Renault Twingo pokazano po raz pierwszy w 1992 r. podczas międzynarodowego autosalonu w Paryżu, na rynek trafił rok później, w kwietniu. Pierwsza generacja Twingo w trakcie swojego stosunkowo długiego życia została poddana kilku, niewielkim modernizacjom, z których najistotniejszą, bo ukierunkowaną na poprawę bezpieczeństwa, komfortu i designu była ta z 1998 r. Następca najpierw ukazał się światu w formie sportowego konceptu na salonie paryskim w 2006 r., a potem w seryjnym wcieleniu na tegorocznym salonie w Genewie. Wprowadzenie nowego Twingo, które zacznie być sprzedawane w czerwcu tego roku jest częścią zobowiązania Renault Commitment 2009, obejmującego plan wprowadzenia 26 nowych modeli samochodów, z których trzynaście ma za zadanie pozyskać nowe rynki. Nowe Twingo wraz z modelami Clio Storia (Campus), Modus i Clio III wzmacnia obecność Renault w segmencie małych samochodów.
Porównanie wymiarów kolejnych generacji Renault TwingoWymiaryTwingo IITwingo IIDługość [mm]36013433Szerokość [mm]16401630Wysokość [mm]14721423Rozstaw osi [mm]23672347Rozstaw z przodu [mm]14141416Rozstaw z tyłu [mm]14001374Bagażnik [l]165/285168/261
Przestrzeń
Renault Twingo mierzy 3601 mm długości, 1640 mm szerokości i 1472 mm wysokości,dysponując rozstawem osi 2367 mm. W porównaniu z poprzednikiem urosło na długość o 170 mm. Milimetry, które przybyły decydują o zwiększeniu bezpieczeństwa i przestrzeni wewnątrz, ale nie kosztem zdolności manewrowania czy zwrotności, które charakteryzuje niewielki promień skrętu 9,85 m (mierzony według obrysu kół maksymalnie do 10,55 m).
W dziedzinie zagospodarowania przestrzeni Twingo dokonało przełomowego skoku. Kabina urządzona dla czworga pasażerów proponuje ilość miejsca większego – niż 3,6 metrowe Twingo – samochodu. Linia dachu powędrowała do góry o 26 mm (w porównaniu z poprzednikiem), a podróżujący na tylnych fotelach mają o 30 mm więcej miejsca na wysokości kolan w kierunku podłużnym.
Tylna kanapa albo dwa niezależne fotele (w zależności od stopnia wyposażenia) mogą być przesuwane do przodu i do tyłu w zakresie 220 mm, stopniowane co 10 mm) w zależności od potrzeb, a zmienna dzięki temu zabiegowi pojemność bagażowawaha się między 165-285 l. Po złożeniu siedzeń tylnych zwiększa się do aż 959 litrów. Po złożeniu oparcia przedniego fotela pasażera można przewozić przedmioty o długości do 2,15 m. Oparcia tylnych indywidualnych foteli są regulowane w 5 pozycjach w zakresie od 25 do 35 stopni. Pasażerowie nowego Twingo znajdą w kabinie 11 schowków o łącznej pojemności 28,4 l, co oznacza wzrost o 16 l w stosunku do poprzedniego modelu.
Wyposażenie
Nowe Renault Twingo będzie oferowane w sześciu poziomach wyposażenia – od podstawowych Access i Authentique, poprzezExpression, Privilége, Initiale, sportową odmianę Dynamique - aż po „ostrą” wersję GT. W odróżnieniu od innych małych samochodów to dostatecznie szeroka paleta umożliwiająca sprostanie zindywidualizowanym gustom nabywców. Już Access wyposażony jest w standardzie w ABS, asystenta hamowania i poduszki czołowe kierowcy i pasażera.
Opcja Authentique oferuje dodatkowo wspomaganie, kolumnę kierownicy regulowaną na wysokość i elektrycznie sterowane szyby. Od standardu Expression na pokładzie znajdują się indywidualne, przesuwane fotele tylne oraz przedni fotel pasażera, po złożeniu mogący posłużyć za stolik. W odmianie Privilége występują ponadto boczne poduszki powietrzne, natomiast Twingo Initiale (w zależności od kraju, w którym będzie sprzedawany) oferuje tylne czujniki parkowania, czujnik deszczu i świateł, tempomat oraz lampy przecimgłowe. W podstawowym wyposażeniu znajdą się również skórzana tapicerka, obszyte skórą kierownica i gałka zmiany biegów, metalizowany lakier, obudowy lusterek w kolorze nadwozia i 15” obręcze kół. Sportowy duch pobrzmiewa w pakiecie Dynamique, który obejmuje np. charakterystyczne pomarańczowe obszycia tapicerki, ciemnoszarą deskę rozdzielczą, obrotomierz i 14-calowe koła. Najostrzejszym Twingo będzie odmiana GT. Od pozostałych wersji różni się na pierwszy rzut oka wyraźnie sportowo ukształtowanymi zderzakami, spoilerem dachowym i 15-calowymi felgami. We wnętrzu obszyta skórą kierownica i zwieńczenie lewarka skrzyni biegów.
Nowy, mały Renault może się pochwalić także bogatą listą wyposażenia opcjonalnego, na której znalazły się m.in. automatyczna klimatyzacja, tempomat, tylne czujniki parkowania, system stabilizacyjny ESP, dach panoramiczny, Bluetooth dla zestawu głośnomówiącego, możliwość podłączenia odtwarzacza MP3, iPoda i wiele innych. Interesującym elementem wyposażenia wnętrza Twingo jest powierzchnia na desce rozdzielczej z wieloma wąsami z miękkiego tworzywa przypominające jeża, gdzie łatwo przechowywać rozmaite przedmioty bez obawy o ich przesunięcie w trakcie jazdy. Specjalną propozycja dla płci pięknej jest tzw. Makeup box, którego sama nazwa już sugeruje przeznaczenie. Miejsce dla telefonu komórkowego, długopisów i innych drobiazgów należy do zadań Organizer boxa. Wersja Dynamique i GT są wyposażone w obrotomierz (dostępny również dla innych wersji – za dopłatą w zależności od rynku), który znajduje się na linii osi kierownicy, wskutek czego wyświetlacz radia musiał powędrować do kapliczki na środku desce rozdzielczej.
Technika
Twingo zmieniło się nie tylko wnętrzem i nadwoziem. Zmiany dotknęły również przestrzeni pod maską. Paleta jednostek napędowych poszerzyła się do czterech, z czego jedna to silnik wysokoprężny, a pozostałe trzy benzynowe.
W odróżnieniu od pierwszej generacji nowe Twingo oferowane jest również z silnikiem wysokoprężnym w postaci 4-cylindrowego turbodiesla 1.5 dCi. Rozwija on moc 65 KM przy 3750 obr./min i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 160 Nm dostępnym już od 1900 obr./min, przy czym charakteryzuje się niską emisją CO2 (113 g/km). Jednostka ta będzie dostępna od początku produkcji i niczym się nie różni od stosowanej w modelach Clio III, Modus i Kangoo.
Wszystkie trzy silniki benzynowe o pojemności 1,2 l wyposażone są w 16-zaworowe głowice, różnią się jedynie mocą. Najsłabsza rozwija moc (60 KM) przy 5250 obr./min, pozostawiając do dyspozycji moment obrotowy 93 Nm przy 2500 obr./min. Druga w kolejności odpowiednio: 75 KM przy 5500 obr./min (107 Nm przy 4250 obr./min), a ciekawostką w jej przypadku jest fakt, iż obroty biegu jałowego wynoszą zaledwie 650 min-1 (obniżenie zużycia paliwa). Najmocniejszy wariant dedykowany Twingo GT z pojemności 1,2 l wspomagany przez sprężarkę dostarcza moc 100 KM przy 5500 obr./min (145 Nm przy 3000 obr./min). Silnik turbo dzieli z 75-konną wersją wolnossącą 70% podzespołów.
Doładowany silnik Twingo GT jest wyposażony w funkcję „overpower“, która umożliwia kierowcy krótkotrwałe wykorzystanie zwiększonej mocy (o 5 KM) i momentu obrotowego (o 6 Nm) na biegach drugim, trzecim i czwartym i obrotach powyżej 4500 obr./min. Kombinowane zużycie paliwa wynosi przy tym tylko 5,9 l na 100 km, a emisja CO2 140 g/km.
Renault nie udostępnił dotychczas w materiałach prasowych szczegółowych informacji dot. osiągów Twingo. Tylko w przypadku modelu GT z najmocniejszym silnikiem podaje przyspieszenie od 0-100 km/h w 9,8 s, zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5,9 l na 100 km oraz wartość emisji CO2 na poziomie 140 g/km.
Wszystkie jednostki napędowe współpracują z ręczną, 5-biegową skrzynią biegów, a benzynowy czterocylindrowy 1.2 16V o mocy 75 KM może być na życzenie dostarczony z automatyczną przekładnią Quickshift.
Nowe Twingo ma ułatwić życie swojemu właścicielowi dzięki długim okresom międzyserwisowym. Wymiana oleju zalecana jest co 30.000 km dla silników benzynowych (tylko model GT co 20 000 km), a dla silnika dieslaco 20 000 km. Filtr powietrza i świece powinny być zmienione po każdych 60.000 km, natomiast pasek rozrządu po 120.000 km (silniki benzynowe) i po 160.000 km (silnik wysokoprężny). Żywotność filtra paliwa dla silnika napędzanego olejem napędowym określa się na 60.000 km.
Codzienną eksploatację wszystkich wersji silnikowych nowego Twingo charakteryzuje niskie zapotrzebowanie na paliwo, a zastosowanie elektrycznego wspomagania (oprócz odmianyAccess) umożliwia dalsze jego obniżenie o ok. 0,2-0,3 l na 100 km.
W celu obniżenia kosztów napraw ewentualnych stłuczek Twingo wyposażono w specjalne komponenty nadwozia w postaci tylnego zderzaka z polipropylenu, zdolnego absorbować energię podczas zderzeń przy niewielkiej prędkości.
Renault udziela w przypadku nowego Twingo 12-letniej gwarancję antykorozyjną, możliwą z uwagi na galwanizowaną komorę silnika i woskowane profile karoserii.
Made in Slovenia
Produkcja jest zlokalizowana w zakładach Novo Mesto na Słowenii, gdzie właśnie produkuje się model Clio II. W przypadku obu modeli 80% operacji procesu produkcyjnego jest identycznych.
Projekt oznaczony symbolem X44 (Twingo) jest decydujący dla Novo Mesta, jeśli chodzi o włączenie fabryki do Renault Group. Od 1972 r. tamtejsze taśmy produkcyjne opuściło 7 różnych modeli Renault, ale nowe Twingo jest pierwszym całkowicie nowym projektem, który rozpoczyna swój żywot produkcyjny właśnie tutaj, a nie (jak to bywało) produkcją przeniesioną z innej fabryki francuskiego koncernu.Nowe Twingo trafi na rynek w czerwcu bieżącego roku.
Renault Twingo II - porównanie podstawowych wymiarów z konkurentami WymiaryRenault Twingo IICitroën C2Peugeot 107VW Fox Długość [mm]3601366034303828 Szerokość [mm]1640166016301660 Wysokosć [mm] 1472146014701544 Rozstaw osi [mm] 2367231023402465 Rozstaw z przodu [mm]1414143914151428 Rozstaw z tyłu [mm] 1400143914051424 Bagażnik [l] 165/285166/224199260
Piotr Tekiela