Po wczorajszym odcinku specjalnym w Belfaście, pomyślanym o kibicach, załogi dziś rozpoczną rywalizację o punkty.

Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 07) prowadzą w klasyfikacji Mistrzostw Świata. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) tracą do nich zaledwie cztery punkty, podczas gdy do zdobycia jest jeszcze w sumie dwadzieścia "oczek". Rajd Irlandii może więc jeszcze nie wyjaśnić sprawy tytułu w klasyfikacji Kierowców.

Prawdopodobnie jednak zrobi to wśród Producentów. Fordowi do powtórzenia sukcesu sprzed roku brakuje naprawdę bardzo niewiele. Być może zresztą taktyka teamu będzie przejrzysta: podczas gdy Marcus będzie rywalizował o "swój" tytuł, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen w bliźniaczym Fordzie Focusie RS WRC 07 będzie miał za zadanie tylko bezpieczne dojechanie do mety - po to, aby właśnie wywalczyć brakujące punkty...

Kto będzie się liczył w rywalizacji o czołowe miejsca - warto popatrzeć na wyniki odcinka testowego, który zacieśnia listę kandydatów...

Nasz "jedynak", Leszek Kuzaj jedzie ponownie z Craigiem Parrym w Subaru Imprezie i bardzo liczy na kolejne dobre miejsce w PCWRC. Ostatnio był sukces, czy tym razem także? Polak jest bardzo zmotywowany!

Ciekawostki, informacje

* Po dwóch edycjach przygotowawczych Rajd Irlandii odbędzie się w tym roku po raz pierwszy jako runda Rajdowych Mistrzostw Świata.* Rajd odbędzie się w północno-zachodniej części wyspy, a wszystkie jego obiekty znajdować się będą w miejscowości Sligo: baza w Hotelu Clarion, park serwisowy oraz biuro prasowe w pobliżu, na terenie campusu instytutu technologii. Sligo oddalone jest o 207 km od Dublina, stolicy Republiki Irlandii. Lotnisko pod Sligo znajduje się w odległości 8 km od centrum miasta.* Różnica czasu pomiędzy Irlandią a Francją wynosi jedną godzinę. Gdy w Warszawie jest godz. 8:00, w Dublinie jest 7:00. Miejscową walutą jest Euro.* Łączna długość trasy edycji 2007 wynosi 1196,25 km, w tym 342,34 km jazdy na czas, podzielonej na 20 odcinków specjalnych (14 różnych).* Opony: Limit wynosi 70 szt. opon na każdy samochód, jednak użyć wolno tylko 47 z nich (w całym rajdzie i na odcinku testowym. Listy kodów paskowych i dwóch wzorów bieżnika zostały przekazane w piątek 9 listopada.* Zapoznanie z trasami odcinków specjalnych odbyło się wtorek 13 listopada w godz. od 8:00 do 18:00 (OS 8, 9, 10, 2/5, 3/6, 4/7 i 20) i na środę 14 listopada od 8:00 do 17:00 (OS 19, 11/14, 12/15, 13/16, 17 i 18. Każda załoga mała prawo przejechać trasę dwukrotnie, z prędkością maksymalną 70 km/godz., w kolejności i porze ściśle określonych przez organizatorów.* Etap 1: czwartek 15 i piątek 16 listopada: dystans 386,10 km, w tym 168,07 km jazdy na czas, podzielonej na 10 OS, w tym 7 różnych. Czwartek: Uroczystość startu w Belfaście od 18:50. OS1: Superoes Stormont (1,82 km). Piątek: Start z parku serwisowego od 7:25; OS2: Geevagh 1 (11,48 km); OS3: Arigna 1 (27,90 km); OS4: Lough Gill 1 (20,57 km). Komasacja (9:59/20 min.). Serwis A (10:19/30 min.); OS5: Geevagh 2; OS6: Arigna 2; OS7 Lough Gill 2. Komasacja (13:23/20 min.); Serwis B (13:43/30 min.); OS8: Glenboy (22,25 km); OS9: Bencroy (15,44 km); OS10: Drumshando (8,66 km); Serwis C (17:49/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:30.* Etap 2: sobota 17 listopada: 505,38 km, w tym 118,36 km jazdy na czas (6 OS, 3 różne). Wyjazd z parc fermé i serwis D (6:30/10 min.); OS11: Sloughan Glen 1 (27,76 km); OS12: Ballinamallard 1 (17,96 km); OS13: Tempo 1 (13,46 km). Komasacja (11:41/20 min.); Serwis E (12:01/30 min.); OS14: Sloughan Glen 2; OS15: Ballinamallard 2; OS16: Tempo 2; Serwis F (17:32/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz.21:30.* Etap 3: niedziela 18 listopada: 304,77 km, w tym 55,91 km jazdy na czas (4 OS, 4 różne). Wyjazd z parc fermé i serwis G (7:00/10 min.); OS17: Murley (24,70 km); OS18: Fardross (14,77 km); OS19: Donegal Bay (14,06 km); OS20: Mullaghmore (2,38 km).* Nieoficjalna uroczystość podium (15 min.) odbędzie się na mecie ostatniego odcinka specjalnego i transmitowana będzie bezpośrednio w telewizji. Prawdziwe ogłoszenie wyników rajdu rozpocznie się o godz. 14:18 przed hotelem Clarion.* Trasa rajdu obejmie terytorium dwóch krajów: Republiki Irlandii i Irlandii Północnej.

Aktualna sytuacja na trasie Rajdu Irlandii 2007

Drugi odcinek specjalny - Geevagh 1 (11,47 km)Od mocnego uderzenia rozpoczał duet Citroena. Próbe wygrał Loeb przed Sordo, a za nimi uplasowali sie dwaj kierowcy zespołu BP-Ford. Taka jest tez koleność po dwóch odcinkach specjalnych. Walka zapowiada się na dobre, a trudne warunki na trasie nie będą ułatwiały życia kierowcom.

Na odcinku: 1. S. Loeb/D. Elena; 2. D. Sordo/ M. Marti +3.0, 3. M. Gronholm/T. Rautiainen +6.0; 4. M. Hirvonen/J. Lehtinen +9.0; 5. P. Solberg/ P. Mills +17.3; 6. Ch. Atkinson/ S. Prevot +18.9; 7.J.-M. Latvala/ M. Anttila +20.7; 8. K. Meeke/ P. Nagl +21.5; 9. H. Solberg/ G. Bergsten +22.5; 10. M. Stohl/I. Minor+23.4;

Po 2. OS: 1. S. Loeb/D. Elena - 7:37.4; 2. D. Sordo/ M. Marti +4.0; 3. M. Gronholm/T. Rautiainen +5.1; 4. M. Hirvonen/ J. Lehtinen +9.8; 5. P. Solberg/P. Mills +17.8; 6. Ch. Atkinson/S. Prevot +19.2; 7. J.-M. Latvala/M. Antila +21.5; 8. K. Meeke/P. Nagl +21.6; 9. M. Stohl/ I. Minor +25.0; 10. J. Solberg/G.Bergsten +28.8;

M. Gronholm: Było to trudniejsze niż oczekiwałem, ale się nie zrażam.

S. Loeb: Przed startem uszkodziłem amortyzator i jadę bez oleju. Podrzucało nas cały czas. Na kolejnych odcinkach będzie jeszcze gorzej.

M. Hirvonen: Jechałem spokojnie. OK!

D. Sordo: Na drodze jest dużo nieczystości. Trzeba ciąć zakręty.

P. Solberg: Na starcie mieliśmy problemy z silnikiem. Zawiódł układ zapłonu.

Trzeci odcinek specjalny - Arigna (27,87 km)

Tym razem najszybszy na próbie okazał się Dani Sordo, który o 2.4 sekundy wyprzedził aktualnego lidera RSMŚ Marcusa Grongolma. W rajdzie prowadzi nadal duet Citroena.

Na odcinku: 1. D. Sordo/ M. Marti - 15:44.0; 2. M. Gronholm/T. Rautiainen +2.4; 3. S. Loeb/D. Elena +3.5; 4. M. Hirvonen/J. Lehtinen +12.8; 5. J.-M. Latvala +16.8; 6. Ch. Atkinson/S. Prevot +20.6; 7. H. Solberg/G. Bergsten +30.9; 8. P. Solberg/P. Mills +32.3; 9. G. Wilks/P. Pugh +32.4; 10. K. Meeke/P. Nagl +34.3

Po 3. OS: 1. S. Loeb/D. Elena - 23:24.9; 2. D. Sordo/ M. Marti +0.5; 3. M. Gronholm/T. Rautiainen +4.0; 4. M. Hirvonen/ J. Lehtinen +19.1; 5. J.-M. Latvala +34.8; 6. Ch. Atkinson/S. Prevot +36.3; 7. P. Solberg/P. Mills +46.6; 8. K. Meeke/P. Nagl +52.4; 9. H. Solberg/G. Bergstein +53.2; 10. G. Wilks/P. Pugh +1:06.0

Czwarty odcinek specjalny - Lough Gill 1 (20,53 km)

Odpadł jeden z najważniejszych faworytów! Marcus Gronholm wypadł z trasy 2 kilometry przed metą odcinka. W samochodzie urwane zostały koła po lewej stronie. Załoga wyszła z tego wypadku bez szwanku.

Czyżby w ten sposób rozstrzygnięta została sprawa tegorocznego tytułu mistrza świata w rajdach samochodowych? Rajd Irlandii 2007 jeszcze trwa i praktycznie wszystko może się na tej trudnej trasie wydarzyć.

Na odcinku stoją także inne załogi - X. Pons/ X. Amigo i Ch. Atkinson/S. Prevot, który wpadł do rowu.

Ponownie najszybszy odkazł się duet Citroena, a próbę wygrał Dani Sordo.

Na odcinku: 1. D. Sordo/M. Marti - 10:54.7; 2. S. Loeb/D. Elena +2.7; 3.J.-M. Latvala/M. Anttila +8.5; 4. M. Hirvonen/J. Lehtinen +10.7; 5. P. Solberg/P. Mills +14.8; 6. H. Solberg/G. Bergstein +21.6

Po 4 OS: 1. D. Sordo/ M. Marti - 34:20.1; 2. S. Loeb/D. Elena +2.2; 3. M. Hirvonen/ J. Lehtinen +29.3; 4. J.-M. Latvala +42.8; 5. P. Solberg/P. Mills +1:00.9; 6. M. Solberg/ G. Bergstein +1:14.3

Piąty odcinek specjalny - Geevagh 2 (11,47 km)

Nastąpiła zmiana lidera. Dani Sordo stracił sporo sekund, bowiem nie zmieścił się w zakręcie. Nowym przodownikiem został Sébastien Loeb.

Mikko Hirvonen nieznacznie stracił do Jari - Matti Latvali. pokazał się Andreas Mikkelsen.

W PCWRC Andreas Aigner wygrał próbę i zbliży się do lidera Marka Higginsa. Leszek Kuzaj juzyskał na OS-ie trzeci czas jest nadal czwarty (9,6 sek. straty), ale traci już tylko trzy dziesiąte sekundy do Armindo Araujo.

Wyniki: Sébastien Loeb, Dani Sordo (strata 6,6 sek.), Jari - Matti Latvala (10,0 sek.), Mikko Hirvonen (11,9 sek.), Henning Solberg (13,5 sek.), Andreas Mikkelsen (20,1 sek.), Petter Solberg (20,3 sek.), Guy Wilk (24,2 sek.), Manfred Stohl (26,6 sek.), Matthew Wilson (31,5 sek.).

Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb; 2. Dani Sordo (4,4 sek.); 3. Mikko Hirvonen (39,0 sek.); 4. Jari - Matti Latvala (50,6 sek.); 5. Petter Solberg (1.19,0 min.); 6. Henning Solberg (1.25,6 min.); 7. Guy Wilks (2.03,4 min.); 8. Manfred Stohl (2.15,4 min.); 9. Kris Meeke (3.00,0 min.); 10. Matthew Wilson (3.06,2 min.).

Szósty odcinek specjalny - Arigna 2 (27,87 km)

Organizatorzy podali, że Marcus Grönholm przeszedł w szpitalu badania. Jego stan zdrowia lekarze ocenili jako dobry i Fin mógł opuścić klinikę.

Niestety niewesoły odcinek dla polskich kibiców. W wynikach zabrakło bowiem Leszka Kuzaja.

W czołówce bez zmian - Sébastien Loeb odzyskał swoje tempo i systematycznie powiększa przewagę nad konkurentami - Dani Sordo stracił tym razem 3,9 sekundy.

Słabiej pojechał także Mikko Hirvonen, który stracił pozycję na podium na rzecz Jari - Matti Latvali.

W czołówce więcej zmian nie było.

W PCWRC nowym liderem został Armindo Araujo, który dojechał do mety odcinka za Araujo Armindo.

Wyniki: Sébastien Loeb, Dani Sordo (3,9 sek.), Jari - Matti Latvala (5,1 sek.), Petter Solberg (18,3 sek.), Mikko Hirvonen (21,2 sek.), Guy Wilks (22,4 sek.), Henning Solberg (23,1 sek.), Manfred Stohl (31,7 sek.), Chris Atkinson (35,2 sek.), Kris Meeke (35,6 sek.).

Klasyfikacja po sześciu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb; 2. Dani Sordo (8,3 sek.); 3. Jari - Matti Latvala (55,7 sek.); 4. Mikko Hirvonen (1.00,2 min.); 5. Petter Solberg (1.37,3 min.); 6. Henning Solberg (1.48,7 min.); 7. Guy Wilks (2.25,8 min.); 8. Manfred Stohl (2.47,1 min.); 9. Kris Meeke (3.35,6 min.); 10. Matthew Wilson (4.02,3 min.).

Siódmy odcinek specjalny - Lough Gill 2 (20,53 km)

W wynikach zabrakło Krisa Meeke.

Swoje kolejne OS-owe zwycięstwo zanotował dani Sordo, ale odrobił zaledwie półtorej sekundy do kolego z zespołu. Trudno wierzyć, aby Hiszpan mógł ten rajd wygrać z Francuzem...

W czołówce nie zaszły zmiany, choć Miokko Hirvonen traci obecnie do trzeciego, Jari - Matti latvali zaledwie 0,2 sekundy.

W PCWRC kontratak Marka Higginsa. Wygrał on próbę wyraźnie, odzyskując prowadzenie.

Wyniki: Dani Sordo, Sébastien Loeb (1,5 sek.), Mikko Hirvonen (13,1 sek.), Petter Solberg (15,5 sek.), Jari - Matti Latvala (17,4 sek.), Henning Solberg (21,2 sek.), Chris Atkinson (22,1 sek.), Manfred Stohl (27,6 sek.), Guy Wilks (28,2 sek.), G. MacHale (36,0 sek.).

Klasyfikacja po siedmiu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb; 2. Dani Sordo (6,8 sek.); 3. Jari - Matti Latvala (1.11,6 min.); 4. Mikko Hirvonen (1.11,8 min.); 5. Petter Solberg (1.51,3 min.); 6. Henning Solberg (2.08,4 min.); 7. Guy Wilks (2.52,5 min.); 8. Manfred Stohl (3.13,2 min.); 9. Matthew Wilson (4.38,5 min.); 10. T. McNulty (5.20,5 min.).

Ósmy odcinek specjalny - Glenboy (22,21 km)

Na czołowych pozycjach nie zaszły zmiany: Loeb powiększył swoja przewagę nad Danim Sordo, a Latvala - nad Hirvonenem.

Henning Solberg został na odcinku. W wynikach brak też Guya Wilksa.

Różnice na mecie były dość znaczne. Potwierdza się, że Irlandia to bardzo specyficzna runda i niespodzianek może być wiele. Już układ "dziesiątki" o tym świadczy najlepiej...

Okazało się, że Guy Wilks dotarł do mety i to w doskonałym czasie. Sędziowie zweryfikowali więc wyniki...

W PCWRC doskonała postawa Marka Higginsa. Brytyjczyk wygrał zdecydowanie odcinek i jest samodzielnym liderem klasyfikacji.

Wyniki: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (2,0 sek.), Sordo (3,6 sek.), Petter Solberg (5,8 sek.), Hirvonen (14,0 sek.), Guy Wilks (27,5 sek.), Chris Atkinson (32,5 sek.), Andreas Mikkelsen (32,5 sek.), Manfred Stohl (41,3 sek.), Matthew Wilson (59,2 sek.), T. McNulty (59,5 sek.).

Klasyfikacja po ośmiu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb; 2. Dani Sordo (10,4 sek.); 3. Jari - Matti Latvala (1.13,6 min.); 4. Mikko Hirvonen (1.25,8 min.); 5. Petter Solberg (1.57,1 min.); 6. Guy Wilks (3.20,0 min.); 7. Manfred Stohl (3.54,5 min.); 8. Matthew Wilson (5.37,7 min.); 9. T. McNulty (6.20,0 min.); 10. G. MacHale (6.58,8 min.); 11. Mark Higgins (7.04,7 min.).

Dziewiąty odcinek specjalny - Bencroy (15,44 km)

Niespodziewane strata Sébastiena Loeba. Lider przegrał z Danim Sordo na przedostatnim odcinku pierwszego etapu aż o 7,4 sekundy! I zrobiło się nieco nerwowo, choć - może nie jest to zgodne z regulaminem - zespół zapewne rozwiąże sprawę pozytywnie...

Jari - Matti Latvala systematycznie oddala się od Mikko Hirvonena. Ten drugi pilnuje ważnej dla zespołu pozycji, nie próbuje nawet atakować.

W PCWRC hegemonia Marka Higginsa jest zdecydowana...

Wyniki: Dani Sordo, Sébastien Loeb (7,4 sek.), Jari - Matti Latvala (14,1 sek.), Petter Solberg (17,3 sek.), Mikko Hirvonen (19,4 sek.), Chris Atkinson (30,5 sek.), Manfred Stohl (32,3 sek.), Guy Wilks (37,9 sek.), G. MacHale (43,2 sek.), Matthew Wilson (43,1 sek.).

Klasyfikacja po dziewięciu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb; 2. Dani Sordo (3,0 sek.); 3. Jari - Matti Latvala (1.21,2 min.); 4. Mikko Hirvonen (1.37,8 min.); 5. Petter Solberg (2.07,0 min.); 6. Guy Wilks (3.50,5 min.); 7. Manfred Stohl (4.19,4 min.); 8. Matthew Wilson (6.14,3 min.); 9. T. McNulty (7.23,0 min.); 10. G. MacHale (7.34,6 min.); 11. Mark Higgins (8.02,5 min.).

Dziesiąty odcinek specjalny - Drumshanbo (27,31 km)

Mimo swojej długości próba nie była najtrudniejsza.

Tym niemniej Sébastien Loeb zaatakował i był to istotny atak - Francuz zdobył wyraźną przewagę nad młodszym kolegą z zespołu, która bardzo przybliża go do tytułu Mistrza Świata 2007! 11,2 sekundy to sporo, tym bardziej, że trudno przypuszczać, że nawet bez ingerencji teamu, Hiszpan biorąc aktualną klasyfikację, może wyprzedzić Leoba...

Mikko Hirvonen znów sporo stracił, ale jego zadaniem jest dojechanie do mety i zdobycie punktów, które w rezultacie zapewnią zespołowi Forda drugi z rzędu tytuł Mistrzów Świata.

Prawda jest jednak taka, że po wypadnięciu Marcusa, rajd stracił bardzo na atrakcyjności...

W PCWRC Mark Higgins nie zwalnia tempa i jest zdecydowanym liderem.

Wyniki ostatniego odcinka specjalnego pierwszego etapu: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (7,2 sek.), Daniel Sordo (8,2 sek.), Petter Solberg (2.12,2 min.), Mikko Hirvonen (15,4 sek.), Chris Atkinson (16,9 min.), Guy Wilks (21,4 sek.), manfred Stohl (22,5 sek.), G. MacHale (25,2 sek.), Matthew Wilson (31,4 sek.).

Wyniki Rajdu Irlandii po pierwszym etapie

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1. S. Loeb i D. Elena (Citroën C4 WRC)1:33.15,9 godz.2.D.l Sordo i M. Marti (Citroën C4 WRC)11,2sek.3.J. -M. Latvala iM. Anttila (Ford Focus WRC 06)1.28,4 min.4.M. Hirvonen i J. Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07)1.53,2 min.5.P. Solberg i P. Mills (Subaru Impreza WRC)2.19,2 min.6.G. Wilks i P. Pugh (Subaru Impreza WRC)4.11,9min.7.M. Stohl i I. Minor (Citroën Xsara WRC)4.41,9min.8.M. Wilson i M. Orr (Ford Focus RS WRC 06)6.45,4 min.9.T. McNulty i E. O'Donnelle (Subaru Impreza WRC)7.55,9 min.10.G. MacHale i A. Harryman (Ford Focus WRC)7.59,8 min.11.M. Higgins i M. Scott (Mitsubishi Lancer Evo IX)8.43,0 min.

Wyniki w Klasie PCWRC

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1. M. Higgins i M.Scott (Mitsubishi Lancer Evo IX)1:41.58,9 godz.2. A. Armindo i M.Ramalho (Mitsubishi Lancer Evo IX)55,7 sek.3. G. Pozzo i D. Stillo (Mitsubisho Lancer Evo IX)1.07,5min.4. N. McShea i M. Clarce (Subaru Impreza WRX Sti)1.29,3 min.5. N. Al-Attiyah i Ch. Patterson (Subaru Impreza)2.45,6 min.6. S. Campedelli i D.Fappani (Mitsubishi Lncer Evo IX)3.50,7 min.7.S. Jones i A. Bull(Mitsubishi Lncer Evo IX)4.05,4 min.8.Š.Vojtech i M. Ernst (Mitsubishi Lncer Evo IX)4.49,1 min.9. P. Morrow i D. Senior(Mitsubishi Lncer Evo IX)5.00,2 min.10. F. Nutahara i D. Barritt (Mitsubishi Lancer Evo IX)5.10,3 min.