Zdaniem przedstawicieli Mitsubishi Motors, potencjał flotowy iMiEV jest bardzo duży, szczególnie w dużych miastach i w krajach, które są przygotowane na sprzedaż aut elektrycznych. W Europie prym pod tym względem wiedzie Norwegia, mająca sieć ładowarek, ulgi podatkowe oraz inne udogodnienia, takie jak możliwość poruszania się samochodami elektrycznymi pasami jazdy dla autobusów, brak opłat za parking itp.

Prezes zaprezentował

W Polsce trend ekologiczny jest coraz bardziej rozwijany. Co będzie dalej, wiele zależy od rządu, który nadal wstrzymuje się z wprowadzeniem specjalnych ulg dla pojazdów ekologicznych. Jednak niemało przedsiębiorstw zaczyna poważnie myśleć o swoim "zielonym image", stąd iMiEV w naszym kraju ma całkiem realne szanse na zaistnienie. Oczywiście jeśli koncern wprowadzi ceny odpowiednie do naszego rynku.

Polskie serwisy Mitsubishi przed wprowadzeniem samochodu na rynek przejdą oczywiście odpowiednie szkolenia, więc ten element nie powinien stanowić problemu dla klientów firmowych. IMiEV zaprezentował w Polsce sam prezes Mitsubishi Motors Corporations - Osamu Masuko. Auto charakteryzuje się zerową emisją dwutlenku węgla i tlenków azotu w procesie eksploatacji. Według informacji MMC, koszt przejechania 1 kilometra jest o jedną trzecią niższy w porównaniu z napędem konwencjonalnym. Po pełnym naładowaniu baterii samochód może pokonać dystans 160 km. Maksymalna prędkość wynosi 130 km/h.

Konstrukcja pojazdu umożliwia ładowanie baterii na trzy sposoby. 14 godzin ładujemy w standardowym gniazdku elektrycznym o mocy 100V, 7 godzin w gniazdku elektrycznym o mocy 200V, a w gnieździe trójfazowym i na stacjach szybkiego ładowania - w ciągu około pół godziny.

Silnik ma 64 KM

Elektryczny Mitsubishi wyposażony jest w kompaktową i jednostopniową przekładnię redukcyjną. Dźwignia zmiany trybu jazdy oferuje trzy położenia, które umożliwiają kierowcy wybór pomiędzy maksymalną przyjemnością z jazdy lub maksymalną ekonomiką jazdy czy maksymalnym odzyskiwaniem energii.

Samochód wykorzystuje 64-konny synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem. Generuje on maksymalny moment obrotowy 180 Nm już od najniższych obrotów, co zapewnia zdaniem MMC osiągi typowe niemal dla aut sportowych. Nad prawidłowym działaniem wszystkich podzespołów czuwa system operacyjny iMiEV OS, który stale monitoruje poziom baterii i odzyskanej energii. W rezultacie jej zużycie energii jest stale optymalizowane. Wszystkie dane widoczne są na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Kierowca może na bieżąco śledzić poziom energii i jej zużycie, status ładowania czy wskaźnik zasięgu, który pokazuje jaki dystans można jeszcze pokonać bez dodatkowego ładowania. Dzięki umieszczeniu napędu w tylnej części pojazdu we wnętrzu samochodu wygospodarowano przestrzeń dla czterech osób.

IMiEV wyposażony jest w elektryczny system kontroli temperatury (klimatyzację) oraz system ogrzewania oparty na cyrkulacji ciepłej wody. Pojazd spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa - zespół wysokonapięciowy oraz zestaw akumulatorowy został umieszczony wewnątrz struktury nadwozia i dodatkowo zabezpieczony ramą, co gwarantuje odporność na uszkodzenia spowodowane jakimkolwiek bezpośrednim uderzeniem. Zamontowanie akumulatorów pod podłogą, w środkowej części pojazdu, zapewnia, dzięki obniżeniu środka ciężkości, dobre prowadzenie i stabilność auta.

Wielkie testy

Testowe wersje iMiEV pokonały pół miliona kilometrów (co odpowiada 12 okrążeniom kuli ziemskiej), w różnych, bardzo surowych warunkach klimatycznych i temperaturach wahających się od plus 40 do minus 30 stopni Celsjusza. Obecnie dwa pojazdy testowane są przez pracowników lotniska we Frankfurcie, które planuje zwiększyć udział pojazdów z napędem elektrycznym w swojej flocie do 20% w 2015 roku i ponad 60% do 2020 roku.