Logo

Namierzyli na granicy SUV-a z podrobionym numerem VIN. Zawsze to sprawdzaj

  • Straż Graniczna zatrzymała na polsko-ukraińskim przejściu granicznym samochód, który nosił ślady manipulacji numerem VIN
  • Ingerencja w numer VIN to częsta metoda złodziei na utrudnienie identyfikacji pojazdu. Funkcjonariusze SG i policjanci doskonale ją znają
  • Jak nie trafić na "klona"? Na końcu artykułu znajdziesz praktyczny poradnik wyjaśniający, jak samodzielnie zweryfikować numer VIN w aucie
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie zamieszczonej pod artykułem
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Podczas kontroli granicznej na przejściu w Korczowej funkcjonariusze Straży Granicznej zatrzymali Hyundaia Konę o szacunkowej wartości 80000 zł, którym kierowała 32‑letnia obywatelka Ukrainy. Mundurowi wykryli ingerencję w oznaczenia identyfikacyjne pojazdu (VIN), więc samochód został zabezpieczony i przekazany do szczegółowych badań. Kierująca została przesłuchana w charakterze świadka, a służby prowadzą dalsze czynności.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie działania podejmuje Straż Graniczna przy wykryciu manipulacji numerem VIN?
Co zrobić, aby nie trafić na klonowane auto?
Jakie kroki należy podjąć, aby sprawdzić numer VIN?
Dlaczego warto zweryfikować historię pojazdu przed zakupem?

SUV z przerobionym numerem VIN trafi na ekspertyzę

Jak przekazał Bieszczadzki Oddział SG, zabezpieczony samochód trafi teraz na ekspertyzę mechanoskopijną. To badanie śladów pozostawionych przez narzędzia lub inne mechaniczne działania, które pozwala wykryć np. usunięte lub przerobione znaki na metalowych elementach — w tym przypadku tabliczkach znamionowych i polu z numerem VIN.

Sprawdź: "Drogowe pociągi" zaskoczą polskich kierowców. Ziści się amerykański sen resortu

Straż Graniczna i policyjne laboratoria w takich sprawach analizują nie tylko same wybite znaki, ale też towarzyszące im ślady ingerencji w karoserię i osprzęt, co bywa kluczowe przy ustalaniu rzeczywistej tożsamości pojazdu. Właśnie w taki sposób można ocenić autentyczność oznaczeń na zatrzymanym pojeździe.

Straż Graniczna sprawdza numery VIN pojazdów. Ty też musisz

Zmiana numeru VIN to jeden z najczęstszych sposobów złodziei na utrudnienie identyfikację pojazdu. Proceder ten bywa elementem tzw. klonowania samochodów, czyli przypisywania kradzionym pojazdom numerów z aut, które nie widnieją w bazach policyjnych jako utracone. Funkcjonariusze Straży Granicznej doskonale znają tę metodę, dlatego podczas rutynowych kontroli pojazdów zwracają uwagę na pole numeryczne VIN. Korzystają też z baz danych, analizują dokumenty i sprawdzają zgodność z fabrycznymi oznaczeniami.

Kontrola graniczna to nie tylko sprawdzenie dokumentów
Kontrola graniczna to nie tylko sprawdzenie dokumentówStraż Graniczna

Każde odstępstwo może być traktowane jako poważne naruszenie prawa i poskutkować zatrzymaniem pojazdu oraz wszczęciem śledztwa. Dlatego też zawsze przed zakupem używanego pojazdu należy dokładnie sprawdzić jego historię, np. w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Aby upewnić się, że samochód nie ma za sobą przestępczej przeszłości, warto zweryfikować dokumenty i miejsca oznaczeń identyfikacyjnych. W razie wątpliwości dobrze jest zlecić inspekcję rzeczoznawcy lub ekspertom w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) danej marki. Coś nie gra? Taką "okazję" najlepiej sobie odpuścić, bo nawet nieświadomy zakup pojazdu pochodzącego z kradzieży może się utratą samochodu.

Jak samodzielnie sprawdzić numer VIN?

Jak pokazuje przykład z Korczowej, nawet "zwykły" szary SUV może okazać się autem z poszlakowaną przeszłością. Dlatego też nigdy nie kupuj auta bez pełnej weryfikacji dokumentów i historii — zacznij od Historii Pojazdu na gov.pl, obejrzyj fizyczne oznaczenia, a w razie wątpliwości skonsultuj się z rzeczoznawcą lub ASO. Poniżej w ramach podsumowania zajdziesz kilka prostych kroków, które mogą uchronić cię przed kosztowną "wtopą".

  • Skorzystaj z rządowej usługi "Historia Pojazdu". Przygotuj VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji; system pobiera dane z CEP i udostępnia raport do pobrania. Dla aut spoza CEP dostępna jest sekcja z wpisami z zagranicznych baz danych.
  • Porównaj dane z raportu z deklaracjami sprzedającego. Upewnij się, że nie rozjeżdżają się wartości dotyczące przeglądów i przebiegów; każde odstępstwo powinno zapalić czerwoną lampkę.
  • Obejrzyj fizycznie pole VIN i tabliczkę znamionową. Zwróć uwagę na czcionkę, równe odstępy i brak śladów obróbki metalu. Wątpliwości? Zleć oględziny specjaliście.
  • Zestaw VIN z wpisami w innych bazach. Komercyjne narzędzia mogą uzupełnić brakujące informacje (np. zdjęcia z wcześniejszych ogłoszeń czy historię szkód); pamiętaj jednak, że najważniejsze są dane pochodzące z rejestrów państwowych.
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu