Ustawa ustala poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), czyli średniego udziału biopaliw w zużyciu paliw na potrzeby transportu. Od 2021 r. w kolejnych latach nominalny NCW ma wynosić 8,7 proc., 8,8 proc., 8,9 proc. i 9,1 proc. Precyzuje też szereg innych czynników do obliczania realizacji tego celu.

Dodatkowo do NCW zaliczane będą produkty pochodzące z procesu tzw. współuwodornienia. To produkcja biokomponentów z produktów pochodzenia naftowego oraz np. olejów roślinnych, tłuszczów, odpadków, biomasy itp. Wreszcie ustawa obejmie również paliwa ciekłe zawierające biowodór - wyprodukowane przy użyciu biometanu, czyli oczyszczonego biogazu z biogazowni.

Zgodnie z nowelizacją minimalny udział biokomponentów w benzynach silnikowych w latach 2020-2022 ma wynosić 3,20 proc. W oleju napędowym ten udział ma wynosić odpowiednio: 4,90 proc. w 2020 r., 4,95 proc. w 2021 r. i 5,00 proc. w 2022 r.

Większy udział aut elektrycznych we flotach samorządowych

Nowelizacja zmienia też ustawę o elektromobilności, przesuwając o dwa lata niektóre terminy. Chodzi o udział pojazdów elektrycznych we flotach pojazdów użytkowanych przez naczelne lub centralne organy administracji państwowej i przez jednostki samorządu terytorialnego. 10-proc. udział samochodów elektrycznych w tych flotach ma być osiągnięty z początkiem 2022 r., a nie z początkiem 2020 r., jak mówią obecne przepisy.

Ustawa o elektromobilności w obecnym brzmieniu mówi też, że określone jednostki samorządu od początku 2020 r. wykonują zadanie lub zlecają wykonywanie zadań publicznych podmiotowi, którego udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów przy wykonywaniu tego zadania wynosi 10 proc. Nowelizacja przewiduje przesunięcie tego terminu o dwa lata, do początku 2022 r.