Pracownicy Renault i Nissana od 10 lat wspólnie pracują w oparciu o zasadę partnerstwa, wzajemnego szacunku i dumy z przynależności do firmy, przy zachowaniu oddzielnych marek i oddzielnych tożsamości korporacyjnych.

- Alians od samego początku oparty był na wspólnym zaufaniu oraz realizacji strategii wzrostu spółek i poprawy ich rentowności – powiedział Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault i Nissana. W obecnych trudnych warunkach rynkowych, do których staramy się odpowiednio dostosować naszą działalność, również przestrzegamy tych zasad. Alians zapewnia Renault i Nissanowi narzędzia, które pozwolą im nie tylko przetrwać globalny kryzys finansowy i gospodarczy, ale również skutecznie konkurować z innymi po jego zakończeniu.

Kluczowe wskaźniki ilustrujące korzyści, jakie odniosły spółki w wyniku zawiązania Aliansu:

• Rentowność i kapitalizacja rynkowa (wyniki finansowe Nissana za 2008 rok będą znane na koniec bieżącego roku podatkowego, który w Japonii kończy się 31 marca 2009 roku): alians zapewnił znaczny wzrost rentowności i kapitalizacji rynkowej obu spółek w okresie od 1999 roku do obecnego globalnego kryzysu gospodarczego i finansowego.

Pod względem kapitalizacji rynkowej Renault osiągnęło ponad trzykrotny wzrost wyników, tj. z 8,4 mld euro do 27,6 mld euro. W 2007 roku koncern zajął szóste miejsce na liście największych producentów samochodowych, w porównaniu do jedenastego miejsca w roku 1999. Z kolei kapitalizacja rynkowa Nissana w tym samym okresie wzrosła czterokrotnie, z 9 mld euro do 34,2 mld euro. Koncern uplasował się na piątej pozycji w 2007 roku, w porównaniu do dziesiątego miejsca w roku 1999.

Średni zysk operacyjny w latach 1999–2007 osiągnął znaczny przyrost w stosunku do lat 1990–1999. Zysk operacyjny Renault wzrósł pięciokrotnie, z 442 mln euro do 2,126 mln euro, a Nissana ośmiokrotnie, z 79,6 mld jenów do 636,1 mld jenów.

• Wkład finansowy: Renault wniosło do Nissana wkład finansowy w wysokości 6,4 mld euro. Od tego czasu Nissan zapewnił Renault ponad 11 mld euro. W ramach Aliansu miała miejsce istotna wymiana gotówki, kapitału, zysków i dywidend pomiędzy obiema spółkami.

Dziesięć osiągnięć w ciągu 10 lat działalności Aliansu

1. Sprzedaż: połączone wyniki sprzedaży wzrosły z 4 989 709 samochodów w 1999 roku do 6 090 304 (nie licząc sprzedaży Avtovaz) w 2008 roku.

2. Działalność Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO) - największej wspólnej spółka Aliansu, zajmującej się zakupami na rzecz Renault i Nissana. Od 1 kwietnia 2009 roku będzie w 100 proc. obsługiwać zakupy Aliansu (dla porównania w 2001 roku, tj. w roku jej utworzenia, obsługiwała 30 proc. zakupów).

3. Wspólne platformy i wspólne części zapasowe (np. skrzynie biegów czy systemy klimatyzacji) to narzędzia, które umożliwiają Aliansowi ograniczenie kosztów rozwojowych i produkcyjnych. Wspólne platformy, tj. platforma B (Nissan Tiida / Versa i Renault Clio) oraz platforma C (Renault Mégane / Scénic i Nissan Qashqai) stanowiły ponad 50 proc. samochodów sprzedanych przez Renault i Nissana na całym świecie w 2008 roku.

4. Wymiana układów napędowych i wspólne układy napędowe - Alians opracował wspólne silniki i skrzynie biegów, w tym 6-biegową, manualną skrzynię biegów oraz nowy silnik V6 diesel. W ramach Aliansu ma również miejsce wymiana istniejących silników lub skrzyń biegów, np. benzynowy silnik Nissana o pojemności 3,5 litra montowany w Renault Laguna czy silnik Renault 1.5 diesel montowany w Nissanie Qashqai. Łącznie do wspólnego użytku przeznaczono osiem silników.

5. Poszerzenie oferty zaawansowanych technologii - Renault i Nissan współpracują w strategicznych obszarach zaawansowanych technologicznie badań inżynieryjnych. Posiadają wspólny plan technologiczny oparty na czterech wspólnych filarach: bezpieczeństwo, ochrona środowiska (emisja CO2), komfort we wnętrzu pojazdu oraz osiągi dynamiczne. Do tej pory podpisano niemal 20 porozumień z rządami państw oraz firmami w celu stworzenia pierwszego samochodu elektrycznego do 2010 roku i wprowadzenia na rynek pełnej oferty pojazdów elektrycznych w roku 2012.

6. Standardy produkcji - system Renault Production System (RPS), wyznaczający standardy przestrzegane we wszystkich zakładach Renault, był w znacznej mierze inspirowany systemem Nissan Production Way. Od momentu jego wprowadzenia wydajność Renault wzrosła o 15 proc. Opracowano wspólny system produkcyjny Alliance Common Process oraz zintegrowany system produkcji Alliance Integrated Manufacturing System (AIMS), który w pierwszej kolejności będzie wprowadzany w nowych inwestycjach tworzonych od podstaw w Indiach (Chennai) i w Maroku (Tanger).

7. Produkcja łączona - każda ze spółek należących do Aliansu ma możliwość korzystania ze zdolności produkcyjnych swojego partnera. Obecnie zakłady Renault produkują samochody Nissana w Korei (Almera Classic) i w Brazylii (Livina), natomiast Nissan prowadzi montaż pojazdów Renault w RPA (Sandero), Meksyku (Clio) i w Hiszpanii (Trafic).

8. Zasięg globalny - dzięki uzupełnianiu się obszarów geograficznych, na których działają obaj partnerzy, Renault i Nissan są obecne na wszystkich kontynentach. Rynki, na których Renault jest silnie zakorzenione, to Europa, Afryka Północna i Ameryka Południowa. Główne rynki Nissana to Japonia, Ameryka Północna, Meksyk, Chiny i kraje Bliskiego Wschodu. Od 2005 roku Renault i Nissan wspólnie zdobywają nowe rynki, np. Indie, aby jeszcze bardziej rozszerzyć globalny zasięg swojej działalności.

9. Rozszerzenie oferty produktowej - alians przyczynił się również do poszerzenia oferty produktowej. Nissan rozszerzył swą ofertę pojazdów z segmentu LCV w Europie o ofertę samochodów Renault dzięki zastosowaniu strategii badge engineering: Renault Kangoo / Nissan Kubistar, Renault Master / Nissan Interstar, Renault Trafic / Nissan Primastar. Z kolei po stronie Renault model Koleos został zaprojektowany przez Renault, a zbudowany przez Nissana, przy wykorzystaniu zaawansowanej technologii Nissana 4x4.

10. Zarządzanie międzykulturowe - alians, będący globalnym podmiotem przemysłowym i gospodarczym, przyniósł także unikalne doświadczenie z zakresu zarządzania międzykulturowego we wszystkich obszarach. Każdego roku ponad 30 zespołów, w skład których wchodzą pracownicy Renault i Nissana pod każdą szerokością geograficzną i na wszystkich stanowiskach, wspólnie pracują w celu osiągnięcia synergii i najlepszych praktyk. Od początku istnienia Aliansu współpracują ze sobą tysiące ludzi dysponujących międzykulturowym doświadczeniem.

- Jesteśmy dumni ze wszystkiego, co udało się nam osiągnąć w ciągu 10 lat – powiedział Carlos Ghosn. W przyszłości chcemy osiągnąć jeszcze więcej. Czerpiąc maksymalne korzyści z naszej współpracy w ramach Aliansu, będziemy nadal pogłębiać synergię działań Renault i Nissana, która pomoże osiągnąć wzrost obu spółek i poprawę ich rentowności.

Alians Renault-Nissan ogłosi pełną listę osiągniętych efektów synergii w maju 2009 roku, zgodnie z założeniami z lutego.