Alians Renault-Nissan istnieje od roku 1999. Od tego czasu obie spółki wykorzystują wspólne części i współpracują przy opracowywaniu nowych modeli (np. Renault Koleos), silników i komponentów. Nowy silnik V6 dCi z oznaczeniem kodowym V9X to idealny przykład tego typu współpracy – silnik został opracowany przez Renault przy wsparciu firmy Nissan, produkowany jest w zakładzie Renault. Jednostkę wykorzystywać będą obie firmy, Nissan również w swoich premiowych pojazdach marki Infiniti.
Silnik zadebiutował pod maską Renault Laguna Coupe, ale trafi też do samochodów innych segmentów – sedanów, coupe i SUV, w planach jest także jego wprowadzenie na rynek północnoamerykański. Jednostkę zaprojektowano tak, by możliwa była jej zabudowa zarówno podłużnie, jak i poprzecznie.
Przy konstrukcji w dużej mierze wykorzystano doświadczenia i niektóre komponenty z silnika 2,0 dCi, co obniżyło koszty prac projektowych i produkcji. Przy współpracy przydatne były również doświadczenia konstruktorów firmy Nissan z widlastymi jednostkami 6-cylindrowymi – benzynowe silniki o pojemności 3,5 l (np. z coupe Nissan 350Z) i 3,8 l twin turbo (z „godzilli” Nissan GT-R) należą dziś do najlepiej ocenianych jednostek w tej konfiguracji.
Na początku przyszłego roku 6-cylindrowe dCi trafi również do sedanu i kombi Renault Laguna. Nissan wykorzysta go w amerykańskim modelu Maxima, a w Europie w terenówkach Pathfinder i pickupach Navarra. Infiniti wyposaży tym silnikiem europejskie wersje modeli EX, FX i M. Właśnie silnik wysokoprężny będzie ważnym czynnikiem w walce Infiniti o europejskiego klienta.
W Lagunie Coupe silnik oferuje moc 173 kW (235 KM) przy 3750 obr./min (po benzynowym 3,5 V6 druga najmocniejsza jednostka napędowa firmy Renault) i maksymalny moment obrotowy 450 Nm przy 1500 obr./min (najmocniejszy obecnie oferowany silnik Renault). Renault Laguna Coupe 3,0 V6 dCi rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,3 s, a przyśpieszenie od 80 do 120 km/h zajmuje 6,1 s. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów silnik zużywa w cyklu mieszanym 7,2 l/100 km.
W przygotowaniu są również dalsze wersje tej jednostki. Topowa odmiana powinna oferować moc 195 kW (265 KM) i moment obrotowy ok. 550 Nm. Turbodiesel 3,0 V6 dCi po odpowiednich modyfikacjach jest w stanie pełnić zarówno normę Euro 5, jak i restrykcyjne normy kalifornijskie.