Dane przygotowane przez EurotaxGlass's są oparte na przeciętnych cenach na rynku, dla samochodów o średnim przebiegu, w dobrym stanie technicznym. Dla amatorów używanych aut to czytelna informacja: przy zakupie samochodu sprowadzonego trzeba sprawdzić jego stan techniczny.

"Samochody młode, w dobrym stanie, osiągają w Europie zazwyczaj wyższą cenę niż w Polsce. Import samochodów z Holandii czy Niemiec jest opłacalny głównie w przypadku aut w kiepskim stanie, powypadkowych lub o długim okresie eksploatacji. Auto w dobrym stanie będzie kosztowało znacznie więcej niż w kraju" - mówi GP Eliza Kamińska z EurotaxGlass's.

W zasadzie tylko w odległych Włoszech można łatwo znaleźć tańsze auta niż u nas. "Ale tam samochody są bardziej zużyte i mają gorszy stan" - dodaje Kamińska.

Skąd więc okazje, którymi kuszą sprzedawcy aut z zagranicy? "Dobre auto można kupić od pośrednika, który ma możliwość zakupu aut powypadkowych od ubezpieczycieli" - mówi osoba znająca branżę.

Okazuje się, że np. w Niemczech często orzekana jest tzw. szkoda całkowita, nawet jeśli uszkodzenia się niewielkie. Klient dostaje odszkodowanie i sprzedaje auto. Osoby chcące samodzielnie sprowadzić auto, muszą uważać, bo mogą mieć problemy ze sprowadzeniem takiego samochodu. Nawet jeśli miał niewielkie uszkodzenia, w dokumentach może figurować jako złom i mogą być problemy z wpuszczeniem go do Polski przez celnika.

Przed zakupem samochodu warto dokładnie sprawdzić jego stan techniczny. Kosztuje to od 200 do 300 zł, w zależności od tego, gdzie i kto będzie nam robił taką ekspertyzę. Wyższe stawki (w okolicach 300 zł) będą mieli zawodowi rzeczoznawcy, mniej zapłacimy w warsztacie. Zaczynają też pojawiać się oferty ułatwiające zakup auta przez internet.