych modeli jest ciężarówka GAZ 66, którą czerwonoarmiści podróżowali m.in. podczas interwencji w Afganistanie). Firma uruchomiła produkcję średnich ciężarówek Next oraz modelu użytkowego Gazela Next (o DMC 4.6 tony). Drugi z wymienionych to materiał na prawdziwy hit. Modele z serii Gazela to najpopularniejsze samochody dostawcze na rosyjskim rynku.

Ciężarówkę Next wyposażono w kabinę z ocynkowanej stali, nowo opracowane tylne zawieszenie pneumatyczne oraz zmodernizowany rosyjski silnik YaMZ 534 o mocy 170 KM (maksymalny moment obrotowy: 664 Nm). Producent chwali się układem hamulcowym z tarczami na wszystkich kołach oraz układami ABS i ASR. GAZ szczyci się także zwiększonym komfortem pracy kierowcy. Poprawiono siedzenie z pięcioma zakresami regulacji, dodano zdalne sterowanie w kierownicy, a nawet zastosowano system klimatyzacji Delphi z układem ogrzewania przedniej szyby.

W przypadku modelu dostawczego zwiększono udźwig i wzmocniono ramę (do 2.6 tony), szerokość platformy ładunkowej (do 216 cm), poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne oraz udoskonalono układ hamulcowy (tarcze na wszystkich kołach oraz dodano system ABS).