Renault prezentuje najnowszą generację swojego bestsellera − nowe Renault Clio w wersji hatchback i kombi.
Oba modele otwierają nowy rozdział sagi Clio, wprowadzonego w 1990 roku (Clio Storia) i cieszącego się niesłabnącym sukcesem. W ciągu 20 lat zostało sprzedanych ponad 10 milionów egzemplarzy Clio w ponad 100 krajach: 4 miliony Clio I, 4,5 miliona Clio II od 1998 roku ponad 1,2 miliona Clio III od 2005 roku.
W ostatnim raporcie organizacji ADAC z 2008 roku, cieszącej się dużym autorytetem w Niemczech, poziom jakości Clio III po roku, dwóch i trzech latach użytkowania został uznany za doskonały. Gama Renault Clio (Clio Storia, Clio III hatchback w wersji 3- i 5-drzwiowej, Grandtour i Renault Sport) zajęła w 2008 roku trzecie miejsce w Europie.
W Polsce Clio III wprowadzono w październiku 2005 roku i od tego czasu do końca kwietnia 2009 roku sprzedano 17 354 sztuki, w tym 2828 Clio Grandtour.
Design Nowego Renault Clio nawiązuje do dynamicznej stylistyki przodu Nowego Renault Megane. Wersja kombi wyróżnia się dużą ładownością. Wnętrze charakteryzuje się doskonałą jakością wykończenia i wysokim poziomem komfortu.
Już w chwili wprowadzenia Nowego Renault Clio na rynek pojawią się także dwie wersje sportowe: nowa wersja GT oraz wersja Clio Renault Sport (dostępna także z zawieszeniem typu CUP). Wyróżniające się rasową linią Renault Clio GT jest wyposażone w specjalne zawieszenie i mocny, nowy silnik benzynowy 1.6 16V 125 KM.
Nowe Renault Clio to samochód adresowany przede wszystkim do rodzin lub kobiet, jako jedyne auto w rodzinie, poszukujących kompaktowego rodzinnego hatchbacka: dobrze wyposażonego i stanowiącego możliwie najkorzystniejszy kompromis pomiędzy ceną a oferowanym standardem i wyposażeniem. Clio Grandtour to również świetny samochód dla firm.
Wygląd
Design Nowego Renault Clio nawiązuje do stylistyki przodu nowego Renault Megane. Wersja kombi wyróżnia się dużą ładownością.
Pewnie trzymające się drogi (co mogliśmy sprawdzić podczas jazd w Portugalii), nowe Renault Clio wyróżnia się smukłą sylwetką o długości 4 027 mm (+ 41 mm w stosunku do Clio III), rozstawie osi 2575 mm, szerokości całkowitej 1707 mm i wysokości 1497 mm.
Wydłużone reflektory sięgają aż do wlotów powietrza (od poziomu Dynamique są wyposażone w czarne tło). Zderzak o dynamicznej stylistyce charakteryzuje się dużym wlotem powietrza w dolnej części, podkreślonym elementami ochronnymi pokrytymi czarnym lakierem. Przód obramowany światłami przeciwmgłowymi, nadaje autu zdecydowany wygląd.
Dwukolorowe obudowy lusterek wstecznych mają charakterystyczny aerodynamiczny kształt. Nowy kształt tylnych świateł doskonale wpisuje się w przedłużenie kwadratowego zarysu bagażnika. Światła cofania i przeciwmgłowe są przesunięte w róg dolnej części zderzaka.
Dostępna jest bogata oferta obręczy kół, obejmująca trzy szerokości i dwie średnice: 165 mm i 185 mm przy średnicy 15 cali + 2 modele kołpaków w zależności od wersji oraz aluminiowe obręcze kół w opcji lub seryjnie dla wersji Dynamique,195 mm przy średnicy 16 cali, w standardzie w wersji GT.
Renault Clio Grandtour przejęło stylistykę przodu z wersji hatchback. Jest jednocześnie jednym z najbardziej kompaktowych kombi na rynku (długość 4 228 mm, czyli + 26 mm w stosunku dopoprzedniej generacji Clio Grandtour).
Pochylona tylna szyba, zwieńczona aerodynamicznym spojlerem oraz relingi dachowe (w kolorze czarnym lub matowego chromu, w zależności od wersji), podkreślają dynamiczny charakter Nowego Renault Clio Grandtour.
Wydłużony tylny zwis pozwolił wygenerować znaczną pojemność bagażnika pod tylną półką. Jest ona o 50 proc. większa niż w hatchbacku (+151 dm3) i osiąga 439 dm3 (VDA). Intuicyjny system składania tylnej kanapy pozwala powiększyć przestrzeń bagażową do 1 277 dm3 (+239 dm3 w porównaniu do hatchbacka).
Dzięki zastosowaniu płaskiej i wyjmowanej podłogi bagażnika Nowe Renault Clio Grandtour z łatwością dostosowuje się do potrzeb użytkowników i pozwala swobodnie modyfikować przestrzeń bagażową.
Wnętrze
Przy projektowaniu wnętrza Nowego Renault Clio kierowano się potrzebą zapewnienia wysokiego poziomu komfortu i jakości. Już w wersji Dynamique deska rozdzielcza jest wyłożona miękkim w dotyku tworzywem Slush, a przyrządy pokładowe są rozmieszczone w logiczny i czytelny sposób.
Ekran nawigacji Carminat TomTom® (dostępny seryjnie lub opcjonalnie w zależności od wersji) jest idealnie wbudowany w górną część centralnej konsoli. Nowe Renault Clio to pojazd przyjazny dla użytkownika i łatwy w obsłudze.
Nawigacja Carminat TomTom® łączy w sobie najlepsze cechy dwóch oferowanych na rynku rozwiązań: nawigacji przenośnej i nawigacji wbudowanej. Nowy, wbudowany system nawigacji dysponuje większym od systemów przenośnych kolorowym ekranem (5,8’’, tj. około 15 cm) i niezawodnym systemem naprowadzania z szeregiem funkcji ostrzegawczych, takich jak informacje o ruchu drogowym, ograniczeniach prędkości czy fotoradarach (zależnie od kraju).
Dostępny w standardzie w specjalnej, bogato wyposażonej wersji Tech Run lub w opcji w cenie 1990 złotych system Carminat TomTom® otwiera przed klientami Nowego Renault Clio nową wizję mobilności.
Dzięki dopracowanej ergonomii, przyrządy pokładowe zostały uproszczone, a dźwignie przy kierownicy są krótkie. Przełącznik ogranicznika-regulatora prędkości został umieszczony na centralnej konsoli, w pobliżu hamulca postojowego. Włączenie ogranicznika-regulatora prędkości jest sygnalizowane na tablicy rozdzielczej, co ułatwia kierowcy kontrolę nad pojazdem.
Przestrzeń i komfort dodatkowo zwiększa elektrycznie otwierany panoramiczny dach o imponujących rozmiarach (1,29 m długości i 0,86 m szerokości).
Dużą uwagę zwrócono również na elementy dekoracyjne. Dostępne są nowe wystroje wnętrza, zróżnicowane w zależności od poziomu wyposażenia, np. w nowym Renault Clio GT klienci mają do dyspozycji ciemniejszą kolorystykę o sportowym charakterze. Chcąc jak najlepiej spełnić oczekiwania klientów już w momencie wprowadzenia nowego modelu dostępnych będzie sześć wersji: Authentique, Alize, Tech Run, Dynamique, GT i Renault Sport (w zależności od kraju).
Sierdzenia w nowym Clio są bardzo wygodne, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Kabina jest stosunkowo obszerna i mieści pięć dorosłych osób.
Ilość miejsca we wnętrzu plasuje auto na jednym z pierwszych miejsc w segmencie. Szerokość na wysokości ramion wynosi 1 362 mm (wersje 3-drzwiowe) i 1 343 mm (wersje 5-drzwiowa i Grandtour), a odległość od siedzenia do dachu powoduje wrażenie dodatkowej przestrzeni wewnątrz auta. Na tylnych miejscach, dzięki dużej wysokości (861 mm) i ilości miejsca na wysokości kolan (promień 162 mm), Nowe Renault Clio może wygodnie pomieścić osoby o wzroście dochodzącym nawet do 1,88 m.
Nowe Renault Clio wyróżnia się również doskonałym wyciszeniem, na poziomie samochodów z wyższego segmentu. Szczególną uwagę poświęcono konstrukcji samochodu, tak aby zapewnić tłumienie hałasów pochodzących z silnika, układu przeniesienia napędu oraz układu jezdnego.
Silniki
Szeroka gama silników i skrzyń biegów pozwala w pełni wykorzystać dynamiczny charakter nowego Clio.
Oferta silników benzynowych składa się z pięciu jednostek (w zależności od kraju): 1.2 16V 65 (48 kW), 1.2 16V75 (55kW), TCe 100 (74 kW), 1.6 16V 110 (82 kW), 1.6 16V 125 (94 kW). Wszystkie, oprócz 1.6,silniki benzynowe posiadają znak Renault eco².
Jedna z wersji silnika 1.2 16V 75 KM może być napędzana bioetanolem E85 (w zależności od kraju). Spełnia ona kryteria znaku Renault eco². Można do niej stosować zarówno paliwo E85, jak i benzynę bezołowiową. Zmiany wprowadzone do tej jednostki napędowej pozwalają jej automatycznie dostosowywać się do rodzaju paliwa. Wersja E85 różni się zbiornikiem paliwa, układem paliwowym, systemem wtrysku i komorą spalania.
Oferta silników wysokoprężnych składa się z trzech silników, znanych z dużej kultury pracy: dCi 70 (50 kW), dCi 85 (63 kW) i dCi 105 (78 kW).
Silniki dCi 70 i 85 są szczególnie oszczędne pod względem zużycia paliwa i emitują do atmosfery poniżej 120 g CO2/km. Są jednocześnie silnikami najczęściej wybieranymi przez nabywców Clio (75% sprzedaży we Francji). Wszystkie silniki wysokoprężne oferowane w Nowym Renault Clio spełniają kryteria znaku Renault eco². Silnik dCi 105, a w niektórych krajach również i dCi 85, mogą być wyposażone w filtr cząstek.
Nowy Renault dysponuje też szeroką ofertą skrzyń biegów: 5-biegową skrzynią mechaniczną (JH lub JR); 6-biegową skrzynią mechaniczną (TL4) dostępną z licznymi silnikami: 1.6 16V 125, 2.0 16V 140, dCi 85 FAP (w zależności od kraju), dCi 105, dCi 105 FAP; sekwencyjną skrzynią biegów Quickshift 5 (JA3) z silnikiem 1.2 16V 75 KM (w zależności od kraju) i JA5 z silnikiem dCi 85); 4-biegową skrzynią automatyczną (DP0 z silnikiem 1.6 16V 110 i 2.0 16V 140).
Właściwości jezdne
Renault Clio oferuje połączenie komfortu i bezpiecznej jazdy z precyzyjnym zachowaniem na drodze. Ustawienia układu jezdnego zostały dostosowane do oczekiwań klientów i wersji nadwozia (wersje hatchback, GT i Grandtour).
Układ jezdny wersji hatchback, identyczny jak ten, który został zastosowany w modelu Clio III, zapewnia skuteczne trzymanie się drogi, a także komfort jazdy na wysokim poziomie.
Nowe Renault Clio Grandtour posiada wzmocnioną, w stosunku do wersji hatchback, belkę skrętną (21 mm), która skuteczniej przeciwdziała przechyłom bocznym. Ustawienia amortyzatorów i zawieszenia są przystosowane do podwyższonej masy, znacznych prędkości oraz przewożenia dużych ciężarów.
Samochód - jak wykazały pierwsze przez nas odbyte testy, prowadzi się znakomicie! I to zarówno na autostradzie, jak i na krętych górskich drogach. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny, a auto nie wykazuje chęci "wyjechania z drogi" nawet w ciasnych zakrętach...
Bezpieczeństwo – priorytet dla Renault
W nowej gamie Clio wykorzystano całą wiedzę i doświadczenie Renault w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Właściwości układu jezdnego w połączeniu z systemami wspomagającymi kierowcę (ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, układ wspomagający hamowanie awaryjne, ESC, układ zapobiegający poślizgowi kół pędnych, regulacja momentu obrotowego silnika przy redukcji biegów) zapewniają doskonały poziom bezpieczeństwa czynnego.
Wentylowane hamulce tarczowe z przodu i tarczowe lub bębnowe z tyłu mają dużą średnicę (odpowiednio 260 lub 280 mm z przodu i 240 mm z tyłu) i grubość (22 mm z przodu i 8 mm z tyłu).
W 2005 roku, w testach organizowanych (w momencie wprowadzenia Clio na rynek) przez niezależną organizację Euro NCAP, model Clio III uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Zbudowane w oparciu o tę samą płytę podłogową i wyposażone w System Renault Protection trzeciej generacji (SRP3) Nowe Renault Clio gwarantuje wszystkim pasażerom wysoki poziom bezpieczeństwa.
12-letnia gwarancja antykorozyjna
Nowe Renault Clio posiada 12-letnią gwarancję antykorozyjną, dzięki m.in. zabezpieczeniu woskiem profili zamkniętych nadwozia.
Przebiegi między przeglądami zostały wydłużone – wymiana oleju jest przewidziana:• co 30 000 km lub co 2 lata dla silników benzynowych (oprócz silnika TCe, który posiada nowy system kontroli oleju – Oil Control System i w którym wymiana oleju jest przewidziana co 20 000 km lub co 2 lata);• co 20 000 km lub co 2 lata dla silników dCi 70 i 85;• co 30 000 km lub co 2 lata dla silnika 1.5 dCi 105 bez filtra cząstek stałych;• co 20 000 km lub co 1 rok dla wszystkich wersji silników z filtrem cząstek stałych.
Świece i filtr powietrza wymienia się co 60 000 km lub co 4 lata (co 90 000 km we wszystkich wersjach z silnikiem 1.6 16V), pasek rozrządu co 120 000 km lub co 6 lat w wersji benzynowej i co 160 000 km lub co 6 lat w wersji z silnikiem Diesla. Filtr oleju napędowego posiada żywotność 60 000 km lub 4 lata.
Wersje sportowe
Clio będzie dostępne w dwóch wersjach sportowych: nowej wersji GT oraz Clio Renault Sport. Wyróżniające się rasową linią Renault Clio GT zostało wyposażone w specjalne zawieszenie i mocny silnik.
Wersja GT:Tak jak i w pozostałych modelach Renault, pojawia się 3 i 5-drzwiowa wersja GT (na rynku polskim dostępna tylko wersja 3-drzwiowa). Nowe Renault Clio w wersji GT to rasowy wygląd, doskonały układ jezdny i wydajne jednostki napędowe, które zapewniają klientom Renault Clio dostęp do świata sportowych doznań.
Wersje Renault Sport:Clio Renault Sport jest ekskluzywne i jeszcze bardziej dynamiczne. W celu polepszenia aerodynamiki Nowe Clio Renault Sport jest wyposażone w rozwiązania wywodzące się z Formuły 1 – aerodynamiczną listwę z przodu, wyloty powietrza w przednich błotnikach oraz tylny dyfuzor, oferowany w tym segmencie wyłącznie w Clio.
Przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem niezależnie od warunków zapewnia precyzyjne prowadzenie. Nowa wersja silnika 2.0 16V Renault Sport wyróżnia się elastyczną pracą i dużą mocą (147,5 kW – 203 KM), przy stosunkowo niedużym zużyciu paliwa.
Wyróżniający wyglądRenault Clio GT wyróżnia się pełną ekspresji, rasową linią nadwozia oraz unikalnym kolorem lakieru (Błękit Malte). Bardziej agresywny w stosunku do poprzedników przód przyciąga uwagę grillem polakierowanym na czarny, błyszczący kolor. W Nowym Renault Clio GT zastosowano 16 calowe, aluminiowe felgi w kolorze ciemnoszarym. Ciemne tło reflektorów podkreśla zdecydowany charakter pojazdu. Sportowe progi podkreślają dynamikę układu jezdnego, w który wyposażona jest wersja GT.
Tył wyróżnia się podwójną końcówką rury wydechowej i spoilerem co sprawia, że estetyka Nowego Renault Clio GT posiada wszystkie atrybuty dynamicznego samochodu sportowego. W kabinie wzrok przyciągają sportowe akcenty: pedały z perforowanego aluminium, a także sportowe siedzenia ze wzmocnionym podparciem bocznym, zapożyczone od Nowego Clio Renault Sport. Na przednich fotelach widoczne jest oznaczenie GT.
Specjalne silnikiKonstruktorzy Renault Sport Technologies bardzo starannie dopracowali układ jezdny Renault Clio GT, zapewniając pierwszorzędną dynamikę, przy jednoczesnym utrzymaniu wzorowego poziomu komfortu. Zmieniono sztywność przedniego zawieszenia i nastawy amortyzatorów (+ 15 proc.).
Tylne sprężyny śrubowe o zmiennej sztywności zostały dodatkowo usztywnione (+ 15 proc.), przy czym pojawiły się nowe amortyzatory o większym przekroju. Zastosowane rozwiązania techniczne zapewniają lepszą kontrolę nad przechyłami nadwozia i bardziej precyzyjne prowadzenie, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego komfortu.
W celu skuteczniejszego przeciwdziałania przechyłom bocznym, średnica stabilizatora poprzecznego została zwiększona z 20,5 do 21 mm. Tylne zawieszenie jest wyposażone w sztywniejsze przeguby przejęte z Nowego Clio Renault Sport. Dzięki ograniczeniu drgań, zawieszenie pozwala na bardziej precyzyjne prowadzenie pojazdu. W celu zwiększenia dynamiki i przyjemności prowadzenia Nowe Renault Clio GT otrzymało także bardziej bezpośrednie ustawienia wspomagania układu kierowniczego.
Wersja GT może być wyposażona w trzy jednostki napędowe (w zależności od kraju): 1.6 16V 125, 2.0 16V 140 i dCi 105, które montowane są wraz z mechaniczną 6-biegową skrzynią biegów.
Produkcja
Podobnie jak poprzednia generacja, Nowe Renault Clio jest produkowane we Flins (Francja), w Valladolid (Hiszpania) i w Bursie (Turcja).
Wersja GT jest produkowana wyłącznie we Flins, a wersja kombi w Bursie. Z kolei Renault Clio Sport jest montowane w Dieppe (Francja).
Nakłady inwestycyjne związane z produkcją Nowego Renault Clio zostały maksymalnie zoptymalizowane, wyniosły łącznie 50 milionów euro (opracowanie i wdrożenie do produkcji), co stanowi około 50 proc. nakładów inwestycyjnych zwykle ponoszonych.
Ceny
Wersja trzydrzwiowa - silnikCena promocyjna (katalogowa) w złotychAuthentique - 1.2 16V 6534 900Authentique - 1.2 16V 7541 350Authentique - 1.5 dCi 7048 550Seria Limitowana Alizé - 1.2 16V 7541 350 (42 850)Seria Limitowana Alizé - 1.5 dCi 7048 550 (50 050)Seria Limitowana Tech Run - 1.2 16V 7542 850 (44 400)Seria Limitowana Tech Run - 1.5 dCi 7050 050 (51 600)GT 1.6 16V 12558 000RS 16V 20085 500Wersja pięciodrzwiowa - silnikCena promocyjna (katalogowa) w złotychAuthentique - 1.2 16V 6540 200Authentique - 1.2 16V 7542 450Authentique - 1.5 dCi 7049 650Seria Limitowana Alizé - 1.2 16V 7542 450 (43 950)Seria Limitowana Alizé - TCE 10045 750 (47 250)Seria Limitowana Alizé - 1.5 dCi 7049 650 (51 150)Seria Limitowana Tech Run -1.2 16V 7543 950 (45 550)Seria Limitowana Tech Run - TCE 10047 250 (48 800)Seria Limitowana Tech Run - 1,5 dCi 7051 150 (52 700)Seria Limitowana Dynamique - TCE 10048 800 (52 300)Seria Limitowana Dynamique - 1.6 16V 110 automat56 500 (60 000)Seria Limitowana Dynamique - 1.5 dCi 8555 300 (58 800)Clio Grandtour - silnikCena promocyjna (katalogowa) w złotychAuthentique - 1.2 16V 7545 200Authentique - 1.5 dCi 7052 400Authentique - 1.5 dCi 8555 000Seria Limitowana Alizé - 1.2 16V 7545 200 (46 700)Seria Limitowana Alizé - TCE 10048 500 (50 000)Seria Limitowana Alizé - 1.5 dCi 7052 400 (53 900 )Seria Limitowana Alizé - 1.5 dCi 8555 000 (56 500)Seria Limitowana Tech Run -1.2 16V 7546 700 (48 250)Seria Limitowana Tech Run - TCE 10050 000 (51 550)Seria Limitowana Tech Run - 1,5 dCi 8556 500 (58 050)Seria Limitowana Dynamique - TCE 10051 550 (55 050)Seria Limitowana Dynamique - 1.6 16V 12554 250 (57 750)Seria Limitowana Dynamique - 1.6 16V 110 automat59 250 (62 750)Seria Limitowana Dynamique - 1.5 dCi 10562 050 (65 550)
Czas promocji i liczba samochodów objętych promocją ograniczone
Dane techniczne
Renault Clio 2009 - silniki benzynoweTyp silnika 1,2 16V 651,2 16V 751,2 16V 801,2 TCe 100Skrzynia biegów5M5M5A5MPojemność silnika (cm3)1149114911491149Cylindry / zawory4/44/44/44/4Moc (kW /obr./min.)48/550055/550058/550074/5500Maks. moment (Nm /obr./min.)105/4250105/4250108/4250145/3000Max. prędkość (km / godz.)157167171184Przyspieszenie 0-100 km / godz. (sek.)14,913,414,911,1Średnie spalanie (l / 100 km)5,95,95,65,9Renault Clio 2009 - silniki dieslaTyp silnika1,5 dCi 701,5 dCi 851,5 dCi 105Skrzynia biegów5M5M6MPojemność silnika (cm3)146114611461Cylindry / zawory4/24/44/4Moc (kW /obr./min.)50/400063/375078/4000Maks. moment (Nm /obr./min.)160/1700200/1900240/2000Max. prędkość (km / godz.)162174190Przyspieszenie 0-100 km / godz. (sek.)15,212,711,4Średnie spalanie (l / 100 km)4,54,44,6
Autor: MARCIN KARACZUN