W ostatniej części naszego przeglądu najwięcej miejsca otrzymały marki Nissan, Renault, Škoda i Volkswagen. Co prawda modelową ofensywę pokroju Audi czy Mercedesa nie przygotowuje już żaden z producentów, ale ani w tej części nie zabraknie ciekawych nowości. Np. Renault przedstawi kolejne modele bazujące na modelu Megane, Volkswagen dokończy modernizację modeli bazujących na platformie Golfa i przedstawi nowe Polo, Škoda przygotowuje dwa modele – mały crossover Yeti i Superb w wersji kombi. Szwedzki Saab chociaż boryka się z dużymi problemami i GM rozważa jego sprzedaż, również nie zapomina o nowościach, które przedstawi aż cztery.

MINI

Nowa generacja Mini Cabrio dotrze w tym roku do salonów sprzedaży. Zmiana w porównaniu do poprzednika jest tak niezauważalna jak u hatchbacku. Najważniejszą zmianą jest zastąpienie pałąków ochronnych i zastąpienie ich automatycznie wysuwanymi oraz zmniejszenie masy o 10 kg przy osiągnięciu większej sztywności nadwozia. Premiera wystawowa odbędzie się na salonie w Detroit, który startuje już w poniedziałek.

Kontynuowany będzie projekt elektrycznego Mini E. Obecnie w wybranych stanach USA wybranym klientom wynajmowane jest 500 egzemplarzy tego auta.

NISSAN

W segmencie małych samochodów Nissan przedstawi dwa modele. Mniejszym z nich będzie Pixo, które powstało we współpracy z Suzuki. Pięciodrzwiowy hatchback w ofercie stanie poniżej modelu Micra. Od bliźniaczego Suzuki Alto auto odróżnia się w szczegółach – kształtami zderzaków, atrapą chłodnicy, designem lamp i inną kierownicą.

Do Europy trafi również małe stylowe MPV Cube. W Japonii sprzedawana jest już trzecia generacja, ale do Europy i USA auto przychodzi dopiero teraz. Design wyznacza się kombinacją gładkich powierzchni, kantów i zaokrągleń. Cube będzie w ofercie Nissana mniejszą (krótszą o 10 cm) i ekstrawagancką alternatywą modelu Note. Gama silnikowa składać się będzie z jednostki benzynowej o pojemności 1,6 l (81 kW/110 KM) i turbodiesla 1,5 dCi w dwóch wersjach mocy (63 kW/85 KM i 76 kW/103 KM).

Nissan 350Z w krótkim czasie stał się nowoczesną legendą. Trudna rola następcy przypadła modelowi 370Z. Nowa generacja otrzymała większy silnik 3,7 V6 o mocy 243 kW (330 KM), skrócony rozstaw osi i agresywniejsze kształty. W późniejszym okresie pojawi się również wersja roadster.

Na europejskich rynkach rozpocznie się w tym roku oficjalna sprzedaż najmocniejszego Nissana, modelu GT-R

OPEL

Opel jedną ze swoich największych premier przedstawił już w zeszłym roku. Insignia na krótko po swojej premierze przypisała sobie duży sukces – zwycięstwo w plebiscycie na Samochód roku 2009. W pierwszej połowie tego roku wejdzie do sprzedaży sedan i liftback, później dołączykombi Insignia Sports Tourer oraz najmocniejsza odmiana z tradycyjnym przydomkiem OPC.

Pod koniec roku oczekiwana jest premiera nowej generacji modelu Opel Astra zbudowanego na zupełnie nowej platformie podwoziowej. Design nawiąże do Insignii. Oferta silników obejmie również nowoczesne turbodoładowane jednostki benzynowe cechujące się niską pojemnością skokową i bezpośrednim wtryskiem paliwa.

PEUGEOT

Dla Peugeot najważniejszym segmentem będzie w tym roku klasa niższa średnia. Na bazie hatchbacku 308 przygotowany crossover 3008 wniesie do tego segmentu wygląd SUV i praktyczność MPV. Najprawdopodobniej w ofercie zabraknie napędu na cztery koła, nie zabraknie natomiast nowych elementów wyposażenia, niespotykanych w tej klasie.

Na autosalonie we Frankfurcie przedstawi się 308 RCZ - małe sportowe coupe z mocnymi silnikami skierowane przeciw Audi TT.

Do sprzedaży trafi w tym roku coupe-kabriolet 308 CC oraz odmłodzony maluch 107.

PORSCHE

Porsche wykona w tym roku dwa zasadnicze ruchy, które raczej nie spodobają się ortodoksyjnym miłośnikom tej marki. Dojdzie również do modyfikacji niektórych modeli.

Na przełomie roku rozpoczęła się produkcja budzącego kontrowersje Cayenne Diesel. Pierwszy samochód Porsche z jednostką wysokoprężną wyposażono w jednostkę 3,0 V6 TDI o mocy 176 kW (239 KM) z produkcji Audi. Sprzedaż na rynku niemieckim rozpocznie się w lutym.

Kolejnym odbiegającym od tradycji modelem jest sportowy sedan Panamera. Chociaż stylistycznie auto nawiązuje do modeli 911 i Boxster/Cayman, silnik zamontowano pod przednią maską. W ofercie znajdą się jednostki 6- i 8-cylindrowe z Cayenne, a także nowa 2-sprzęgłowa przekładnia PDK. Premiera Panamery odbędzie się w kwietniu podczas autosalonu w Szanghaju.

Zmiany dotkną modeli Boxster i Cayman, które wejdą na rynek w odmłodzonych wersjach. W ofercie pojawi się przekładnia PDK oraz podstawowa jednostka o pojemności 2,9 l. Seria 911 po faceliftingu wersji 911 Carrera i 911 Targa doczeka się odmłodzenia ostrych odmian 911 GT3 i 911 Turbo

RENAULT

Renault na początku roku rozpocznie sprzedaż nowego Megane - najpierw 5-drzwiowego hatchbacku, a wiosną również 3-drzwiowego Megane Coupe. Jesienią ofertę poszerzy nowy turbodoładowany silnik benzynowy 1,4 TCe oferujący 96 kW (130 KM). Renault obiecuje również wprowadzenie do oferty jednostki 1,6 16V przystosowanej do spalania LPG oraz 2,0 16V z bezstopniową przekładnią CVT.

Stopniowo prezentowane będą również nowe odmiany tego modelu. Konkretnie chodzi o ostry Megane Renault Sport bazujący na coupe i napędzany prawdopodobnie benzynowym 2-litrowym silnikiem z podwójnym doładowaniem. W ofercie pojawi się również kombi z tradycyjną nazwą Megane Grandtour.

Bliźniacze MPV Scenic dostępne będzie również w wydłużonej odmianie Grand Scenic, która długością ok. 4,6 m swoimi rozmiarami dorównuje większemu MPV Espace. W ofercie nie zabraknie silników benzynowych pokrywających zakres od 81 do 132 kW (110-180 KM) oraz turbodieslów o mocy od 81 do 118 kW (110-160 KM).

Model Clio przejdzie kurację odmładzającą. Premierę przewidziano na marcowy salon w Genewie, niespełna cztery lata od premiery trzeciej generacji. Przednia część otrzyma design zbliżony do Laguny i Megane. Do Megane podobna będzie stylistyka tylnej części. Odmłodzenie dotknie również poprzedniej generacji produkowanej nadal pod nazwą Clio Storia/Campus.

Niezwykłym połączeniem małego dostawczaka i stylowego auta będzie 3-drzwiowe Kangoo BeBop. Skrócona 3-drzwiowa wersja Kangoo zaoferuje miejsce dla czterech osób, przy czym długość całkowita nie przekroczy 3,9 m. Pod maską znajdziemy benzynową jednostkę 1,6 lub turbodiesel 1,5 dCi.

W drugiej połowie roku przedstawi się nowa generacja użytkowego modelu Trafic.

ROLLS-ROYCE

Gamę modelową marki Rolls-Royce tworzy dziś jedyny model Phantom. Duża limuzyna, która od lat dwudziestych minionego stulecia stoi na szczycie oferty brytyjskiego producenta. Aktualna siódma generacja przedstawiła się w roku 2003. Firmie brakuje jednak mniejszej limuzyny, która pełniłaby funkcję wstępnego modelu.

Po siedmiu latach do modelu Silver Seraph nawiąże limuzyna wewnętrznie nazywana RR4. Stylistycznie auto będzie podobne do większego Phantoma, technika zaczerpnięta zostanie z BMW serii 7. Premierę zaplanowano na marcowy autosalon w Genewie, a w sprzedaży nowy Rolls-Royce pojawi się w przyszłym roku.

SAAB

Dla firmy Saab stało się w minionych latach tradycją, że do ciekawych konceptów nawiązywały jedynie odmłodzone wersje produkowanych już modeli. Trend ten powinny zakończyć cztery przygotowywane nowości.

Premiera pierwszego SUV własnej konstrukcji 9-4X najprawdopodobniej przesunięta zostanie do jesieni. Samochód wykorzystuje platformę wspólną z modelem Cadillac SRX. Pod maską znajdą się własne benzynowe jednostki z turbodoładowaniem, włącznie z 2-litrową o mocy 180 kW (245 KM).

Zanim przedstawi się 9-4X zadebiutować powinien „allroad” 9-3X, który nie będzie niczym innym jak podwyższoną i obudowaną panelami ochronnymi wersją modelu 9-3 SportCombi. Model skierowany będzie przeciw Subaru Outback czy Škoda Octavia Scout.

Niepewna jest data premiery dwóch nowych modeli – małego 9-1 i nowej generacji 9-5. Najczęściej mówi się o końcu bieżącego roku, jednak terminy te zagrożone są z powodu problemów finansowych macierzystego koncernu General Motors oraz ograniczonych zdolności produkcyjnych przy wprowadzaniu takiej ilości nowych modeli.

Nowa seria 9-1 ma oznaczać wejście szwedzkiego producenta do klasy niższej średniej i zaatakowanie pozycji Volvo C30 czy Audi A3. Design zainspirowany będzie ostatnimi konceptami Saaba, platforma najprawdopodobniej pochodzić będzie z nowej generacji Opla Astra.

Obecna generacja 9-5 wbrew gruntownej modernizacji coraz bardziej się starzeje – premiera auta odbyła się jesienią 1997 roku. Nowe wcielenie miałoby wykorzystać platformę Opla Insignia. Stylistyka auta powinna być bardziej dynamiczna, nie wykluczone, że sylwetka przypominać będzie 4-drzwiowe coupe.

SEAT

Seat pod nazwą Exeo odrodził poprzednią generację modelu Audi A4. Na wiosnę rozpocznie się sprzedaż wersji sedan, jesienią do salonów sprzedaży trafi kombi. Seat wybrał ten model jako tani sposób na swój powrót do klasy średniej. W ofercie znajdą się wyłącznie 4-cylindrowe silniki i napęd na przednie koła, na razie nie wiadomo, czy Seat zaoferuje również mocniejsze jednostki oraz napęd quattro.

Do klientów dotrą również zapowiedziane już wcześniej wersje popularnej Ibizy - topowa Cupra i oszczędna Ecomotive. Poniżej ostrej Cupry pojawi się odmiana FR.

W połowie roku przedstawi się odmłodzony Leon.

SUBARU

Subaru wprowadziło w zeszłym roku do oferty długo oczekiwany turbodiesel z przeciwbieżnymi tłokami – silnik najpierw pojawił się w Legacy, później w modelu Forester. W tym roku dołączy Impreza.

Najpierw w USA, a później w Europie odbędzie się również premiera nowej generacji modeli Legacy i Outback.

SUZUKI

Suzuki Grand Vitara poddano w zeszłym roku niewielkiej modernizacji, w ramach której pod maskę trafiły dwa nowe silniki benzynowe (2,4 l i 3,2 V6).

Do sprzedaży trafi najmniejsze Alto, które zadebiutowało na zeszłorocznych targach w Paryżu. Wraz z bliźniaczym Nissanem Pixo auto produkowane będzie w Indiach.

Pod koniec roku mógłby przedstawić się sedan klasy średniej nawiązujący do trzech konceptów Kizashi.

ŠKODA

Czeska Škoda przygotowała na rok 2009 kilka zasadniczych nowości. Dokończona zostanie kuracja odmładzająca modelu Octavia. Po wersjach podstawowych faceliftingu doczekają się również odmiany RS i Scout, ofertę wzbogaci też oszczędna wersja Greenline.

Pierwszą poważną premierą będzie debiut pierwszego SUV-a czeskiego producenta o nazwie Yeti. Po raz pierwszy auto zaprezentowało się w wersji koncepcyjnej cztery lata temu, a w roku 2006 potwierdzono jego produkcję seryjną. Premiera auta odbędzie się najprawdopodobniej podczas lipcowego autosalonu w Londynie. Wbrew pierwotnym założeniom auto wykorzysta podzespoły VW Tiguan, włącznie z napędem na cztery koła ze sprzęgłem międzyosiowym Haldex, a nie tak jak pierwotnie myślano technikę modeli Fabia i Roomster.

Ważny debiut oczekiwany jest również w klasie wyższej średniej. Mocel Superb po raz pierwszy przedstawi się w wersji kombi. Produkcja auta powinna rozpocząć się w listopadzie.

TOYOTA

Największy japoński producent wprowadzi w tym roku na rynek trzy nowe modele, które przedstawiły się pod koniec zeszłego roku. Chodzi o sedan i kombi klasy średniej Avensis, mały miejski crossover Urban Cruiser oraz mikrosamochód iQ, pierwszego poważnego konkurenta Smarta. Oczekiwana jest również kuracja odmładzająca SUV-a RAV4.

Już w poniedziałek przedstawi się w Detroit nowa generacja hybrydowego modelu Prius. Nowy design miałby zmniejszyć opór powietrza, a samochód stylistyczne zbliży się do modelu Auris. Wersja standardowa będzie się mogła pochwalić emisjami CO2 poniżej 100 g/km, w późniejszym czasie przedstawi się wersja „plug-in”, której baterie ładowane będą ze zwykłego gniazdka.

Pod koniec roku oczekiwana jest premiera nowej generacji terenówki Land Cruiser.

VOLKSWAGEN

Rok 2009 będzie u Volkswagena rokiem Golfa. Jesienią na salonie samochodowym w Paryżu zadebiutowała szósta generacja tego popularnego kompaktowego hatchbacku, w tym roku przyjdzie czas na pochodne wersje i modele. Przedstawi się dotychczas najmocniejszy Golf GTI, a także oszczędna wersja Golf BlueMotion mogąca się pochwalić średnim spalaniem na poziomie 3,8 l/100 km.

Na rynku pojawi się Golf Plus i Golf Variant stylistycznie nawiązujące do Golfa VI. Drugiej kuracji odmładzającej pod koniec roku poddane zostanie MPV Touran.

W segmencie małych samochodów dojdzie do wymiany generacyjnej. Na salonie samochodowym w Genewie przedstawi się piąta generacja modelu Polo. Stylistycznie auto nawiąże do większego Golfa. Polo zbudowane będzie na platformie znanej już z hiszpańskiego Seata Ibiza, a pod maską znajdą się m.in. doładowane jednostki TSI czy 2-sprzęgłowa przekładnia DSG. Zgodnie z ostatnimi trendami wersja 3-drzwiowa cechować się będzie bardziej dynamicznym wyglądem. Nie zabraknie oszczędnej odmiany BlueMotion zużywającej w cyklu mieszanym 3,5 l/100 km.

VOLVO

Ostatnią marką w naszym przeglądzie jest Volvo, które obecnie jest na rozdrożu i z niecierpliwością oczekuje decyzji macierzystego koncernu Ford w sprawie swojej przyszłości. Nie przeszkadza to jednak Szwedom w przygotowywaniu nowych modeli.

W Detroit przedstawi się S60 Concept, zapowiedź nowej generacji szwedzkiego sedanu klasy średniej. Seryjne wcielenie, pozbawione niektórych ekstrawagancji konceptu, przedstawi się jeszcze przed końcem tego roku.

Zeszłoroczna nowość XC60 trafi do sprzedaży także w wersji z napędem wyłącznie na przednią oś. Dzięki temu samochód cechować się będzie niższym zużyciem paliwa, a tym samym niższymi emisjami CO2.

Kuracjom odmładzającym poddane zostaną dwa skrajne modele – kompaktowe C30 i limuzyna S80.

Nowości 2009 roku: