Audi Sport odniosło zwycięstwo w Rajdzie Dakar, pokonując mocną konkurencję. Model RS Q e-tron, wyposażony w elektryczny napęd na wszystkie koła, okazał się niepokonany w jednym z najtrudniejszych rajdów pustynnych na świecie.
- Preczytaj także: Za pół roku kierowcy będą musieli zapłacić za ADDW. Będzie obowiązkowy w każdym aucie
Hybrydowy napęd na paliwie resztkowym
Gernot Döllner, prezes zarządu AUDI AG, wyraził swoje gratulacje dla zespołu, podkreślając, że zwycięstwo jest realizacją hasła "Przewaga dzięki technice" i wskazał drogę do elektrycznej przyszłości marki. Napęd Audi RS Q e-tron jest zasilany przez akumulator wysokiego napięcia i konwerter energii, który wykorzystuje paliwo resztkowe reFuel, redukując emisję CO2 o 60 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami.
Zespół Audi Sport zmierzył się z silnymi konkurentami, takimi jak Toyota i Ford, a także z doświadczonymi zawodnikami z Prodrive. Hiszpanie Carlos Sainz i Lucas Cruz, zwycięzcy Rajdu Dakar w 2010, 2018 i 2020 r., zapewnili sobie duże prowadzenie od szóstego etapu. To ich czwarte zwycięstwo w rajdzie i drugie z Grupą Volkswagen.
- Przeczytaj także: Pan Jacek stracił prawo jazdy, choć nie ma punktów na koncie
Prawie 8000 km na pustynnych drogach
Rajd Dakar 2024 wyróżniał się odcinkami o długości ponad 400 km dziennie, dwoma etapami maratońskimi z ograniczonym serwisem lub bez niego, a także 4600 km na czas. Łącznie dało to 7883 km trasy. Wymagające warunki, takie jak ostra skała, szutrowe drogi i wysokie wydmy, stanowiły wyzwanie dla wszystkich zespołów.
Dwie pozostałe załogi Audi, Mattias Ekström/Emil Bergkvist i Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, zaliczyły niezłe wyniki na początku rajdu, ale problemy techniczne pokrzyżowały im plany. Obie załogi jednak jechały według strategii zespołu i pomogły zrealizować taktykę w tej wymagającej edycji rajdu.
Audi Sport pozwoliło Audi RS Q e-tron osiągnąć poziom umożliwiający zwycięstwo w ciągu trzech lat. Nowoczesny napęd to kolejny kamień milowy dla marki, która wcześniej zmieniła oblicze rajdów dzięki napędowi na wszystkie koła quattro w latach 80., a także odnosiła wiele zwycięstw i tytułów na torze.