Ostatecznie nie jest to liftback, który by nawiązywał do sukcesów modelu 9000, ale klasyczny sedan. Ma wyjątkowo długą tylną część nadwozia.
Przednia część nowego modelu znana jest już ze zdjęć szpiegowskich. Klasyczne motywy odróżniają markę Saab od pozostałego rynku motoryzacyjnego.Nowy Saab zbudowany został na platformie GM Epsilon II i jest bezpośrednim następcą rodziny 9-5.
Pojazd ma długość całkowitą 5,01 m I pod tym względem przewyższa takich konkurentów jak m.in. Audi A6, BMW seria 5, czy Mercedes-Benz E-klasa. Rozstaw osi wynosi 2,84 m. Pojemność bagażnika wynosi 513 l, którą będzie można wykorzystywać tylko częściowo, wczym pomoże organizer dzielący przestrzeń na kilka mniejszych.
W planach jest też wersja kombi, która ma pojawić się w sprzedaży pół roku po premierze sedana, czyli jesienią 2010 roku.Wnętrze w wielu detalach przypomina Insignię, ale główne elementy deski rozdzielczej są zupełnie nowe. Klucz w konsoli środkowej zastąpił przycisk startera.
Na pokładzie nowego Saaba znalazło się wiele nowoczesnych elementów. Wśród nich jest head-up display, adaptacyjne reflektory bi-ksenonowe, system automatycznego parkowania, system rozpoznawania znaków drogowych oraz audio Harman & Kardon. Nowy Saab 9-5 otrzyma także najnowszą generację napędu na cztery koła z systemem Haldex. Oferta jednostek napędowych rozpoczyna się od czterech cylindrów 1,6T (132 kW), a także 2,0T BioPower (162 kW) i sześciocylindrowy 2,8T V6 XWD (220 kW). Jednostki wysokoprężne to: czterocylindrowa 2,0 TiD (118 kW) oraz w późniejszym okresie 2,0 TTiD (140 kW).