Lipiec to okres zmniejszonego popytu na samochody. Spowodowane jest to sezonem urlopowym, który zawsze charakteryzował się mniejszym zainteresowaniem nowymi autami. Niepokoi jednak fakt, że spadek jest wyższy niż w lipcu roku ubiegłego. Jak podaje IBRM Samar może mieć to związek z ograniczoną dostępnością półprzewodników, przez co czas oczekiwania na nowe samochody się wydłuża. Problem ten jest na tyle poważny, że produkcja niektórych modeli została wstrzymana. Podstawą do wyciągania takich wniosków jest zjawisko spadania reeksportu. W żadnym miesiącu wskaźnik ten nie przekroczył 10 proc., a w lipcu osiągnął on tylko 5,63 proc., to najgorszy wynik od lat.

Liczba rejestracji samochodów w lipcu jest mniejsza o 7,99 proc. W porównaniu do lipca w roku poprzednim i o 12,12 proc. niż w czerwcu 2021 r. Mimo wszystko od początku roku zarejestrowano 325 187 nowych samochodów, co stanowi wzrost o 28,68 proc. w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku.

Sytuacja na tle UE

Polska na tle innych krajów Europy pod względem sprzedaży nowych samochodów w czerwcu plasuje się na 6 miejscu wśród 30 państw, jednak sytuacja zmienia się diametralnie, jeśli uwzględnimy tzw. Wskaźnik chłonności rynku.

Tutaj wyprzedzają nas takie kraje jak Estonia (93 samochody na 10 tys. mieszkańców), Czechy (110 samochodów na 10 tys. mieszkańców), czy Słowenia (156 samochodów na 10 tys. mieszkańców). W Polsce wskaźnik ten wynosi tylko 64 auta na 10 tys. mieszkańców, co daje nam dopiero 24 miejsce na 30 państw. W krajach UE średni wskaźnik chłonności wynosi 131 samochodów na 10 tys. mieszkańców.

Lider cały czas niezmienny

Po nowe samochody najchętniej wybieramy się do salonów Toyoty. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali 46 461 sztuk nowych aut, co jest wzrostem o 51,19 proc. w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku. Toyota jest najchętniej wybieranym producentem zarówno wśród firm jak i klientów indywidualnych. Na drugim miejscu znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wynosi 32 402 sztuk 5,08 proc. więcej niż w 2020 r. Trzecie miejsce przypadło Volkswagenowi, którego klienci zarejestrowali 23 408 aut, to wynik lepszy o 22,26 proc. W porównaniu do roku ubiegłego.

Firmy kupują zdecydowanie więcej

Klienci firmowi stanowią 74,21 proc. całkowitej liczby rejestracji nowych samochodów. Wśród pięciu najchętniej wybieranych modeli znalazły się aż trzy modele Toyoty. Osoby fizyczne niezmiennie wybierają Dacię Duster, a także lubią samochody z Korei.

Najchętniej kupowane auta przez firmy w 2021 r.

Model Liczba zarejestrowanych nowych aut w 2021 r.
Toyota Corolla 10 612 szt.
Skoda Octavia 8 407 szt.
Toyota Yaris 5 989 szt.
Skoda Fabia 5 593 szt.
Toyota RAV4 4 753 szt.

Najchętniej kupowane auta przez klientów indywidualnych w 2021 r.

Model Liczba zarejestrowanych nowych aut w 2021 r.
Toyota Yaris 4 827 szt.
Dacia Duster 3 854 szt.
Toyota Corolla 3 072 szt.
Hyundai Tucson 2 622 szt.
Kia Sportage 2 542 szt.

Najchętniej wybierane marki w 2021 r.

Marka Liczba zarejestrowanych nowych aut w lipcu 2021 r.
Toyota  5839 szt.
Skoda  3782 szt.
Kia 3332 szt.
Volkswagen 2938 szt.
Hyundai 2801 szt.
Dacia 2126 szt.
Audi 2036 szt.
BMW 2036 szt.
Mercedes 1619 szt.
Ford 1403 szt.