Po wczorajszym prologu, który był w pewnym sensie rozeznaniem sił, w środę załogi uczestniczące w Rajdzie Monter Carlo wyruszyły na trasę pierwszego etapu.

Organizatorzy dali się wyspać wszystkim - start odbył się tuż przed południem. Na środę zaplanowano cztery odcinki specjalne, przejeżdżane dwukrotnie, w tym bardzo długi, męczący OS z Burzet do Lachamp Raphael.

Oto nasza relacja z zawodów:

Polecamy w RoadLook.pl

Pierwszy odcinek specjalny (Burzet - Lachamp Raphael: 27,27 km)

Kręto i ślisko – takie były pierwsze słowa większości kierowców na mecie pierwszego odcinka specjalnego Rajdu Monte Carlo 2010. Wielu z nich nie trafiło z doborem opon, co skończyło się kiepskim wynikiem. Z tego powodu na dalsza pozycję spadł dotychczasowy lider fin Toni Gardemeister (Fiat Grande Punto S2000), który nie trafił z oponami. Także trzykrotny mistrz Polski Bryan Bouffier pojechał na slickach, które kosztowały go aż 2 minuty straty do zwycięzcy.

Najszybszy był na mecie Fin Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000), który wyprzedził o 0,4 sekundy swojego rodaka Juho Hänninena (skoda Fabia S2000). Trzeci był Brytyjczyk Kris Meeke (Peugeot 207 S2000).

Z trasy wypadł Migiel Baudouin (Mitsubishi Lancer Evo X). Josef Kopecky (Skoda Fabia S2000) przebił koło.

Bryan Bouffier - jak sam powiedział - wybrał bardzo optymistyczny wariant, zakładając "sliki". Oczywiście zemściło się to na trzykrotnym Mistrzu Polski srodze: załoga Bouffier i Xavier Panseri w Subaru Imprezie zajęła 24 miejsce tracąc do zwycięzców 2.08,9 minuty.

Robert Kubica, w którego samochodzie nie wytrzymał wczoraj silnik - do pierwszego etapu Rajdu Monte Carlo nie wystartował.

Łukasz Ryznar i Michał Jucewicz spisali się dzielnie, osiągając metę na 50 miejscu ze stratą 5.12,5 minuty.

Drugi odcinek specjalny (St. Pierreville - Antraigues: 45,17 km)

Tym razem najszybciej pojechał Francuz Sebastian Ogier (Peugeot 207 S2000), który o 9,9 sekundy wyprzedził Fina Mikko Hirvonena (Ford Fiesta S2000).

Z trasy wypadł Fin Toni Gardemeister, Czech Josef Kopecky źle dobrał opony, a Olivier Marty (Fiat Grande Punto S2000) musiał przez prawie 5 kilometrów pchać do mety swój samochód.

Aktualnym liderem jest Mikko Hirvonen, który o 4,3 sekundy wyprzedza ubiegłorocznego zwycięzcę rajdu Monte Carlo Sebastiana Ogiera.

Bryan Bouffier i Xavier Panseri tym razem na trzynastej pozycji - o 1.51,0 minuty wolniej od Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena (Ford Fiesta S2000). Po dwóch odcinkach specjalnych - pierwszej pętli I etapu - sympatyczni Francuzi zajmują w klasyfikacji rajdu piętnaste miejsce ze stratą 3.50,0 minuty.

Łukasz Ryznar i Michał Jucewicz jeszcze lepiej niż poprzednio - 46 miejsce (9.12,5 min.). Polacy zajmują taką samą lokatę w klasyfikacji generalnej rajdu (14.15,8 min.).

Obecnie załogi zjeżdżają do Parku Serwisowego.

Trzeci odcinek specjalny (Burzet - Lachamp Raphael: 27,27 km)

Mikko Hirvonen wygrał odcinek umacniając się na prowadzeniu.

Duża stratę zanotował zwycięzca drugie próby i wicelider - Sébastien Ogier. Francuz skarżył się - co zresztą potwierdziły zdjęcia z kamery zamontowanej w jego samochodzie - że kibice wyrzucają śnieg na jezdnię, a on jadąc na slikach traci przez to wiele sekund. Ogier stanął na OS-ie i musiał korzystać z pomocy osób obserwujących rajd. Spadł na dalsze miejsce.

Wiceliderem został Stéphane Sarrazin, szósty na odcinku (strata 16,6 sek.).

Drugi rezultat na próbie odnotował Kris Meeke (2,0 sek.), trzeci - Jan Kopecký (3,2 sek.), czwarty - Juho Hänninen (12,7 sek.), a piąty - Nicolas Vouilloz (15,3 sek.).

Znacznie lepiej spisał się Bryan Bouffier - dwunasty na OS-ie (41,8 sek.). Francuz awansował w klasyfikacji na czternaste miejsce (4.31,8 min.).

Łukasz Ryznar i Michał Jucewicz wycofali się z rajdu z powodu awarii skrzyni biegów w Oplu Astrze II OPC .

Czołówka klasyfikacji po trzech odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta S2000); 2. Stéphane Sarrazin i Jacques-Julien Renucci (Peugeot 207 S2000 - strata 35,4 sek.); 3. Juho Hänninen i Mikko Markkula (Škoda Fabia S2000 45,2 sek.); 4. Kris Meeke i Paul Nagle (Peugeot 207 S2000 - 45,2 sek.); 5. Nicolas Vouilloz i Benjamin Veillas (Škoda Fabia S2000 - 1.09,3 min.); 6. Toni Gardemeister i Tomi Tuominen Tomi (Fiat Grande Punto S2000 - 1.37,5 min.); 7. Bruno Magalhaes i Carlos Magalhaes (Peugeot 207 S2000 - 1.50,5 min.); 8. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Peugeot 207 S2000 2.11,2 min.); 9. Franz Wittmann i Klaus Wicha (Peugeot 207 S2000 - 2.27,2 min.); 10. Guy Wilks i Philip Pugh (Škoda Fabia S2000 - 3.17,4 min.); 14. Bryan Bouffier i Xavier Panseri (Subaru Impreza STI - 4.31,8 min.)

Czwarty odcinek specjalny (St. Pierreville - Antraigues: 45,17 km)

Drugi przejazd bardzo długiej próby okazał się bardzo pechowy dla Stéphane Sarrazina. Niezwykle sympatyczny Francuz przebił bowiem w swoim Peugeocie oponę, stracił ponad trzy minuty i przestał się liczyć w czołówce klasyfikacji.

Taktyka Sébastiena Ogiera, która przyniosła mu stratę na poprzednim odcinku, tym razem okazała się znakomita - na czarnej jezdni sliki "trzymały" i "Seb II" wygrał OS. Odrobił tez wiele skund - drugi na mecie Kris Meeke stracił ich bowiem aż 17,4.

Mikko Hirvonen (20,7 sek.) był czwarty, przegrywając z Janem Kopeckým (20,6 sek.).

Fin utrzymał jednak pozycje lidera. Drugi - Meeke traci do niego 41,9 sekundy, a trzeci: Juho Hänninen - 1.04,4 minuty.

Bryan Bouffier nie może też wciąż znaleźć kompromisu w doborze opon. Mistrz Polski stracił 1.48,4 minuty. Francuz nie zdołał awansować i nadal zajmuje czternaste miejsce w rajdzie.

NIEOFICJALNE WYNIKI PIERWSZEGO ETAPU

MiejsceKierowca i pilot (Samochód)Czas / strata1.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta S2000)1:34.01,8 godz.2.Kris Meeke i Paul Nagle (Peugeot 207 S2000)41,9 sek.3.Juho Hänninen i Mikko Markkula (Škoda Fabia S2000)1.04,4 min.4.Nicolas Vouilloz i Benjamin Veillas (Škoda Fabia S2000)1.20,3 min.5.Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Peugeot 207 S2000)1.50,5 min.6.Bruno Magalhaes i Carlos Magalhaes (Peugeot 207 S2000)2.28,1 min.7.Toni Gardemeister i Tomi Tuominen Tomi (Fiat Grande Punto S2000)2.43,2 min.8.Stéphane Sarrazin i Jacques-Julien Renucci (Peugeot 207 S2000)3.15,8 min.9.Franz Wittmann i Klaus Wicha (Peugeot 207 S2000)3.44,1 min.10.Guy Wilks i Philip Pugh (Škoda Fabia S2000)4.27,1 min.11.Jean - Sébastien Vigion i Stephane Prevot (Peugeot 207 S2000)5.30,5 min.12.Jan Kopecký i Petr Starý (Škoda Fabia S2000)5.40,5 min.13.Mathieu Arzeno i Romain Roche (Renault Clio R3)5.57,1 min.14.Bryan Bouffier i Xavier Panseri (Subaru Impreza STI)5.59,5 min.15.Matteo Gamba i Emanuele Inglesi (Renault Clio R3)7.37,4 min.16.Jaroslav Orsák i Karel Vajík (Škoda Fabia S2000)7.48,5 min.17.Kris Princen i Eddy Smeets (Renault Clio R3)8.16,8 min.18.Jan Černý i Pavel Kohout (Renault Clio R3)8.18,4 min.19.Richard Frau i Serge Le Gars (Mitsubishi Lancer Evo X)8.33,8 min.20.Olivier Burri i Stéphane Rey (Subaru Impreza STI)9.18,6 min.21.Thomas Barral i Sabrina Seux (enault Clio R3)9.28,2 min.22.Andrej Jereb i Miran Kacin (Peugeot 207 S2000)9.48,3 min.23.Pierre Campana i Sabrina De Castelli (Renault Clio R3)9.49,7 min.24.Vojtěch Štajf i Marcela Dolečková (Subaru Impreza STI)9.53,7 min.25.Simone Campedelli i Danilo Fappani (Renault Clio R3)10.38,7 min.

Fot.: ircseries.com