Wicemarszałek Sejmu, posłanka z Lubelskiego, Beata Mazurek (PiS) podkreśliła, że obwodnica pomoże zlikwidować zatory w ruchu, bo obecnie przejazd przez Tomaszów Lubelski „to koszmar”.

„Jazda przez Tomaszów Lubelski w godzinach szczytu to jeden wielki, nie koszmarek, a koszmar. Wielokrotnie miałam okazję sama się o tym przekonać. Ufam głęboko, że ta obwodnica przyczyni się do tego, że ten koszmar dla mieszkańców miasta i tych wszystkich, którzy korzystają z tej drogi się skończy. Trzymam kciuki za wykonawców, by w 2021 r. doszło do otwarcia obwodnicy” – powiedziała Mazurek.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że obwodnice powinny być budowane nie tylko wokół wielkich miast, ale i w mniejszych miejscowości.

„Obwodnice dużych miast to dzisiaj praktycznie codzienność, ale na obwodnice zasługują też takie miejscowości jak Sanok, Tomaszów Lubelski, Chełm i inne, w których żyją Polacy (…) chcący poruszać się bezpiecznymi, komfortowymi drogami. Wszyscy mamy do tego prawo. Rząd PiS ustalił to jako priorytet transportowy” – powiedział Adamczyk.

Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Mapa odcinka S17 Piaski - Hrebenne

Burmistrz Tomaszowa Lubelskiego Wojciech Żukowski podkreślił, że obwodnica będzie miała wielkie znaczenia dla miasta, przez które przejeżdża blisko 20 tys. samochodów na dobę.

„Obwodnica jest oczekiwana od dawna, jest niezbędna. Ruch jest tak duży, że praktycznie uniemożliwia nam rozwój. Uciążliwość jest bardzo duża, droga krajowa dziś przecina miasto na pół. Wszystkie uwarunkowania prawne dotyczące inwestycji przy drogach krajowych powodują, że niewiele można zrobić. Gdy stanie się gminna, będziemy mogli wybudować przy niej choćby ścieżki rowerowe, na to też mieszkańcy oczekują” – powiedział Żukowski.

Obwodnica przebiegać będzie po wschodniej stronie miasta. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 850 powstanie węzeł Tomaszów Lubelski Północ, a na połączeniu z DK17 węzeł Tomaszów Lubelski Południe. Obwodnica będzie jednojezdniowa, a w obrębie obu węzłów dwujezdniowa. Nad doliną rzeki Sołokiji pobiegnie estakadą, zbudowane zostaną również drogi dojazdowe przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego o łącznej długości 13,8 km. Wykonawcą jest firma Mota-Engil Central Europe.

Zabiegi samorządowców i parlamentarzystów z regionu o jej powstanie trwały od wielu lat. Pozwolenie na budowę wydane zostało już w 2010 r.

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego będzie częścią drogi ekspresowej S17, prowadzącej z Warszawy przez Lublin, Zamość, do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. Obecnie opracowywana jest dokumentacja dla 120-kilometrowej trasy od Piask pod Lublinem do Hrebennego. Ukończenie tej dokumentacji pozwoli na ogłoszenie przetargu na wykonanie inwestycji w systemie projektuj i buduj. Budowa przewidziana jest na lata 2021-2025. (PAP)