- Czekamy w napięciu i z nadzieją na styczniowy start w Buenos Aires – mówi Aleksander Sachanbiński, kierowca i lider teamu Toyota Terratrek Competition. - Cały rok pracowaliśmy na Dakar. Przesiedliśmy się z Land Rovera Tomcata do nowej Toyoty, wzięliśmy udział w prawie wszystkich rajdach z serii Baja, sprawdziliśmy się też na arcytrudnym wyścigu Silk Way, który pod względem trudności bardzo przypominał Dakar. Byliśmy zresztą jedyną polską załogą w tych arcytrudnych zawodach. Poprawiliśmy również logistykę i serwis techniczny, które w trakcie rajdu są równie ważne jak umiejętności i forma kierowcy oraz pilota. Można powiedzieć, że w każdym rajdzie uczyliśmy się nowego auta. Mimo to odnieśliśmy sukces, o jakim nawet nie marzyliśmy na początku tego roku: zajęliśmy czwarte miejsce w Pucharze Europy FIA w klasyfikacji T2. To bardzo dobrze świadczy o Land Cruiserach, w klasie T2 KDJ-120 są to pojazdy naprawdę topowe. Dlatego wydaje mi się, że im dłużej nim będziemy jeździć, tym lepsze wyniki będziemy osiągać. Nasze sukcesy to oczywiście wysiłek całego zespołu i silnego wsparcia technicznego ze strony Toyota Motor Poland.

Toyota Land Cruiser KDJ 120, którą pojedzie na Dakarze duet Sachanbiński - Rabiega, miała swoją polską premierę w maju br. Jest to pierwsza w naszym kraju rajdowa maszyna ze Złotym Paszportem Międzynarodowej Federacji Sportów Motorowych (FIA) w klasie T2 i jedyny Land Cruiser profesjonalnie przygotowany do długodystansowych rajdów offroadowych. Od początku załoga TTC może liczyć na ekspertów z Toyota Motor Poland, którzy służą ogromnym doświadczeniem nabytym podczas pracy zLandcruiserami.

- To dla nas nowe doświadczenie. Po raz pierwszy wspomagamy wiedzą i zapleczem technicznym tej klasy team terenowy. Rajd Dakar stawia przed nami bardzo wysoko umieszczoną poprzeczkę. Dlatego zaangażowaliśmy w proces przygotowawczy naszych najlepszych specjalistów z Akademii Toyoty - podkreśla Robert Mularczyk szefujący działowi PR Toyoty Motor Poland. - Ta współpraca niesie obustronne korzyści: my staramy się przekazać wiedzę zebraną w ciągu wielu lat pracy z modelem Land Cruiser 120 na poziomie Europy i świata, od naszych kolegów z Toyota Terratrek Competition dowiadujemy się natomiast o specyfice pracy poszczególnych podzespołów auta w trakcie przejazdów morderczych pustynnych odcinków specjalnych, gdy samochód poddawany jest maksymalnym obciążeniom.

Pod maską modelu KDJ 120 kryje się czterocylindrowy silnik diesla o mocy 225 KM i skokowej pojemności 3 litrów, który zapewnia odpowiednie osiągi w warunkach terenowych. Podstawową zaletą Toyot jest ich odporność na ekstremalnie trudne warunki. To samochody już seryjnie przystosowane do pokonywania wielu tysięcy kilometrów w terenie.W rajdowej odmianie wyposażone są w podwójne amortyzatory na koło, wzmocnione wszystkie istotne elementy zawieszenia oraz rozbudowany zestaw osłon podwozia. Stały napęd obu osi Torsena pomaga pokonać grząski lub sypki grunt i umożliwia szybka jazdę po szutrach. W Toyocie Land Cruiser KDJ 120 kierowca i pilot mogą czuć się bezpieczni – klatka bezpieczeństwa jest homologowana przez FIA.

- 25 listopada Toyota oraz nasz serwisowy MAN zostały załadowane w Hawrze na statek płynący do Argentyny– mówi Piotr Domański, manager teamu TTC. - Odbiór pojazdów zaplanowany jest na 30 i 31 grudnia w Buenos Aires, tam też odbędą się szczegółowe badania techniczne od kątem zgodności Land Cruisera z przepisami obowiązującymi na Dakarze. Sylwestra spędzimy w parku serwisowym, przygotowując samochód do startu, który zaplanowano na 2 stycznia. Dzień wcześniej, w Nowy Rok, w Buenos Aires weźmiemy udział w uroczystości rozpoczęcia rajdu Dakar 2010.

W nadchodzącej edycji Dakaru na rajdowców czeka piętnaście etapów liczących w sumie 9 tys. kilometrów. Organizatorzy rajdu zadbali o to, aby trasa była jak najbardziej zróżnicowana. Załogi rajdowe wyruszą z Buenos Aires na wschód przejeżdżając twardymi trasami Niziny La Platy. Następnie zawodnicy zmierzą się ze stromymi podjazdami i krętymi odcinkami w masywie Andów.

Największe sportowe emocje zapewni trasa wiodąca przez piaszczysto–kamienistą Pustynię Atakama, gdzie wyznaczono więcej odcinków specjalnych niż w ubiegłej edycji Dakaru. Po ponownym przekroczeniu Andów załogi przejadą przez Pampę, by zakończyć wyścig w Buenos Aires. Dakar jest najważniejszą imprezą rajdową, skupiającą uwagę kibiców z całego świata. W tym roku w rajdzie weźmie udział 500 pojazdów, a zmagania sportowe śledzić będzie blisko 250 dziennikarzy. Według szacunków organizatora, na trasie Dakaru pojawi się 3 mln Argentyńczyków i pół miliona kibiców z Chile.

- Trasa Dakaru jest bardzo wymagająca – mówi Arkadiusz Rabiega, pilot. - Na OS-ach napotkamy praktycznie każdy rodzaj nawierzchni: twarde podłoże na nizinach i w górach, kamieniste i wydmowe odcinki na pustyni, bagna i zdradliwy miałki pył. Każda załoga wszystkie inne zawody w ciągu roku traktuje jak trening przed Dakarem, ponieważ na trasie tego rajdu można doświadczyć wszystkiego, co składa się na pomniejsze zawody: droga, warunki atmosferyczne i klimatyczne w terenie, ale także emocje i niespodzianki ze strony sprzętu.

O Toyota Terratrek Competition:

Team rajdowy TTC tworzą: Aleksander Sachanbiński – kierowca rajdowy i twórca zespołu, uczestnik m.in. rajdów Drezno-Wrocław 2007 i 2008, Cross Country Rally - Vsetin 2007, Baja Slovakia 2007, Erg Oriental 2008, Dakar 2009i Italian Baja 2009, Baja Hungaria 2009, Silk Way Rally, Baja Portalegre 2009, Baja Espana 2009 oraz doświadczony pilot Arkadiusz Rabiega, uczestnik Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2007 i 2008 (gdzie zdobył dwukrotnie tytuł mistrza w klasie O2), pilot w zawodach Erg Oriental 2008, Dakar 2009 i Italian Baja 2009, Baja Hungaria 2009, Silk Way Rally, Baja Portalegre 2009, Baja Espana 2009.Załogę wspomagają mechanicy: Arkadiusz Święcicki (specjalista elektryk i znawca silników) oraz Rafał Matyszkiewicz (który odpowiada za zawieszenie, systemy hamulcowe i paliwowe). Członkiem TCC jest również Piotr Domański, team manager odpowiadający za logistykę ikontakty z organizatorami rajdów oraz kierowca ciężarówki serwisowej

Duet Sachanbiński – Rabiega jeździ Toyotą Land Cruiserem KDJ 120, dostosowanym do specyfikacji rajdów maratońskich i pustynnych przez Toyota France Competition. Mechanicy towarzyszą rajdowcom w nowocześnie wyposażonej ciężarówce serwisowej MAN TGM 13-280 4X4.

W 2009 r. team TTC odniósł duży sukces, zajmując 4 pozycję w zestawieniu Pucharu Europy FIA.Duet Sachanbiński – Rabiega startował w br. w kilku zawodach terenowych, m.in.: Italian Baja, Baja España Aragon, Baja Portalegre oraz w wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.We wrześniu br. załoga Toyoty Terratrek Competition wystartowała w należącym do Dakar Seriesrajdzie Silk Way Rally (Tatarstan, Kazachstan, Turkmenistan). TTC był jedynym teamem z Polski biorącym udział w tym prestiżowym maratonie.

Toyota Land Cruiser KDJ 120 – specyfikacja techniczna:

 Silnik - 3.0 D4-D diesel, moc 225 KM, Skrzynia biegów - M/T, 6 biegów, Skrzynia rozdzielcza - reduktor Toyota Torsen, Napęd - stały napęd obu osi z blokadą, Przednia oś z niezależnym zawieszeniem, Tylna sztywna oś z blokadą mechanizmu różnicowego, Stabilizatory z przodu i z tyłu, Podwójne amortyzatory Proflex, Sprężyny Proflex, Układ hamulcowy - dwuobwodowy, wspomagany, Układ kierowniczy - wspomagany hydraulicznie, przekładnia zębata, Koła - opony BFG AT Competitionna obręczach aluminiowych Speedline, Rozstaw osi - 110 cali, Pojemność zbiornika paliwa – 350l, Masa własna - 1910 kg, Prędkość maksymalna - ok. 190 km/h, Siedzenia i pasy – Sparco, Kierownica – Oreca, Homologowana klatka bezpieczeństwa, Homologacja T2 FIA.