Po raz drugi w historii Rajd Dakar odbędzie się na bezdrożach Argentyny i Chile. Do 32. edycji zgłoszonych zostało 136 samochodów, 157 kierowców, 28 quadów i 53 załogi ciężarówek. Trasa ma 9030 km długości, z czego 4810 km to odcinki specjalne. Karawana będzie musiała się wspinać aż na 4000 metrów nad poziomem morza i pokonać najbardziej zdradliwą na świecie pustynię Atacama.

Król quadów

Prawdziwym królem wśród czeskich uczestników jest Josef Macháček, który w Rajdzie Dakar triumfował już pięć razy. Tym razem nieco zmieniła się jego rola, a sam stworzył sobie konkurencję.

- Sprzęt, który wygrałem Dakar 2009 został odbudowany i pojedzie nim kolega z zespołu Martin Plechaty. Dla siebie zbudowałem nową maszynę, która jest lżejsza, ma nowy układ wydechowy i zmienione rozłożenie masy, co spowodowało przemieszczenie zbiornika na wodę. Identyczny quad został zbudowany dla Rafała Sonika.

Tym razem nie będzie dla mnie najważniejsze szóste zwycięstwo w karierze. Chciałbym, aby wszystkie trzy moje quady zameldowały się na mecie w pierwszej piątce. To byłby fantastyczny rezultat! – powiedział Josef Macháček.

Loprais pojedzie śladami słynnego wuja

Na trasie rajdu Dakar 2010 zobaczymy sześć ciężarówek z czeskim rodowodem. Organizatorzy docenili ich możliwości aż pięć otrzymało numery startowe w pierwszej dziesiątce. Pięć pojazdów pojedzie z logo marki Tatra, a jedna Liaz.

To nie przypadek, że w tym roku Aleš Loprais otrzymał trzeci w kolejności numer startowy w kategorii ciężarówek. Loprais Tatra Team uważany jest za najpoważniejszego konkurenta do pokonania rosyjskiej koalicji jadącej ciężarówkami marki Kamaz.

Bronią zespołu będzie Tatra 815 4x4 napędzana silnikiem Deutz, ciężarówka która dowiozła Lopraisa do trzeciego miejsca podczas Silk Way Rallye.

- Poświęciliśmy wiele czasu na dopracowanie i sprawdzenie wszelkich detali. W porównaniu z wersją 2009 dysponujemy obecnie większą mocą, szybkością i lepszym wyważeniem pojazdu. To wszystko ma bezpośredni wpływ na korzystniejsze własności jezdne. Jesteśmy przygotowani na twarda walkę z rosyjskimi konkurentami i walkę o miejsce na podium - powiedział Aleš Loprais.

Po raz kolejny za kierownicą prasowego Nissana pojedzie Karel Loprais, nazywany Panem Dakarem, który triumfował w kategorii ciężarówek aż sześć razy. Zapewne będzie on doskonałym doradcą na trasie.

Po ciężkim wypadku powraca do Dakaru Tomáš Tomeček , który pojedzie zmodyfikowaną Tatrą z czeskim silnikiem. Możliwości tego auta sprawdził w listopadzie podczas pięciodniowego Rallye Shamrock w Maroku, w którym minął linię mety jako pierwszy.

Obecnie nasza ciężarówka waży o kilkaset kilogramów mniej. Ma lżejsza ramę, zabudowę, zmodyfikowane zawieszenie I przesuniętą do tyłu kabinę. Obecnie nasza Tatra o wiele lepiej się prowadzi. - powiedziałTomáš Tomeček

Drugą Tatra Tomáša Tomečka pojedzie Brazylijczyk Andrede Azevedo, którego mechanikiem będzie Czech Jaromir Martinec.

Szef teamu KM Racing Martin Macik ponownie zasiądzie za kierownicą ciężarówki Liaz 111.154, którą zaliczył ostatni Dakar i Silk Way Rallye.

Udało nam się znaleźć o szesnaście kilogramów lżejsze obręcze kół, poprawić system pompujący koła I zmodyfikować przekładnię. Z ostatniego Dakaru wyeliminowała nas awaria, ale tegoroczną edycję chcielibyśmy juz ukończyć. Jedziemy bez żadnego wsparcia fabrycznego, ale jestem przekonany, że konkurenci będą musieli się z nami liczyć. - powiedział Martin Macik.

Nerwowe chwile przeżyli członkowie Czech Dakar Teamu pod kierownictwem Marek Spáčila, którzy tuż przed odjazdem karawany do francuskiego portu Le Havre musieli dwukrotnie wymieniać jednostkę napędowa w ciężarówce serwisowej.

Jedziemy zmodyfikowaną Tatrą, która jest najlepszą ciężarówką jaką dotychczas jeździłem - powiedział Marek Spáčil, który także otrzymał numer startowy w pierwszej dziesiątce.

Martin Macek marzy pierwszej dziesiątce

Liderem czeskich motocyklistów jest Martin Macek, który ukończył Rajd Dakar 2009 na piętnastej pozycji. Pojedzie prywatnym motocyklem Yamaha, który jednak otrzymał fabryczne elementy modyfikujące.

Obok niego na trasie Dakaru zobaczymy jeszcze pięciu czeskich motocyklistów, którzy pojadą motocyklami KTM I Yamaha.

Duże nadzieje wiąże ze startem w Argentynie i Chile Słowak Ivan Jakeš, który pojedzie motocyklem KTM 690. Na trasie będzie mu pomagał doświadczony zawodnik i mechanik Jan Zaremba.

Zapletal i Ouředniček powalczą z czołówką

W ostatniej edycji Dakaru Miroslav Zapletal i Tomaš Ouředniček wywalczyli w kategorii samochodów najlepsze miejsce w historii startów czeskich załóg.

- Chcemy potwierdzić, że należymy do najlepszych. Nasze Mitsubishi L200 ma nowe chłodzenie tylnych hamulców I nową przekładnię Sadev. W tym roku zaliczyliśmy osiemnaście rajdów, w których nasze auto się sprawdziło. Teraz potrzeba tylko szczęścia! Organizatorzy już poszli nam na rękę I przyjęli nasze zgłoszenie pięć dni po zamknięciu listy. – powiedział Miroslav Zapletal

Do Ameryki Południowej pojedzie radny z Pragi i posełJiří Janeček, który w ostatniej edycji Dakaru dojechał do mety. W czeskiej ekipie jest także miliarder Dušan Kunovský, który jest większościowym udziałowcem spółki deweloperskiej Central Group.

- Biorę 20 dni urlopu. Tam jest spokój, żadnych telefonów, mogę odpocząć. Koszt całego zespołu to 20 mln koron, a mój udział zapewnił sponsor, którym jest importer Toyoty. Podczas całego Dakaru nie będę miał połączenia z Pragą ani moimi obowiązkami poselskimi - powiedział Janeček.

Rajd Dakar 2010 – numery startowe czeskich załóg

NrKierowca / ZałogaPojazdKategoriaZespół15.Martin MacekYamahamotocykleCzech Dakar Team42.Ivan JakešKTM 690motocykleKM Racing Team62.David PabiškaKTMmotocykleKM Racing Team67.Dušan RandysekYamahamotocykleKM Racing Team118.Roman KrejčiYamahamotocykleCzech Dakar Team157.Jan VeselýYamaha motocykleCzech Dakar Team250. JosefMacháčekYamahaquadKM Racing Team 254. Oldřich Bražina PolarisquadCzech Dakar Team268.Martin PlechatýYamahaquadKM Racing Team309. Miroslav Zapletal i Tomaš OuředničekMitsubishi L200samochodyOffroad CZ373. Jiří Janek i Viktor ChytkaToyota LC 120samochodyCzech Dakar Team387.Peter Mikula i Petr SulakToyota LC 120samochodyVinland Dakar Team388. Dušan Kunovský i Libor LatiňákToyota LC 120samochodyCzech Dakar Team502. Aleš Loprais, Milan Holan, Jaroslav MiškolciTatraciężarówkiLoprais Tatra Team504.Andre de Azevedo, Maykel Justo, Jaromir MartinecTatraciężarówki Petrobras Lubrax506.Martin Macik, Josef Kalina, Jan BervicLiazciężarówkiKM Racing Team509. Tomáš Tomeček, Vojtěch Moravek, Petr VojkovskyTatraciężarówkiLivescore Team510.Marek Spáčil, Radomír Smolka, Miloslav Janáček Tatra ciężarówki Czech Dakar Team545.Martin Kolomý, René Kilián, Zbyněk KotalTatraciężarówki Czech Dakar Team