19 stycznia 2013 roku została wprowadzona nowa teoretyczna część egzaminu na prawo jazdy. Wraz z tą datą skończyło się "wkuwanie" na pamięć wszystkich 500 pytań z puli egzaminacyjnej.

W bazie są teraz dwie pule (przygotowane przez dwie różne firmy), po 1120 pytań w każdej, z czego przyszli kierowcy muszą odpowiedzieć na 32. Nie ma możliwości powrotu do pytania, na które udzielono błędnej lub nie udzielono odpowiedzi. Ponadto baza pytań egzaminacyjnych miała nigdy nie zostać upubliczniona, aby kursanci uczyli się przepisów, a nie samych testów.

W teorii wszystko brzmi ładnie, jednak w praktyce wcale takie nie jest. Okazuje się, że poziom trudności przerósł najśmielsze oczekiwania.

W pierwszych dniach obowiązywania tych zasad zdawało zaledwie po kilka osób dziennie, później sytuacja niewiele się zmieniła. W porównaniu do wcześniejszych 80 proc. teraz zdaje zaledwie jedna trzecia przystępujących do egzaminu teoretycznego. Próbę przeprowadzono również na zawodowych kierowcach rajdowych, z których nie zdał nikt. Oblewali również szefowie WORD-ów i sami egzaminatorzy.

Egzamin teoretyczny przygotowały dwie firmy: Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) oraz ITS i nie były publicznie dostępne. Kursanci mogli posiłkować się jedynie testami przygotowanymi przez inne firmy, ale różniły się one od tych oficjalnych, a co za tym idzie sprawiały zdającym większe trudności.

Jak podaje radio TOK FM, obie firmy chcą udostępnić kursantom pytania, a przynajmniej część z nich. Żaden przepis nie mówi bowiem o tym, że muszą być tajne.

W przypadku PWPW ma być to 10 proc. z pełnej puli czyli jakieś 100 pytań. Byłyby one udostępnione firmom przygotowującym zestawy dla ośrodków nauki jazdy, po uiszczeniu opłaty za licencję.

Z kolei ITS chce wyjawić aż 50 proc. pytań, czyli ponad 500, a możliwość wykupienia takiej licencji da wszystkim zainteresowanym. Ponadto firma zamierza udostępnić pytania także tym WORD-om, które mają umowę z PWPW, aby egzaminy były jednolite dla wszystkich. W kręgach zdających już wcześniej mówiło się, że poziom trudności jest różny, a łatwiej zdać tam gdzie są pytania od ITS.

Nowy egzamin teoretyczny zawiera:

20 pytań z wiedzy podstawowej, w tym: 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy lub pozwolenia, w tym: 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

Każde z pytań zawiera jedną prawidłową odpowiedź. Każdemu z pytań przypisano liczbę punktów za udzielenie prawidłowej odpowiedzi:

- 3 punkty za pytanie o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

- 2 punkty za pytanie o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

- 1 punkt za pytanie o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

W bazie pytań znajdują się również zadania multimedialne w formie klipów wideo. Będą one przedstawiały konkretne sytuacje na drodze. Na pytania trzeba będzie odpowiedzieć TAK lub NIE. Czas odpowiedzi to: 20 sekund za zapoznanie się z pytaniem plus 10 sekund na wyświetlenie filmu oraz 15 sekund na odpowiedź.