Auto Świat Wiadomości Aktualności Rajd Finlandii 2010: dwa Citroëny na podium w Kraju Tysiąca Jezior (aktualna klasyfikacja, galeria)

Rajd Finlandii 2010: dwa Citroëny na podium w Kraju Tysiąca Jezior (aktualna klasyfikacja, galeria)

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

W drugim dniu walki na trasach Rajdu Finlandii załogi zespołu Citroën Total World Rally Team poprawiły swoje pozycje. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, po raz pierwszy startujący w barwach fabrycznego zespołu Citroëna, zakończyli rajd na znakomitym drugim miejscu, wyprzedzając o kilka sekund Sébastiena Loeba i Daniela Elenę. Dzięki zaliczeniu podwójnego wyniku na podium, zespół Citroën Total WRT powiększa swoją przewagę w Klasyfikacji Producentów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA

Rajd Finlandii 2010: dwa Citroëny na podium w Kraju Tysiąca Jezior (aktualna klasyfikacja, galeria)
Zobacz galerię (33)
Auto Świat
Rajd Finlandii 2010: dwa Citroëny na podium w Kraju Tysiąca Jezior (aktualna klasyfikacja, galeria)

Po krótkiej nocy załogi opuszczały park serwisowy w Jyväskylä w ulewnym deszczu. Zlane wodą były też odcinki specjalne pierwszej z trzech sobotnich pętli, oddalone od bazy rajdu o sto kilometrów. Sébastien Ogier jako pierwszy poczuł w tych trudnych warunkach pewność siebie, wygrywając OS 12 Kolonkulma. Na odcinku Väärinmaja, najdłuższym w całym rajdzie, najlepszy czas zapisał na swoim koncie Sébastien Loeb.

Ogier dzięki drugiemu czasowi wysunął się w klasyfikacji generalnej rajdu na drugie miejsce, przed Pettera Solberga i odrobił 15 s. ze swojej straty do lidera, Jari-Mattiego Latvali. Co prawda Fin zrewanżował się wygrywając następny oes, ale w sumie obydwaj kierowcy Citroënów C4 WRC po przejechaniu trzech pierwszych odcinków dnia poprawili swoje pozycje.

„Staram się jechać jak najlepiej, zachowując jednak pewien margines bezpieczeństwa. Nie stawiam sobie za cel dogonienia Jari-Mattiego, ale chcę dojechać do mety na jak najwyższym miejscu” – komentował swoją jazdę Sébastien Ogier.

Z kolei Sébastien Loeb uznał, że realistycznym zadaniem dla niego jest walka o trzecie miejsce. „Różnice czasowe pomiędzy Sébastienem, Jari-Mattim a mną są na dzisiejszych odcinkach dość małe. Natomiast Petter Solberg stracił trochę czasu i do wyprzedzenia go brakuje mi już tylko paru sekund. Będziemy atakować dalej, by wysunąć się przed niego” – mówił w przerwie serwisowej Loeb.

Zaliczając dwa kolejne zwycięstwa oesowe na Leustu 1 i Himos 1 (czyli OS15 i OS 16), sześciokrotny Mistrz Świata osiągnął swój cel. Sébastien Ogier, również jadąc bardzo szybko i regularnie, stopniowo zmniejszał różnicę dzielącą go od Latvali. Po wygraniu jeszcze jednego oesu (OS17, Surkee 2), młody kierowca z alpejskiego Gap tracił do Fina tylko 10 s.

Rajd zakończył się drugim przejazdem odcinków specjalnych Leustu i Himos.

Sébastien Ogier aż do mety wywierał presję na Jari-Matti Latvali: „Zawsze jest mi trudno zadowolić się drugim miejscem, jednak tym razem muszę wyznać, że mój wynik jest lepszy niż oczekiwałem. Choć to nasz dopiero drugi Rajd Finlandii w samochodzie WRC, przez cały czas byliśmy w czołówce, jednocześnie wystrzegając się błędów, które mogły wszystko popsuć. Jestem bardzo zadowolony z naszej postawy w drugim etapie, bo jesteśmy na mecie i to o zaledwie 10 s. za zwycięzcą. Dziękuję mojemu zespołowi, szczególnie za pozwolenie toczenia walki aż do samej mety.”

Sébastien Loeb też cieszył się ze swojego trzeciego miejsca. „Brawo Jari-Matti! Brawo Sébastien. Obydwaj pojechali pięknie i skutecznie. Bardzo ważny dla atmosfery sportowej był fakt, że w końcówce rajdu zespół nie nakazał nam jazdy zachowawczej. Piętnaście punktów, które dzisiaj zaliczyłem, są przydatnym wzmocnieniem mojej pozycji w Klasyfikacji Kierowców. Cel, jaki stawiałem sobie w tym rajdzie, uważam za osiągnięty.”

„Plasując nasze załogi na drugim i trzecim miejscu, zwiększamy przewagę posiadaną w Klasyfikacji Producentów o następnych 8 punktów” – podsumował Olivier Quesnel, szef zespołu Citroën Racing.- „Citroën kocha sport rajdowy, dlatego po raz kolejny postanowiliśmy nie zagrywać taktycznie i nie żądać od naszych kierowców zamiany pozycji. Gratuluję obydwu Sébastienom – potrafili pojechać tu bardzo szybko i bez popełniania błędów.”

Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:

Etap 1: OS1: Petter Solberg (Citroën C4); OS2 i OS3: Mikko Hirvonen (Ford Focus); OS4: Sébastien Ogier (Citroën C4); OS5: Dani Sordo (Citroën C4); OS6 i OS7: Jari-Matti Latvala (Ford Focus); OS8: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS9: J-M. Latvala; OS10: S. Loeb; OS11: P. Solberg

Etap 2: OS12: S. Ogier; OS13: S. Loeb; OS14: J-M. Latvala; OS15 i OS16: S. Loeb; OS17: S. Ogier; OS18: J-M. Latvala; OS19: S. Ogier.

Najskuteczniejsi: J-M. Latvala i S. Loeb, po 5 najlepszych czasów; S. Ogier 4; M. Hirvonen i P. Solberg po 2; D. Sordo 1

Kolejni liderzy rajdu: OS1: P. Solberg; OS2 i OS3: M. Hirvonen; OS4 do OS6: P. Solberg; OS7 do OS19: J-M. Latvala.

Fot. Rallyworld©Willy Weyens

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Poz.KierowcaSMEXJORTURNZLPORBULFINDJAPFEGBRazem
1Sébastien Loeb1825252515182515-----166
2Sébastien Ogier101581218251218-----118
3Jari-Matti Latvala1510184250825-----105
4Petter Solberg21815180121512-----92
5Mikko Hirvonen25120151210100-----84
6Dani Sordo12012010151810-----77
7Matthew Wilson601068828-----48
8Federico Villagra-66824-------26
9Henning Solberg88206010-----25
10Mads Östberg4----6-6-----16
11Kimi Räikkönen00410-100-----15
12PG Andersson1-0--061-----8
13Xavier Pons-41-10-------6
14Jari Ketomaa--0-40-0-----4
15Frigyes Turan------4------4
16Juha Kankkunen-------4-----4
17Martin Prokop02--0--0-----2
18Dennis Kuipers---2-000-----2
19K. Al-Qassimi0--0-2-0-----2
20Juhö Hanninen-------2-----2
21Armindo Araujo010--0-------1
22Aaron Burkart---1-0-------1

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Poz.ZespółSMEXJORTURNZLPORBULFINDJAPFEGBRazem
1Citroën Total WRT3031402530334333-----265
2BP Ford Abu Dhabi WRT4027202440122225-----210
3Citroën Junior Team14181627-311920-----145
4Stobart M-Sport Ford1414161218101410-----108
5Munchi’s Ford-881068-------40
Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków