Niewielu polskich importerów posiada doświadczenie w sprowadzaniu samochodów z Danii. Na ten krok decydują się najczęściej osoby, które pracowały w tym kraju przez kilka lat, znają tamtejsze realia i przy okazji powrotu do domu przywożą ze sobą używane tam auto. Nie brakuje jednak wątpliwości, czy kraj słynący z gigantycznych obciążeń nakładanych na zmotoryzowanych może być interesujący dla polskich importerów. Póki co niewiele duńskich aut trafia na handel do Polski.

Przy zakupie samochodów w Danii pobierane są bardzo wysokie opłaty rejestracyjne, których wartość wynosi 105 proc. od pierwszych 79 tys. koron ceny samochodu z podatkiem VAT łącznie oraz 180 proc. od pozostałej części jego wartości. Opłaty te na szczęście nie dotyczą używanych pojazdów przeznaczonych na eksport.

Polacy mieszkający w kraju Andersena radzą, by podczas rozglądania się za używanymi samochodami w Danii, zwrócić uwagę czy w ofercie sprzedaży podana jest kwota netto (uden aufgift - bez podatku) czy brutto (z podatkiem). W przypadku auta zakupionego w cenie brutto, nabywcy należy się zwrot części zapłaconego podatku (około 60 proc.). Dotyczy to wyłącznie osób, które nabyły auto z przeznaczeniem na eksport. Taki pojazd musi zostać wyrejestrowany z jednoczesnym wykluczeniem możliwości jego ponownej rejestracji w Danii.

To że importer może liczyć na zwrot części zapłaconego wcześniej podatku nie oznacza, że jego cena stanie się automatycznie konkurencyjna wobec podobnych ofert dostępnych na rynku w Niemczech czy w innym kraju UE. Zanim zdecydujesz się na zakup auta musisz obliczyć, ile faktycznie będzie ono kosztować.

Waszym zdaniem Foto: Onet
Waszym zdaniem

Polacy mający doświadczenie w handlu autami w Danii radzą by używane samochody kupować od osób prywatnych. Takie sam pojazd oferowany przez forhandlera w komisie będzie kosztować o około 5 tys. koron więcej. Oprócz marży nałożonej przez handlarza, do ceny auta doliczany jest tzw. levering (dostawa samochodu).

Auto sprowadzone z kraju Andersena rejestrujemy w Polsce na podstawie duńskiego dowodu rejestracyjnego. To niebieski dokument formatu A4, składający się z dwóch części: Dell 1 i Dell 2. Musi się w nim znaleźć adnotacja, że auto zostało wyrejestrowane z przeznaczeniem na eksport.

Przed zakupem samochodu sprowadzonego z Danii warto sprawdzić jego rzeczywisty przebieg. Możesz to zrobić za pośrednictwem strony internetowej www.bilviden.dk/bilviden/esyn/search.aspx. Aby to zrobić należy podać numer rejestracyjny interesującego nas auta (Regnr), numer VIN (Stelnr), oraz przepisać kod z obrazka (Gentag kontrolkode) i kliknąć na przycisk Sog.