O 12 punktów zwiększył się odsetek zbierających surowce wtórne. Odzysk aluminiowych puszek po napojach wzrósł przez 10 lat o niemal 60 punktów procentowych! Jednak recykling nie powinien ograniczać się wyłącznie donp. segregowania śmieci w gospodarstwie domowym. Proces ten rozpoczyna się w fabryce, gdzie już na etapie projektowania każdy producent może zastosować technologie umożliwiające i ułatwiające późniejsze przetwarzanie surowców wtórnych. Koncern Renault za jeden z celów postawił sobie wykorzystanie w swoich modelach samochodów jak największej ilości elementów, które można powtórnie przetworzyć. Przejawem tej inicjatywy jest wprowadzenie przez Renault symbolu eco2. Oznaczone nim auto musi być zaprojektowane w taki sposób, aby 95 proc. jego masy nadawało się do wtórnego wykorzystania. Ponadto, co najmniej 5 proc. zastosowanych w nim tworzyw sztucznych musi pochodzić z odzysku. Dbałość o środowisko naturalne nie może ograniczać się do fazy użytkowania pojazdu - mówi Agata Szczech z Renault Polska - Koncern Renault uważa, że powinna ona obejmować cały cykl życia samochodu, od momentu zaprojektowania i produkcji elementów, które będzie można wykorzystać ponownie, poprzez ekonomiczne i ekologiczne użytkowanie, aż po wycofanie samochodu z użycia. Dlatego samochody projektowane są tak, aby można było łatwo zdemontować oraz posortować odpowiednio oznaczone elementy i poddać recyklingowi bez dodatkowego zwiększania kosztów. W Modusie wykorzystano aż 18 kg tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku. Model ten otrzymał też nagrodę za największą ilość surowców wtórnych wykorzystanych do konstrukcji deski rozdzielczej. W Espace IV zastosowano liczne materiały nadające się do recyklingu, obniżając jednocześnie masę pojazdu. Na przykład zastosowanie aluminiowych drzwi i maski pozwoliło na zmniejszenie ich masy o 20 kg w stosunku do analogicznych części z blachy stalowej. Renault Clio III zawiera niemal 10 proc. (20 kg) tworzyw pochodzących z recyklingu, a nowe Twingo 9 proc. (15 kg). W kolejnych samochodach gamy Renault wielkości te będą stale rosły - dodaje Agata Szczech.Renault ECO2Firma Renault wprowadziła znak eco2, informujący klientów o podjętym przez Grupę zobowiązaniu zaoferowania ekologicznych i ekonomicznych samochodów odzwierciedlających wkład marki w ochronę środowiska. Znak jest przejawem ambitnej polityki Renault zmierzającej do ograniczenia szkodliwego oddziaływania na środowisko na wszystkich etapach cyklu życia samochodów (produkcji, eksploatacji i wycofania z eksploatacji. Samochody eco2 spełniają trzy kryteria środowiskowe o ogólnoświatowym znaczeniu: sąprodukowane w zakładach posiadających certyfikat ISO 14001, ich emisja CO2 jest niższa od 140 g/km lub są one napędzane biopaliwem, a po wycofaniu z eksploatacji 95 proc. ich masy nadaje się do wtórnego wykorzystania i dodatkowo minimum 5 proc. ogólnej masy użytych w nich tworzyw pochodzi z recyklingu. Samochody eco2 są nie tylko ekologiczne, ale także przystępne cenowo. Zmniejszenie pojemności skokowej silników (jednostka napędowa TCE 100 KM) i stosowanie biopaliw (Megane na bioetanol E85, Trafic i Master na biodiesel B30) to konkretne przejawy działań podjętych w tym kierunku. Znak eco2 ma również odzwierciedlać stały postęp w dziedzinie ochrony środowiska. Kryteria będą więc stopniowo zaostrzane i oferta modeli Renault będzie obejmowała coraz bardziej ekologiczne, a jednocześnie przystępne cenowo samochody.źródło: Renault
Galeria zdjęć
Renault dba o środowisko
Renault dba o środowisko