Logo
WiadomościAktualnościRajd Jordanii 2010: zwycięstwo Citroëna, Loeba i Eleny

Rajd Jordanii 2010: zwycięstwo Citroëna, Loeba i Eleny

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Sébastien Loeb i Daniel Elena, dominujący w trzecim etapie Rajdu Jordanii, zajęli w nim pierwsze miejsce, odnosząc swoje 56 wspólne zwycięstwo w WRC. Dzięki wygranej w 3 rundzie bieżącego sezonu, załoga Citroëna zdecydowanie powiększa swoją przewagę w klasyfikacji kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Rajd Jordanii 2010: zwycięstwo Citroëna, Loeba i Eleny
Zobacz galerię (21)
Auto Świat
Rajd Jordanii 2010: zwycięstwo Citroëna, Loeba i Eleny

Dani Sordo i Marc Martí, zdobywając czwartą pozycję, wysuwają zespół Citroën Total World Rally Team na prowadzenie także w klasyfikacji producentów.

Ostatni, sobotni etap rajdu składał się z dwóch pętli po cztery odcinki specjalne i zapowiadał się równie trudno jak dwa poprzednie dni. Nieoczekiwanie okazało się, że Sébastien Loeb, lider w klasyfikacji generalnej z 27 s. przewagi nad Jari-Matti Latvalą, nie będzie musiał odkurzać trasy.

„Sébastien Ogier otrzymał od nas polecenie wcześniejszego wjazdu na punkt kontroli czasu, w efekcie czego to on startował jako pierwszy” – wyjaśnia Olivier Quesnel, dyrektor zespołu Citroën Racing.- „Jego szanse na miejsce na podium i tak przepadły w wyniku usterek technicznych, zdiagnozowanych w jego samochodzie podczas serwisu. Uznaliśmy, że strategia ta ułatwi Sébastienowi Loebowi obronę zajmowanej pozycji lidera.”

Sébastien Loeb nie ograniczył się do ostrożnego pilnowania swojej przewagi. Wygrał 3 z 4 oesów pierwszej pętli, pokazując, jak szybki potrafi być w tym rajdzie. Podczas krótkiej przerwy w parku serwisowym zlokalizowanym nad brzegiem Morza Martwego, sześciokrotny Mistrz Świata mógł już ze spokojem czekać na rozwój wydarzeń.

„Na pewno strategia zespołu pomogła mi trochę w utrzymaniu się na czele, ale nie jestem pewien, czy to było konieczne. Pomimo mniej korzystnej pozycji startowej od Jari-Mattiego Latvali udawało nam się jeszcze powiększyć przewagę. Teraz musimy już tylko unikać pułapek podczas drugiej pętli, żeby dokończyć dzieła i wygrać rajd” – powiedział Loeb. Dani Sordo, czwarty na mecie za Loebem, Latvalą i Solbergiem, miał proste zadanie: utrzymać swoją pozycję, by zdobyć dla zespołu kolejną porcję punktów w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata.

„Dziś rano jedziemy w tempie spacerowym” – komentował Hiszpan.- „Choć i to nie jest łatwe, tak wiele zasadzek kryje się na trasach tych oesów. Ponieważ wyprzedzający nas Petter Solberg nie zdobywa punktów dla producentów, a zawodnik z piątego miejsca ma do mnie dużą stratę, nie muszę atakować i nie podejmuję ryzyka. W ten sposób zamierzam jechać aż do mety”.

Ponieważ różnice czasowe pomiędzy wszystkimi zawodnikami z czołówki były znaczne, cztery kończące rajd odcinki specjalne drugiej pętli nie przyniosły zmian na punktowanych pozycjach. Sébastien Loeb i Daniel Elena odnieśli swoje 56 zwycięstwo w karierze w WRC. W Jordanii wygrali po raz pierwszy i od dziś mogą się pochwalić triumfami w 21 różnych rajdach do Mistrzostw Świata.

„Jestem szczęśliwy. Wygrałem rajd, który okazał się naprawdę trudny” – podkreślał Loeb po zejściu z podium.- „To moje drugie zwycięstwo na trzy rozegrane w tym sezonie rundy. Najważniejszym efektem tego wyniku jest to, że daje mi przewagę 25 punktów nad drugim kierowcą w klasyfikacji indywidualnej. Dzięki temu mogę podejść do następnej rundy z prawdziwym spokojem”.

Czwarte miejsce załogi Dani Sordo - Marc Martí oznacza, że po Rajdzie Jordanii zespół Citroën Total World Rally Team obejmuje pierwsze miejsce w tabeli producentów.

Frédéric Banzet, dyrektor generalny Citroëna, który przybył na metę, by osobiście pogratulować załogom zespołu, podkreślał konkurencyjność Citroënów C4 WRC w tej rundzie: „W tym szczególnie trudnym terenie i w wysokich temperaturach nasze samochody po raz kolejny pokazały swoją wzorową niezawodność, a zawodnicy zespołu pojechali szybko i zarazem inteligentnie, zaliczając wynik, który jest bardzo cenny dla Citroëna”.

Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:

Etap 1: OS1 i OS2: Jari-Matti Latvala (Ford Focus); OS3: Dani Sordo (Citroën C4); OS4: Petter Solberg (Citroën C4); OS5: J.-M. Latvala; OS6: P. Solberg; OS7: Sébastien Loeb (Citroën C4).

Etap 2: OS8: S. Loeb; OS9: P. Solberg; OS10 i OS11: S. Loeb; OS12: P. Solberg; OS13: S. Loeb.

Etap 3: OS14: S. Loeb; OS15: P. Solberg; OS16 i OS17: S. Loeb; OS18: J.-M. Latvala; OS19: S. Loeb; OS20: J.-M. Latvala; OS21: S. Ogier.

Najskuteczniejsi: S. Loeb, 9 najlepszych czasów; P. Solberg i J.-M. Latvala po 5; D. Sordo i S. Ogier po 1.

Kolejni liderzy rajdu: OS1 i OS2: J.-M. Latvala; OS3: D. Sordo; OS4 do OS10: J.-M. Latvala, OS11: S. Loeb i J.-M. Latvala; OS12 do OS21: S. Loeb.

Miejsca Citroënów C4 WRC i strata do lidera na kolejnych odcinkach specjalnych. 1. Etap

-Sébastien Loeb / Daniel ElenaSébastien Loeb / Daniel ElenaDani Sordo / Marc MartíDani Sordo / Marc Martí
-OSKlasyfikacja generalnaOSKlasyfikacja generalna
OS1: Rumman Forest (15,34 km)6 / +5,66 / +5,63 / +1,03 / +1,0
OS2: Wadi Shueib 1 (8,65 km)4 / + 4,45 / +10,03 / +4,33 / +5,3
OS3: Mahes 1 (20,44 km)6 / +16,65 / 21,311
OS4: Mount Nebo 1 (11,09 km)3 / +2,45 / +21,14 / +3,02 / +0,4
OS5: Wadi Shueib 2 (8,65 km)4 / +7,55 / +28,65 / +8,73 / +9,1
OS6: Mahes 2 (20,44 km)4 / +6,75 / +33,53 / +4,23 / +11,5
OS7: Mount Nebo 2 (11,09 km)13 / +31,812 / +35,66 / +45,4

2. Etap

-Sébastien Loeb / Daniel ElenaSébastien Loeb / Daniel ElenaDani Sordo / Marc MartíDani Sordo / Marc Martí
-OSKlasyfikacja generalnaOSKlasyfikacja generalna
OS8: Suwayma 1 (10,49 km)12 / +28,54 / +2,55 / +44,6
OS9: Kafrain 1 (17,20 km)3 / +5,73 / +25,44 / +7,25 / +43,0
OS10: Jordan River 1 (41,45 km)12 / +4,73 / +12,05 / +34,3
OS11: Suwayma 2 (10,49 km)114 / +3,55 / +33,1
OS12: Kafrain 2 (17,20 km)2 / +4,615 / +10,15 / +38,6
OS13: Jordan River 2 (41,45 km)112 / +10,25 / + 48,8

3. Etap

-Sébastien Loeb / Daniel ElenaSébastien Loeb / Daniel ElenaDani Sordo / Marc MartíDani Sordo / Marc Martí
-OSKlasyfikacja generalnaOSKlasyfikacja generalna
OS14: Yakrut 1 (14,16 km)114 / +7,94 / +56,7
OS15: Bahath 1 (12,53 km)2 / +0,314 / +7,44 / +1:03,8
OS16: Shuna 1 (15,23 km)116 / +23,94 / +1:27,7
OS17: Baptism Site 1 (10,83 km)115 / +8,44 / +1:36,1
OS18: Yakrut 2 (14,16 km)2 / +1,714 + 6,64 / +1:41,0
OS19: Bahath 2 (12,53 km)113 / +4,34 / +1:45,3
OS20: Shuna 2 (15,23 km)3 / + 3,814 / +7,14 / +1:48,6
OS21: Baptism Site 2 (10,83 km)2 / +1,613 / +2,34 / +1:49,3

Fotogaleria - Rallyworld©Willy Weyens

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: