Renault 4 to kultowy samochód, trzeci w historii motoryzacji pod względem ilości sprzedanych egzemplarzy i najlepiej sprzedający się na świecie francuski samochód (ponad osiem milionów sztuk) dostępny w ponad 100 krajach.

Zacznijmu od początku… W roku 1956 Pierre Dreyfus, prezes Renault Régie Nationale des Usines Renault (Państwowego Zarządu Fabryk Renault), rzucił pomysł "blue jeans car" ("samochodu jak dżinsy"). Biorąc za wzór tę część garderoby, która zyskała niezwykłą popularność, chciał stworzyć uniwersalny, oszczędny samochód przeznaczony na wszystkie kontynenty, dopasowany do społecznych zmian, jakie zarysowały się na początku lat 60.

Po pięciu latach prac Renault 4, pierwszy samochód osobowy firmy Renault z napędem na przednią oś, pokazany został prasie, a następnie zaprezentowany na Salonie Samochodowym w 1961 roku. W momencie wprowadzenia na rynek pokazano wersję dostawczą i trzy wersje osobowe: R3, która zniknęła z katalogów w następnym roku, R4 i R4L (L oznaczało wersję luksusową). Ta ostatnia bardzo szybko stała się przydomkiem całej gamy i znalazła swoje miejsce w sercach Francuzów.

Samochód zwracał uwagę niezwykłym wnętrzem, poza tym atutem były niskie koszty utrzymania auta. Już sześć lat po rozpoczęciu produkcji z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Renault 4. Padały kolejne rekordy i tak miało być aż do końca 31-letniej produkcji i wyprodukowania 8 135 424 egzemplarzy.

Renault 4 odniosło również sukces na arenie międzynarodowej. Był produkowany lub składany w 27 krajach (nie wliczając Francji), tak dalekich jak Australia, Afryka Południowa, Chile czy też Filipiny. 60 proc. samochodów tego modelu zostało sprzedanych poza granicami Francji.

Przez cały okres sprzedaży Renault 4 było także produkowane w wersji dostawczej z napędem na 4 koła oraz w wersji kabriolet. Sprzedawane były jego różne warianty (wersja Rodeo) i liczne serie specjalne, z których najbardziej znane we Francji były "Parisienne" (1963), "Safari" (1975), "Jogging" (1981) i "Sixties" (1985).

Renault 4 miało własne mistrzostwa w rajdach samochodowych, model ten stał się środkiem transportu dla młodych ludzi wyruszających poznać świat, brał udział w tak kultowych zawodach, jak Rajd Monte Carlo oraz Rajd Paryż-Dakar, gdzie zajął trzecie miejsce.

Ten niewiarygodny sukces zakończyła w 1992 roku seria Bye-Bye. Aż do 1994 roku Renault 4 było jeszcze produkowane w niewielkich ilościach w Słowenii i Maroku.

Dla uczczenia 50 lat kariery tego modelu, Renault weźmie udział w wielu dużych imprezach zaplanowanych na rok 2011, wśród których szczególnie ciekawą pozycją będzie Rajd Monte Carlo samochodów zabytkowych.