Auto Świat Wiadomości Aktualności Polak współprojektował hipersamochód Bugatti Tourbillon

Polak współprojektował hipersamochód Bugatti Tourbillon

Bugatti oficjalnie zaprezentowało następcę Chirona, model Tourbillon, który wygląda zjawiskowo i otrzymał napęd hybrydowy z silnikiem V16. Premiera tego ultradrogiego, ultrasportowego i ultraluksusowego samochodu zrobiła niesamowite wrażenie na całym świecie. Okazuje się, że jednym z projektantów nadwozia jest Polak pracujący na Politechnice Krakowskiej.

Polak projektował Bugatti Tourbillon
Zobacz galerię (8)
Bugatti / politechnika krakowska
Polak projektował Bugatti Tourbillon

Mgr inż. Marek Pawłowicz należał do 30-osobowego zespołu odpowiedzialnego za design zewnętrzny tego dzieła sztuki na kołach. W Bugatti pracuje na stanowisku Digital Design Modeller (projektant projektów cyfrowych). Przy Tourbillonie skupiał się nad elementami karoserii znajdującymi się w okolicach silnika pojazdu.

Zobacz też: Byłem na otwarciu showroomu Bugatti w Polsce. Widziałem hiperauto za prawie 27,5 mln zł

Polski projektant jest pracownikiem Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej oraz absolwentem kierunku inżynieria wzornictwa przemysłowego na tym wydziale.

- Dostałem propozycję pracy w Bugatti, gdy jeszcze byłem na uczelni. To wyjątkowa szansa na zawodowy i naukowy rozwój, dlatego poprosiłem dziekana Wydziału Mechanicznego prof. Jerzego Sładka o urlop naukowy, którego mi udzielił. Jestem mu za to bardzo wdzięczny, bo dzięki temu od dwóch lat jestem tu, gdzie jestem, współuczestniczę w wyjątkowym projekcie – powiedział Marek Pawłowicz.

Bugatti Tourbillon — co to za pojazd

Najnowszy hipersamochód marki Bugatti to nie tylko zjawiskowa stylistyka nadwozia i wnętrza (na czele z analogowym zestawem wskaźników). Następca Chirona został zelektryfikowany, jednak zachował duży silnik spalinowy — już nie W16, a V16, w dodatku wolnossący o pojemności 8,3 l. Funkcję turbosprężarek przejęły trzy silniki elektryczne.

Osiągi są po prostu niesamowite. Moc systemowa wynosi aż 1800 KM. Tourbillon przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 2 s, do 200 km/h — w niecałe 5 s, a do 300 km/h — w niespełna 10 s. Prędkość maksymalna wynosi 445 km/h. Kosmos! To hybryda plug-in, więc można też spokojnie podróżować tylko na prądzie, do 60 km po pełnym naładowaniu akumulatora 25 kWh.

Produkcja Bugatti Tourbillon ruszy w 2026 r. po zakończeniu wytwarzania modeli Bolide i W16 Mistral. Obecnie trwają testy prototypów nowego hipersamochodu. W sumie powstanie 250 egzemplarzy Tourbillona. Jego cena bazowa to 3,8 mln euro netto (z podatkami ok. 20 mln zł).

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków