Młodzież skutecznie atakuje. Po raz trzeci w swojej karierze i po raz drugi w Portugalii Sebastien Ogier i Julien Ingrassia okazali się najlepszą załogą.
- To był dla nas idealny weekend! – cieszył się na mecie zwycięzca Sébastien Ogier. - Pierwszego dnia ostrożnie badaliśmy sytuację, aż znaleźliśmy właściwą chwilę, by zaatakować. Dwa pierwsze miejsca i punkty za Power Stage – ten wynik daje powody do zadowolenia dla całego zespołu. Ja, w pół roku po moim ostatnim zwycięstwie, czułem już wielki głód sukcesu. Mam nadzieję, że to dopiero początek dobrej passy. Zdobyte punkty włączają mnie do walki w klasyfikacji kierowców po moim niepowodzeniu w Rajdzie Meksyku. Dziękuję wszystkim członkom zespołu, którzy ciężko pracowali, by przygotować mi grunt pod ten wynik. Oni też dzisiaj wygrali!
Sébastien Loeb wzbogacił swoje konto o 21 pkt, dodając 3 pkt za wygrany Power Stage do 18 pkt za zajęcie drugiego miejsca w rajdzie. Dzięki temu Loeb zajmuje po Portugalii pierwsze miejsce w Klasyfikacji Kierowców sezonu 2011, choć dzieli je z rywalem, Mikko Hirvonenem.
- Wczoraj straciłem szanse na wygranie rajdu, tracąc pół minuty na powolnej jeździe w kurzu za uszkodzonym autem Mikko – przypomniał Loeb.- Dzisiaj mogłem już tylko dopilnować zajęcia drugiego miejsca. Wiedziałem, że walka o 3 pkt za Power Stage będzie trudna, ale udało się. Wynik jest dobry zarówno dla mnie, jak i dla zespołu. Naprawdę trzeba zbierać nawet te pojedyncze punkty – okażą się ważne, bo walka w tym roku jest bardzo wyrównana i zacięta!
Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny Citroëna, towarzyszący zespołowi przez cały rajd, wyraził swoje zadowolenie składając gratulacje obydwu załogom: Pamiętam, jak pewien młody francuski kierowca cieszył się tutaj rok temu ze swojego pierwszego zwycięstwa w Mistrzostwach Świata. W tym roku Sébastien Ogier jest już na innym etapie swojej kariery i dzisiaj to potwierdził nowym, pięknym sukcesem. Sébastien Loeb pomimo wczorajszych trudności dał Citroënowi DS3 WRC pierwszą podwójną wygraną. Brawa dla całego zespołu! Wyniki naszych załóg liczą się dla całej firmy Automobiles Citroën i dla wszystkich, którzy z nią współpracują. Mam nadzieję, że jest to pierwsze z całej serii naszych podwójnych zwycięstw!
Zespół Ford Abu Dhabi World Rally Team utrzymał prowadzenie w obydwu klasyfikacjach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA . Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila stanęli na najniższym stopniu podium trzeciej rundy serialu WRC, a ich koledzy z zespołu Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zajęli czwarte miejsce. Dzięki punktom zdobytym przez obydwie załogi w samochodach Ford Fiesta RS WRC zespół utrzymał prowadzenie w klasyfikacji producentów.
Także Mikko Hirvonen zachował pozycję lidera w klasyfikacji kierowców, a Latvala po trzecim kolejnym finiszu na podium zajmuje nadal trzecią pozycję. Powiększył swój dorobek, zdobywając dodatkowe punkty dzięki drugiemu miejscu na kończącym rajd odcinku Power Stage w niedzielę po południu, relacjonowanym na żywo przez telewizję.
W niedzielę rano, po pierwszym z czterech odcinków ostatniego etapu, Hirvonen awansował na czwarte miejsce, ale po kolejnej próbie ponownie spadł na piąte po defekcie półosi. Odzyskał czwartą pozycję na przedostatnim odcinku i podobnie jak Latvala, już bez szans na awans, skupił się na walce o dodatkowe punkty na kończącym rajd odcinku Power Stage. Próba o długości 31 km była najdłuższą i najbardziej wymagającą w całym rajdzie.
Nadzieje Hirvonena na ekstra punkty przekreślił urwany lewy tylny amortyzator w końcówce odcinka, ale Latvala pojechał doskonałym tempem i zdobył 2 punkty dzięki drugiemu miejscu na tej próbie.
- Podczas pierwszego przejazdu w niedzielę rano wprowadziliśmy sporo poprawek w opisie przed popołudniowym przejazdem Power Stage, zwłaszcza w wąskich, śliskich zakrętach, bardzo zdradliwych po opadach deszczu - powiedział Latvala. To był bardzo trudny odcinek, dlatego precyzyjny opis był niezwykle ważny. Zaatakowałem naprawdę mocno. Najechałem na duży kamień i obawiałem się o oponę, ale na szczęście wytrzymała. Bardzo mnie cieszą dodatkowe punkty. To moje trzecie podium w trzech rajdach w tym roku. Jestem zadowolony z równej formy. Po sobotnich problemach miejsce na podium to fantastyczny wynik. Samochód prowadził się pewnie, a jestem przekonany, że kolejne prace przyniosą dalszą poprawę.
Hirvonen także był zadowolony z czwartego miejsca, biorąc pod uwagę problemy techniczne.
- Osiągnęliśmy najlepszy możliwy wynik, po stracie czasu wskutek kłopotów. Starałem się zdobyć dodatkowe punkty na końcowym Power Stage, ale nie udało się. Najważniejsze, że nadal jestem liderem klasyfikacji. Walka jest bardzo wyrównana i jestem pewien, że będzie taka do końca sezonu. Jestem zadowolony z osiągów Fiesty. To dopiero trzeci rajd nowego samochodu, o zdecydowanie najbardziej nierównej nawierzchni. Samochód jest szybki, musimy jeszcze popracować nad niezawodnością - dodał 30-letni Mikko Hirvonen.
Jedyna polska załoga w tym rajdzie Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak, według nieoficjalnych danych zajęli 7. miejsce w klasyfikacji PWRC. Po awarii skrzyni biegów w pierwszym dniu rajdu i doliczonej karze 20 minut jedyne, co pozostało polskiej załodze startującej w Mistrzostwach Świata, to systematyczne odrabianie strat. W trakcie dwóch dni rajdu Polacy przesunęli się startując w SupeRally z 17. miejsca o 10 pozycji w swojej klasie. Awans na 7. miejsce zagwarantował załodze LOTOS Dynamic Rally Team pierwszych 6 punktów w sezonie 2011.
Zwycięzcą Rajdu Portugalii w klasyfikacji PWRC jest H. Paddon (4:33:33.4) przed J. Ketomakim (+7:39.9) i M. Semeradem (+9:12.6).
- Po bardzo trudnym początku skończyliśmy nasz pierwszy w tym sezonie rajd na 7. miejscu i wywozimy z Portugalii 6 punktów. Po awarii skrzyni i doliczonej karze 20 minut praktycznie nasze szanse na punktowane miejsce były zerowe. Jadąc bardzo równym tempem systematycznie odrabialiśmy straty i na każdym osie przesuwaliśmy się do przodu. Start w Portugalii był dla nas pierwszą konfrontacją z pozostałymi zawodnikami w PWRC i mam nadzieję, że po tym, jak tutaj jechaliśmy, będą się musieli z nami liczyć w walce o podium. - powiedział Michał Kościuszko.
W ciągu trzech dni Rajdu Portugalii zawodnicy przejechali 17 odcinków specjalnych o łącznej długości 385 kilometrów oesowych.
Kolejnym rajdem, w którym wystartuje załoga LOTOS Dynamic Rally Team 26 maja br. będzie Rajd Argentyny. Rozgrywany w prowincji Cordoba łączy ze sobą wszystko, co można znaleźć na szutrowym rajdzie – kręte wyboiste drogi przeplatają się z szybkimi prostymi odcinkami. Charakterystyczne dla tego rajdu są także przeszkody wodne pokonywane przez zawodników z ogromną prędkością.
Rajd Portugalii 2011 - wyniki
Poz. | Nr | Kierowca | Kategoria | Czas | Strata do pop. | Strata do lidera |
1. | 2 | S. OGIER | M | 4:10:53.4 | 0.0 | 0.0 |
2. | 1 | S. LOEB | M | 4:11:25.2 | +31.8 | +31.8 |
3. | 4 | J. LATVALA | M | 4:14:15.5 | +2:50.3 | +3:22.1 |
4. | 3 | M. HIRVONEN | M | 4:17:09.7 | +2:54.2 | +6:16.3 |
5. | 15 | M. WILSON | - | 4:18:41.9 | +1:32.2 | +7:48.5 |
6. | 11 | P. SOLBERG | M | 4:21:10.8 | +2:28.9 | +10:17.4 |
7. | 8 | K. RAIKKONEN | M | 4:21:47.5 | +36.7 | +10:54.1 |
8. | 7 | F. VILLAGRA | M | 4:22:32.2 | +44.7 | +11:38.8 |
9. | 5 | H. SOLBERG | M | 4:25:09.8 | +2:37.6 | +14:16.4 |
10. | 9 | D. KUIPERS | M | 4:28:48.0 | +3:38.2 | +17:54.6 |
11. | 38 | H. PADDON | P | 4:33:33.4 | +4:45.4 | +22:40.0 |
12. | 18 | B. MAGALHAES | - | 4:34:55.4 | +1:22.0 | +24:02.0 |
13. | 52 | K. KRUUDA | - | 4:37:16.9 | +2:21.5 | +26:23.5 |
14. | 10 | K. AL QASSIMI | M | 4:38:03.5 | +46.6 | +27:10.1 |
15. | 25 | J. KETOMAKI | P | 4:41:13.3 | +3:09.8 | +30:19.9 |
16. | 26 | M. SEMERAD | P | 4:42:46.0 | +1:32.7 | +31:52.6 |
17. | 56 | A. VILLANUEVA | - | 4:45:46.9 | +3:00.9 | +34:53.5 |
18. | 39 | B. GUERRA | P | 4:47:12.7 | +1:25.8 | +36:19.3 |
19. | 32 | V. GORBAN | P | 4:47:16.7 | +4.0 | +36:23.3 |
20. | 30 | O. SALIUK | P | 4:48:10.9 | +54.2 | +37:17.5 |
21. | 55 | P. MEIRELES | - | 4:50:24.6 | +2:13.7 | +39:31.2 |
22. | 14 | P. VAN MERKSTEIJN | M | 4:50:33.0 | +8.4 | +39:39.6 |
23. | 20 | B. TEN BRINKE | - | 4:52:05.2 | +1:32.2 | +41:11.8 |
24. | 22 | M. KOSCIUSZKO | P | 4:53:02.0 | +56.8 | +42:08.6 |
25. | 59 | J. MARTINEZ BARREIRO | - | 4:53:18.2 | +16.2 | +42:24.8 |
26. | 28 | M. AL SHAMSI | P | 4:54:17.3 | +59.1 | +43:23.9 |
27. | 53 | S. PAVLIDES | - | 4:54:23.3 | +6.0 | +43:29.9 |
28. | 29 | B. AL JABRI | P | 5:01:58.7 | +7:35.4 | +51:05.3 |
29. | 21 | P. FLODIN | P | 5:02:57.1 | +58.4 | +52:03.7 |
30. | 31 | A. KIKIRESHKO | P | 5:06:18.8 | +3:21.7 | +55:25.4 |
31. | 6 | M. OSTBERG | M | 5:10:22.8 | +4:04.0 | +59:29.4 |
32. | 33 | D. TAGIROV | P | 5:10:59.0 | +36.2 | +1:00:05.6 |
33. | 66 | J. SILVA | - | 5:11:27.5 | +28.5 | +1:00:34.1 |
34. | 62 | R. LOUSADO | - | 5:13:25.5 | +1:58.0 | +1:02:32.1 |
35. | 27 | H. HUNT | P | 5:15:06.9 | +1:41.4 | +1:04:13.5 |
36. | 19 | E. VAN LOON | - | 5:17:56.5 | +2:49.6 | +1:07:03.1 |
37. | 61 | J. RAMOS | - | 5:58:49.8 | +40:53.3 | +1:47:56.4 |
38. | 65 | P. NETO | - | 6:17:50.6 | +19:00.8 | +2:06:57.2 |
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata - klasyfikacja kierowców
Poz. | Kierowca | S | MEX | POR | JOR | ITA | ARG | GRE | FIN | D | AUS | FRA | OSP | GB | Punkty |
1 | Mikko Hirvonen | 25 | 18+3 | 12 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 58 |
2 | Sébastien Loeb | 8+2 | 25+2 | 18+3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 58 |
3 | Jari-Matti Latvala | 15+1 | 15 | 15+2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 48 |
4 | Sébastien Ogier | 12+3 | 0 | 25+1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 41 |
5 | Petter Solberg | 10 | 12+1 | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 31 |
6 | Mads Östberg | 18 | 10 | 0 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 28 |
7 | Matthew Wilson | 2 | 0 | 10 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 12 |
8 | Henning Solberg | 0 | 8 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 10 |
9 | Kimi Räikkönen | 4 | - | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 10 |
10 | PG Andersson | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 |
11 | Nasser Al-Attiyah | - | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 |
12 | Federico Villagra | - | 1 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
13 | Martin Prokop | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
14 | Juho Hänninen | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 |
15 | Khalid Al-Qassimi | 1 | - | 0 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śiwata - klasyfikacja konstruktorów
Poz. | Zespół | S | MEX | POR | JOR | ITA | ARG | GRE | FIN | D | AUS | FRA | OSP | GB | Punkty |
1 | Ford Abu Dhabi | 40 | 33 | 27 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 100 |
2 | Citroën Total WRT | 22 | 25 | 43 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 90 |
3 | M-Sport Stobart Ford | 18 | 18 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 40 |
4 | Petter Solberg WRT | - | 12 | 10 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 22 |
5 | Ice 1 Racing | 8 | 0 | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 16 |
6 | Munchi’s Ford WRT | - | 6 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 12 |
7 | Team Abu Dhabi | 6 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 7 |
8 | Monster WRT | 2 | 4 | 0 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 |
8 | FERM Power Tools WRT | 4 | 0 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 |