• Rosyjska drogówka potrzebuje w tym roku ok. 2,8 tys. nowych radiowozów
  • Budżet zaplanowany na zakup aut to ponad 4,48 mld rubli, średnia cena jednego radiowozu to ok. 1,6 mln rubli
  • Nawet Łada nie jest w stanie sprostać zamówieniu. Produkcję aut wstrzymano ze względu na niedobór licznych podzespołów
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Oto kolejne konsekwencje zachodnich sankcji nałożonych na Federację Rosyjską za agresję na Ukrainę. Po wstrzymaniu produkcji w zakładach i montowniach na terenie kraju zaczyna brakować samochodów. Lokalne media alarmują o poważnych kłopotach z zakupami nowych radiowozów dla rosyjskiej policji.

Według informacji najstarszego rosyjskiego czasopisma motoryzacyjnego "Za rulem" potrzeby są ogromne. Tylko w 2022 r. potrzeba nawet 2,8 tys. nowych samochodów. Do tej pory korzystano nie tylko z usług Łady (zwykle radiowozy budowane są na bazie najnowszego modelu Vesta), ale także zagranicznych firm. W rosyjskiej drogówce służą takie modele jak: Ford Focus, Hyundai Solaris, Skoda Octavia i UAZ Patriot.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Skoda Octavia na rosyjski radiowóz? Za droga!

Na zakup radiowozów przeznaczono 4,48 mld rubli. To oznacza ok. 1,6 mln rubli za jeden radiowóz. To wbrew pozorom nie jest zbyt wygórowana kwota. Tyle starczy na najdroższą odmianę Łady Vesty 1.6 l (113 KM) Exclusive ze skrzynią automatyczną lub najtańszą Skodę Rapid. Np. na Skodę Octavię nie starczy już budżetu — jej najtańsza wersja jest obecnie wyceniana na 2,6 mln rubli. Tyle kosztuje odmiana z silnikiem 1.6 l o mocy 110 KM. W praktyce jest jednak nieosiągalna, gdyż w salonach pozostały nieliczne, ale dość bogato wyposażone i bardzo drogie egzemplarze.

Czy Rosjanom uda się unowocześnić flotę policyjnych aut? W lokalnych mediach wskazuje się, że wśród potencjalnych dostawców są chińskie marki, których w Rosji nie brakuje. Problem w tym, że większość modeli takich firm jak Geely, Haval czy JAC wyceniana jest powyżej zarezerwowanego budżetu. Otwartą kwestią pozostaje także, jak wygląda gotowość do szybkiej realizacji potencjalnego zamówienia. Z tym w Rosji jest obecnie niełatwo.