Po tym, jak Sébastien Loeb i Daniel Elena już w Rajdzie Japonii zapewnili sobie indywidualne Mistrzostwo Świata, zespół Citroën Total starać się będzie podwoić sukces, wygrywając także wśród marek.

Walczyć o to, oprócz pięciokrotnych Mistrzów Świata, będzie załoga Dani Sordo i Marc Martí. W Cardiff wystartują także dwa inne C4WRC: jednym z nich, przygotowanym i wystawionym przez zespół PH-Sport przy wsparciu Citroën Sport Technologies, pojedzie załoga Conrad Rautenbach i David Senior, drugim – Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, zdobywcy tytułu Mistrzów Świata Juniorów.

Zawodników czeka 19 odcinków specjalnych, liczących łącznie nieco ponad 348 kilometrów. Trasa, wytyczona na północ od parku serwisowego w Swansea, zawiera sporo nowości, łącząc odcinki klasyczne, ale zmodyfikowane (jak Resolfen) lub pokonywane w odwrotnym kierunku (Crychan) z nowymi oesami w regionie Builth Wells, w którym rajd nie gościł od 8 lat.

Tym razem jego tradycyjna, nie używana już nazwa RAC (Rajd Automobilklubu Królewskiego) byłaby w pełni uzasadniona: późny, grudniowy termin sprawi zapewne, że szybkie, leśne drogi, mało niszczące dla samochodów, będą mokre, błotniste, a być może nawet oblodzone i ośnieżone. Jeśli do tego przykryje je nieodłączna mgła znad Gór Czarnych, ostatnia runda sezonu będzie cięŜka, trudna, widowiskowa - „jak za dobrych czasów dawnego rajdu RAC”.

Zespół Citroën - Total staje do decydującego starcia z przewagą 11 pkt – cenną, ale zarazem znikomą, biorąc pod uwagę wszystkie pułapki i przeszkody walijskich tras. Od czasu, gdy zaczęto rozgrywać Rajdowe Mistrzostwa Świata Konstruktorów, właśnie ten rajd nie raz przynosiłzaskakujące zmiany sytuacji w tabeli.

Jeżeli jedyny rywal Citroëna walczący jeszcze o zwycięstwo, zdoła zająć dwa pierwszeczołowe miejsca w klasyfikacji, Loeb i Sordo będą musieli zdobyć łącznie co najmniej 7 pynktów, aby po raz czwarty wpisać markę Citroën do kroniki mistrzowskiej i móc się cieszyć z wygranej w obydwu klasyfikacjach.

Loeb – główna broń zespołu - tym razem pracować będzie na wynik drużynowy.

- Od Japonii jestem w dobrym rytmie – zapewnia Sébastien. Lubię Rajd Walii za szczególny klimat: ciągłą walkę o pokonanie kolejnych pułapek. Teren jest specyficzny, trudny, przyczepność na błocie zmienia się z zakrętu w zakręt. Miejscami jest techniczny, miejscami bardzo szybki, a wszędzie jedzie się szaleńczo szybko jak na przyczepność, która jest słaba, a chwilami wydaje się, że nie ma jejwcale! Nigdy nie wygrałem tego rajdu, z różnych powodów. Naturalnie, bardzo chciałbym wreszcie tego dokonać, ale tym razem nie będzie to moim głównym celem. Dla Citroëna liczy się zdobycie mistrzostwa w Klasyfikacji Konstruktorów. Zrobię wszystko, co potrafię, aby do tego doprowadzić. Musimy bronić naszej jedenastopunktowej przewagi, a więc unikać błędów i koniecznie dojechać do mety – jeśli nie przed, to tuż za konkurentami.

Również Dani Sordo i Marc Martí, po raz trzeci startujący wspólnie w Walii, wiedzą, że zespół liczy na punkty z ich strony.

- Jeszcze bardziej niż w poprzednich rundach skupię się na tym, by ukończyć rajd na jak najwyższej pozycji – obiecuje Sordo. Moje doświadczenia z tego rajdu są skromne, ale lubię go. Jest zróżnicowany, szybki, a trasy nie niszczą samochodów. Nie znoszę natomiast mgły. Gdy po zmierzchu jedzie się we mgle jak w mleku, nie jest to ani łatwe, ani przyjemne, a przecież trzeba się zmuszać do wysokiego tempa. Jeśli do tego dojdzie deszcz lub śnieg, warunki mogą się stać wprost dantejskie. Stąd zresztą legenda tego rajdu. Jeżeli uda nam się zdobyć drugi tytuł w tym sezonie, będzie to piękna nagroda.

Statystyki załóg przed rajdem

Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit - Car / nie ukończ.).Liczba startów w WRC: 112.Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara).Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 46.Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (2004, 2005, 2006, 2007 i 2008).

Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.).Liczba startów w WRC: 58.Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.).Liczba startów w WRC: 124.Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Walii

Sébastien Loeb i Daniel Elena: wystartują po raz ósmy. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4 / 3 m.); 2006 nieobecni, 2005 (Xsara / 3); 2004 (Xsara / 2); 2003 (Xsara/2); 2002 (Xsara / nie ukończ.); 2001 (Saxo Kit Car / 15 i 1 wśród Juniorów); 1999 (Saxo Challenge / 38).

Dani Sordo: wystartuje po raz trzeci: 2007 (Marc Martí / C4 / 5 m.); 2006 (Marc Martí / Xsara / 7).

Marc Martí: siódmy start. 2007 (Dani Sordo / C4 / 5 m.); 2006 (Dani Sordo / Xsara / 7); 2004 (Carlos Sainz / Xsara / 4); 2003 (Carlos Sainz / Xsara / nie ukończ.); 1999 (Jesús Puras / Corolla / 16;, 1997 (Oriol Gómez/Ibiza / nie ukończ.).

W rajdzie wystartują dwa prywatne Citroëny C4 WRC z załogami Conrad Rautenbach i David Senior oraz Sébastien Ogier / Julien Ingrassia, przygotowane i obsługiwane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.