Nowa jednostka napędowa montowana jest w Altei i Altei XL w wersjach Reference i Stylance oraz w Leonie Reference, Stylance również z w wersjach z pakietamiSporti Sport-up.

Moc 125 KM oraz niższe zużycie paliwa i emisję spalin w silniku 1,4 TSI uzyskano dzięki połączeniu technologii bezpośredniego wtrysku paliwa i superdoładowania. Pojazd z tym silnikiem zużywa w cyklu mieszanym tylko 6,5 litra paliwa na 100 km i emituje zaledwie 155 g CO2 na km.

Oprócz nowego silnika, do całej oferty modeli trafił nowy system nawigacyjny SEAT Mediasystem. Ponadto, Altea i Altea XL oferowane są w dwóch wersjach kolorystycznych wnętrza – dotychczasowej popielato-czarnej i nowej, z boczkami drzwi i deską rozdzielczą w jaśniejszym odcieniu.

Wyjątkowe osiągi

Zmniejszenie pojemności silnika zazwyczaj skutkuje obniżeniem zużycia paliwa, ale dzięki superdoładowaniu jednostka ma wystarczającą moc do napędzania każdego z trzech modeli, w których jest montowana.

Zastosowanie superdoładowania pozwoliło także na uzyskanie płaskiej krzywej momentu obrotowego. 200 Nm dostępne w całym zakresie obrotów silnika daje kierowcy wiele przyjemności z jazdy.

125 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego mówią same za siebie. Silnik rozwija moc maksymalną przy 5000 obr/min., co jest dość konserwatywnym rozwiązaniem, wziąwszy pod uwagę pojemność silnika oraz fakt, że maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest już przy 1500 obr/min. i utrzymuje się na tym poziomie aż do 4000 obr/min. Do niedawna podobne parametry miały silniki wolnossące o pojemności 2 litrów.

Cała moc dostępna w szerokim zakresie obrotów zapewnia równomierne przyspieszanie, ułatwia prowadzenie i przyczynia się do znakomitych właściwości jezdnych.

Jedną z najbardziej interesujących technicznych nowinek w silniku jest intercooler chłodzony cieczą, a nie powietrzem, dzięki czemu można go było łatwiej zmieścić pod maską i zintegrować z kolektorem dolotowym. Zastosowanie płynu chłodzącego zamiast powietrza sprawia, że intercooler pracuje bardziej efektywnie, odprowadzając znaczne ilości powstającego ciepła. Oprócz tego, w aluminiowej skrzyni korbowej silnika umieszczono czujnik temperatury oleju.

Zmieniono także konstrukcję turbosprężarki. Jej wymiary zoptymalizowano pod kątem zmniejszenia bezwładności, a dzięki nowemu elektronicznemu sterowaniu, doładowanie działa także przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Maksymalna prędkość obrotowa turbiny wynosi 220 000 obr/min., a maksymalne ciśnienie sprężania to 1,8 bara. Dzięki tym wszystkim usprawnieniom silnik charakteryzuje się znakomitą elastycznością.