Auto Świat Wiadomości Aktualności Większość polskich warsztatów ma za mało mechaników. Kierowcy odczują to w kieszeni

Większość polskich warsztatów ma za mało mechaników. Kierowcy odczują to w kieszeni

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych alarmuje. Polski rynek motoryzacyjny stoi przed poważnym wyzwaniem. W Polsce brakuje wykwalifikowanych mechaników, przez co nie tylko wydłuża się czas oczekiwania na naprawę, ale też radykalnie rosną koszty usług.

Mechanik
George Rudy / Shutterstock
Mechanik
  • Niedobór wykwalifikowanych mechaników to poważne wyzwanie dla polskiego rynku motoryzacyjnego
  • Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych alarmuje, że 75 proc. warsztatów poszukuje pracowników
  • Praca w branży motoryzacyjnej oferuje atrakcyjne wynagrodzenie, możliwości rozwoju i poznawanie najnowszych technologii

75 proc. polskich warsztatów szuka specjalistów

Jak informuje, a w zasadzie alarmuje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), aż 75 proc. z 24 tysięcy działających w kraju warsztatów poszukuje pracowników.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Prezes SDCM, Tomasz Bęben, wskazuje na paradoksalną sytuację, w której pomimo rosnącej liczby samochodów na drogach, warsztaty borykają się z niedoborem specjalistów. Wynika to z ograniczonego napływu młodych ludzi do zawodu, który wciąż boryka się ze stereotypami o brudnych rękach i ciężkiej pracy fizycznej. Tymczasem, dzisiejsi mechanicy to często inżynierowie wykorzystujący zaawansowane technologie w swojej pracy.

W warsztatach brakuje mechaników

Tomasz Bęben tłumaczy — "Wielu potencjalnych adeptów odstrasza nie najlepszy wizerunek tej profesji. Stereotypowe skojarzenia to brudne ręce i ciężka fizyczna praca w kanale czy pod podnośnikiem. Jednak obecnie praca w warsztacie wygląda inaczej. Dzisiejsi mechanicy to często wysoko wykwalifikowani specjaliści z dyplomem inżyniera, którzy w coraz większym stopniu wykorzystują zaawansowane systemy komputerowe i elektroniczne. Współczesne samochody to skomplikowane maszyny, których obsługa wymaga nie tylko wiedzy mechanicznej, ale również umiejętności z zakresu mechatroniki, elektroniki, a nawet informatyki".

Ponadto, jak zauważa prezes SDCM praca w branży motoryzacyjnej oferuje dziś nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie i stabilne zatrudnienie w rozwijającym się sektorze, ale także możliwości ciągłego rozwoju zawodowego i poznawanie najnowszych technologii. — "Dla młodych ludzi pasjonujących się motoryzacją i techniką, związanie się z tą branżą może być przepustką do naprawdę fascynującej kariery".

Prezes nie podał niestety, w jakim stopniu braki kadrowe wpływają na wzrost cen usług w warsztatach. Wspominał jednak, że branża motoryzacyjna podejmuje inicjatywy, które mają "odczarować" zawód mechanika i zmienić jego postrzeganie wśród młodych ludzi i w związku z tym SDCM organizuje Wyścig Talentów" — konkurs dla uczniów szkół branżowych i techników, którzy interesują się motoryzacją.

Konkurs objęty jest patronatem Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, a także Katowickiej i Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Konkurs wspiera ponad 50 producentów części motoryzacyjnych i 9 sieci warsztatowych dystrybutorów części.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków