Badania nad poduszkami powietrznymi rozpoczęto w latach 60. XX wieku. Na zastosowanie ich w samochodach trzeba było więc czekać ponad 20 lat. W przedni airbag pasażera od lutego 1988 roku zaczęto za dopłatą wyposażać Mercedesy Klasy S w nadwoziu sedan i coupe, a wkrótce także Mercedesa W124. Początkowo był on montowany w miejscu schowka. W 1994 roku poduszka powietrzna dla pasażera stała się standardem w osobowych modelach Mercedesa, obok poduszki kierowcy montowanej seryjnie w kierownicy od 1992 roku.
Przednie poduszki powietrzne w szybkim czasie upowszechniły się w przemyśle motoryzacyjnym. Coraz mniejsze moduły pozwalały na umieszczanie airbagów w innych obszarach pojazdów dla dodatkowej ochrony pasażerów i w przypadku uderzeń bocznych. W 1993 roku Mercedes-Benz pokazał projekt bocznej poduszki ochronnej, która dwa lata później stała się opcjonalnym wyposażeniem w Klasie E. W następnej kolejności wprowadzono kurtyny powietrzne. Obecnie poduszki powietrzne chronią też kolana kierowcy, a nawet pieszego (patrz nowe Volvo V40).
Kontakt z poduszką w przypadku niezapięcia pasów zawsze zakończy się tragicznie! Zobacz film.