Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Procesor w samochodzie prawie jak w smartfonie

Procesor w samochodzie prawie jak w smartfonie

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Dożyliśmy czasów gdy producenci samochodów zaczynają chwalić się takimi podzespołami jak mikroprocesory. Częstotliwość w GHz staje się ważniejsza od koni mechanicznych

Grupa PSA wybrała procesor Qualcomm Snapdragon 820a, czyli specjalną wersję dla przemysłu motoryzacyjnego.
Grupa PSA wybrała procesor Qualcomm Snapdragon 820a, czyli specjalną wersję dla przemysłu motoryzacyjnego.Źródło: Materiały prasowe

Wszystkim można się chwalić. Na nowych komputerach bez trudu znajdziemy naklejki o marce procesora. W kamerach o rodzaju przetwornika. A w lodówkach o liczbie agregatów. W przypadku samochodów zaczyna się moda na informacje o zastosowanym procesorze i podobnych komponentach elektronicznych. Modę zapoczątkowało Audi chwaląc się układami opracowanymi przez nVidia. Pora na francuskie marki. W nowych autach grupy PSA zainstalowane zostaną procesory firmy Qualcomm.

Jeśli jeszcze nie słyszeliście o Qualcomm, to wkrótce może się to znacząco zmienić. Produkty firmy stosowane są w wielu smartfonach wyższej klasy. A ponadto w kamerach, dronach, drukarkach, systemach domowej automatyki i wielu innych produktach. Nawet specjalistyczna aparatura medyczna stosowana w szpitalach także zawiera rozwiązania amerykańskiej firmy.

Grupa PSA wybrała procesor Qualcomm Snapdragon 820a, czyli specjalną wersję dla przemysłu motoryzacyjnego. Zwykły Snapdragon 820 znajdziemy natomiast w takich telefonach jak Samsung Galaxy S7, LG G5, HTC 10 czy Sony Xperia XZ. Innymi słowy – w smartfonach z najwyższej półki. Zanim jednak fani Citroena, DS. czy Peugeota wpadną w zachwyt, pora ostudzić emocje. PSA zapowiedziało, że nowy mikroprocesor pojawi się w pierwszych samochodach dopiero w 2020 roku. A wtedy mało kto będzie pamiętał o telefonach, które obecnie uchodzą za topowe modele.

W kolejnych generacjach Peugeotów, Citroenów i DS system infotainment ma działać w oparciu o układ Qualcomm
W kolejnych generacjach Peugeotów, Citroenów i DS system infotainment ma działać w oparciu o układ QualcommŹródło: Materiały prasowe

Oczywiście trudno oczekiwać, że nowe rozwiązanie pojawi się wcześniej w Citroenach, Peugeotach czy DS. Czas przygotowania kolejnych samochodów do produkcji, testowanie i certyfikacja trwa niemiłosiernie długo. Marne to jednak pocieszenie dla nabywców, którzy kupią w 2020 roku pojazd z technologią, którą po raz pierwszy zaprezentowano w styczniu 2016 roku.

Na koniec kluczowe pytanie: jakie korzyści odniesie kierowca z tego, że będzie miał samochód z procesorem Snapdragon? Cóż odczuje przede wszystkim na efektywności działania systemu infotainment. Nawigacja powinna sprawniej wyznaczać trasę, mapa będzie wyświetlana i odświeżana znacznie szybciej niż obecnie, menu radia stanie się bardziej efektowne a w konsoli pojawią się wyświetlacze dostosowane do wyższej rozdzielczości niż obecnie. Jest szansa na wyświetlanie filmów w jakości 4K, łatwiejsze nawiązywanie łączności bezprzewodowej poprzez Bluetooth i WiFi, dostęp do szybszego internetu oraz rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa (czytniki biometryczny). Procesor powinien mieć również wpływ na funkcjonowanie systemów wzajemnego ostrzegania między pojazdami, pracę kamery cofania, czujników parkowania i innych asystentów kierowcy.

Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków