Jeżeli jakiś producent organizuje premierę światową swojego nowego modelu w kościciele, to może oznaczać, że chce wykorzystać także i tę najwyższą moc do pozyskania jego użytkowników. Jednak po tym co zobaczyliśmy we francuskim mieście Mulhouse, nie mamy wątpliwości, że twórcom Peugeota 308 nie będzie to zupełnie potrzebne. To auta na pewno szybko zdobędzie dużą popularność.
Ta nowość rozpoczyna serię modeli Peugeot z ósemką w nazwie, a to także oznacza dla producenta spełnienie określonego celu. Według słów Frédérica Saint Geourse, dyrektora generalnego Peugeot, marka ta chce zwiększyć swój udział na rynku europejskim z 7,4 na 7,5 procent, co wraz z dobrze sprzedającym się modelem 207, co wydaje się jest bardzo realne do zrealizowania. Peugeot 308, przygotowywany pod kodem fabrycznym T7, pojawił się w wersji testowej już w 2005. Kierowcy testowi pokonali egzemplarzami z preserii ponad dwa miliony kilometrów, a my jeszcze nawet jednego. Tym razem producent zaoferował nam statyczną prezentację, ale przedstawione auta pozwoliły nam na odpowiednią jego ocenę. Dotyczy ona przede wszystkim kabiny pasażerskiej.
Poniżej dokonaliśmy porównania wymiarów Peugeota 308 z modelem 307.
Wymiary Peugeot 308 vs. Peugeot 307WymiarPeugeot 308Peugeot 307Długość [mm]42764202Szerokość [mm]18151730Wysokość [mm]14981510Rzstaw osi [mm]26082608Rozstaw z przodu [mm]15361506Rozstaw z tyłu [mm]15311515
W momencie, gdy za kierownicę usiądzie prawie dwumetrowa osoba, a za nim z tyłu zajmie miejsce równie wysoki osobnik, to i tak pozostanie jeszcze ok. 10 cm miejsca na kolana. Należy podkreślić, że Peugeot 308 powstał na identycznej platformie jak poprzednik Peugeot 307 (z rozstawem 2608 mm).Jednak, gdy auto będzie wyposażone w szklany dach, który pokrywa na całej długości kabinę pasażerską, to z tyłu nad głowami pasażerów będzie do dyspozycji nieco mniej przestrzeni. Wysokość, to jedyny parametr, który w nowym modelu uległ zmniejszeniu (o 12 mm). Na pocieszenie, producent zastosował znakomitej jakości materiały i nawet ich kontakt z naszymi włosami będzie przyjemny. Peugeot 308 sprawia wrażenie, że pod wieloma względami jego inspiracją stały się modele wyższej klasy.
W tym celu wystarczy paznokciem przeciągnąć po desce rozdzielczej, a także wypróbować przyjemne sterowanie nawiewu powietrza. To kolejne dowody na to, że producent tym razem nie oszczędzał na jakości materiałów, które zmieniają opinię o jakości PSA.
Prezentowane egzemplarze Peugeota 308 były oczywiście naszpikowane najlepszym wyposażeniem, które zapewne nie pojawi się w najtańszych wersjach tego modelu. Jednak siedzenia, które mogliśmy osobiście sprawdzić, zasługują na wysoką ocenę. Są szerokie, mają długie siedzisko i jak na "Francuza" są twarde. Peugeota 308, w zależności od limitu karty kredytowej, można zamówić z wyjątkowo bogatym wyposażeniem. Za dopłatą dostępny jest odchylany monitor systemu nawigacyjnego, aż 9 poduszek powietrznych, system monitorujący AFIL, bi-ksenonowe reflektory adaptacyjne. Układ klimatyzacji posiada też dysze zapewniające dopływ powietrza na tylne siedzenia.
Peugeot 308 to niewątpliwie piękne auto. Światła mgłowe mają kształt podobny do Peugeota 407, "nos" na masce wywodzi się ze studia 907, chociaż dodano jeszcze niektore elementy. Także tylne światłe zespolone mają oryginalne kształty.
W konstrukcji podwozia jeszcze tym razem nie wykorzystano wielowahaczowego rozwiąznia z tyłu pojazdu. Wykorzystana platforma 2, która bez modyfikacji znalazła uznanie u 3 000 000 użytkowników Peugeota 307. Należy jednak oczekiwać, że w tym modelu jej własności okażą sie jeszcze lepsze. Konstruktorzy o 5 mm obniżyli środek ciężkości.
Peugeot coraz częściej korzysta przy konstruowaniu nowych silników ze współpracy i doświadczenia spcjalistów z BMW. O tym fakcie przypomina się przy każdej nadarzającej się okazji. W pierwszym okresie w sprzedaży znajdą się dwa silniki o pojemności skokowej 1,6 l VTi i THP o mocy odpowiednio 88 kW (120 KM) i 110 kW (150 KM). Wszystkie silniki o pojemności skokowej 1,6 l będą dostępne z pięciostopniową skrzynia przekładniową BE4/5N, a mocniejsze wysokoprężne otrzymają także sześciostopniową manualną ML6CL.
Następnie oferta poszerzy się o benzynowy silnik czterocylindrowy o pojemności skokowej 1,4 l VTi o mocy 70 kW (95 KM) i słabszym 1,6 HDi o mocy 66 kW (90 KM). Dla miłośników skrzyni automatycznej dostępna będzie wersja czterostopniowa z silnikiem 1,6 VTi i 1,6 THP, a do 2,0 HDi przygotowano sześciostopniową robotyzowaną z elektrohydraulicznym sterowniem sprzęgła i manualnymi dźwigniami umieszczonymi pod kołem kierownicy.
Oficjalna premiera nowego Peugeota 308 zaplanowana została na połowę września podczas IAA, które odbędzie się we Frankfurcie nad Menem. Natomiast pierwsze egzemplarze trafią do sprzedaży 20. września 2007 roku. W pierwszej kolejności model ten będą mogli kupić użytkownicy we Francji, Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Tydzień później auta otrzymają także dilerzy w innych krajach europejskich. O cenach nic tym razem nie powiedziano. Dodatkowo dowiedzieliśmy się, że w 2008 roku oferte uzupełni wersja BioFlex, która przystosowana będzie do zasilania paliwem E85 z etanolem. W dalszej kolejności Peugeot planuje także model HDI Hybrid, który bedzie zużywał o 30 proc. mniej oleju napędowego na 100 kilometrów.
Jeżeli mowa o ekologii, to warto podkreślić, że nowy Peugeot 308 powstał z materiałów, które aż w 99 proc. będzie można poddać procesowi recyklingu. Zastosowanie nowego typu opon Michelin Energy Saver pozwoliło na obniżenie zużycia paliwe o 0,2 l/100 km.Wszystkie silniki wysokoprężne przystosowane są do spalania do stosowania paliwa z 30 proc. zawartością biopaliw.
Peugeot 308 - SilnikiSilnik1,4 VTi1,6 VTi1,6 THP1,6 HDi1,6 HDi2,0 HDiPojemność skokowa [cm3]139815981698156015601997Cylindry/zawory4/44/44/44/44/44/4Moc maksymalna [kW/ot/min]70/600088/6000110/580066/400080/4000100/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]136/4000160/4250240/1400215/1750240-260/1750320-340/2000Prędkość maksymalna [km/h]-195213-190205Przyspieszenie 0-100 km/h [s]-10,88,8-11,310,1Zużycie paliwa [l/100 km]-6,77,14,54,75,5Trzy pytania do Gérarda Weltera, dyrektora Centre de Style PeugeotCo w pierwszym rzędzie zmieniliście po ukonczeniu projektu Peugeota 307 i rozpoczęciu prac nad jego następcą?
Przede wszystkim proporcje. Chcieliśmy, by nowy model był niższy, szerszy i wyglądał na mocniejszy. W ten sposób miał być indentyfikowany w rodzinie marki Peugeot. Te modele są co prawda do siebie podobne, ale każdy ma swój indywidualny charakter. Jednym z zadań było podniesienie jakości. Na ile to zadanie była dla pana zespołu ważne?Jakość to dla nas warunek sukcesu. Muszę przyznać, iż w tym modelu dokonaliśmy na tym polu wiele. To także kosztowało nas sporo wysiłku.Z czego jest pan najbardziej zadowolony? W języku designerów nazwał bym to potęgą. Nasza nowość ma swój przemyślany styl i prezentuje się okazale, a wielkie logo odpowiada naszym ambicjom.