Obie instytucje będą prowadzić inwestycje we wspólnych korytarzach, koordynować prace i synchronizować harmonogramy. Ścisła współpraca obu podmiotów ma pomóc w podejmowaniu optymalnych decyzji inwestycyjnych.
Najważniejsze inwestycje drogowe związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) to poszerzenie autostrady A2 między Warszawą a Łodzią oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo"Inwestycje to gra zespołowa. Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA" – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
"Dzisiejsze wydarzenie to dowód na to, że na system transportowy Polski patrzymy jak na spójną całość, a nie na zbiór niezależnych elementów. Projekt inwestycyjny CPK stał się impulsem do tego, żeby zacieśnić współpracę między dwoma rządowymi inwestorami" - dodał.
Jak wynika z rządowej Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji CPK, wśród planowanych przedsięwzięć związanych z powstaniem nowego portu przesiadkowego znajduje się rozbudowa sieci tras ekspresowych i autostrad.
"CPK jako międzynarodowy węzeł komunikacyjny będzie wymagał dostosowania spójnego komponentu drogowego. Polska potrzebuje spójnego systemu komunikacyjnego, a rolą GDDKiA jest tworzenie spójności połączeń drogowych i szukanie nowych rozwiązań. Dziś patrzymy wspólnie na inwestycje, dzielimy się doświadczeniami i wiedzą z CPK, wyciągamy wnioski z popełnionych błędów i wspólnie komunikujmy Polskę, Europę i świat. Tylko wspólne patrzenie na transport może dać nam to, czego wszyscy oczekują - szybko, sprawnie i bezpiecznie, od drzwi do drzwi" – podkreślił p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.
Rządowe założenia są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Lotniczego Solidarność będzie już poszerzona autostrada A2 na odcinku: Łódź Północ - Konotopa, czyli od skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią do granicy Warszawy. Na odcinku od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.
GDDKiA będzie też odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, czyli tzw. ringu autostradowego w odległości ok. 40-50 km od stolicy. Na obwodnicę ma się składać: autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2 oraz trasa ekspresowa S50, która połączy teren północnego Mazowsza z nowym lotniskiem centralnym. Inwestycja pozwoli na przejęcie ruchu tranzytowego i odciążenie układu drogowego w rejonie Warszawy.
Elementem drogowych planów związanych z CPK jest też trasa ekspresowa S10 w kierunku Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej i CPK od strony Płocka i Torunia. Docelowo ta trasa połączy Warszawę ze Szczecinem.
Przeczytaj też:
- Droższy przejazd autostradą A2 - wzrosną stawki opłat
- Wojsko na polskich drogach - ruszają ćwiczenia DEFENDER-Europe 20
- Rusza program budowy stu obwodnic - znamy listę miejscowości
Od 10 lutego do 10 marca br. spółka CPK prowadziła konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Celem tego dokumentu było określenie korytarzy dla inwestycji kolejowych i drogowych. SSL nie przesądza jednak jeszcze o lokalizacji tras. Wyznaczone korytarze będą podstawą do dalszych prac studialno-projektowych. Ustalenia w sprawie ostatecznego przebiegu dróg i linii kolejowych będą podejmowane na dalszych etapach procesu inwestycyjnego, m.in. po przeprowadzeniu zaplanowanych na ten rok konsultacji społecznych z gminami, a także szczegółowych analiz technicznych i środowiskowych.
Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany.
CPK - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.