Całkowita inwestycja związana z tym projektem wynosi 123 miliony złotych. W związku z nową inwestycją Toyota przewiduje wzrost zatrudnienia do końca października o 380 osób, przede wszystkim ze względu uruchomienie trzeciej zmiany.

W ramach projektu w zakładach TMMP zmodyfikowanych zostało wiele linii na hali silników, kuźni i odlewni. Ponadto uruchomiona została całkowicie nowa linia wałka rozrządu.

- To był ważny test naszej samodzielności. Razem z Działem Inżynieryjnym Toyota Motor Europe, oraz z minimalnym wsparciem ze strony naszej centrali w Japonii, pracownicy Toyoty w Wałbrzychu zaprojektowali i przygotowali cały proces produkcyjny od momentu planowania aż do uruchomienia inwestycji. Co ważne przygotowanie toczyły się równolegle do prowadzonej bieżącej produkcji – powiedział podczas uroczystości uruchomienia nowego projektu Prezes TMMP Carl Klemm

Toyota w Wałbrzychu produkuje 1-litrowy silnik VVT-i od 2005 roku czyli startu produkcji poprzedniej generacji Toyoty Aygo. Nowa generacja silnika zgodna z normą Euro 5+ znacznie poprawia konkurencyjność Toyoty. Wersja silnika ECO zużywa tylko 3.8 l/100 km w cyklu mieszanym i emituje 88g dwutlenku węgla na kilometr.

Poprzednia wersja silnika uzyskała w latach 2007-2011 cztery raz z rzędu prestiżowy tytuł „Silnika Roku” (Engine of the Year). Wprowadzone modyfikacje zbliżają Toyotę do powtórzenia przez nową wersję silnika sukcesu poprzednika. Od 17 kwietnia nowa jednostka napędowa jest dostarczana do Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech – producenta Toyoty Aygo, Citroena C1 i Peugeota 108. Od 23 lipca nowe silnik będzie również montowany w Toyocie Yaris, wytwarzanej w Toyota Motor Manufacturing France.

Roczne zdolności produkcyjne zakładu wynoszą 371 tysięcy silników oraz 720 tysięcy skrzyń biegów, co oznacza, że pod względem zdolności produkcyjnych fabryka jest największą bazą produkcyjną podzespołów Toyoty poza Japonią. Fabryka zatrudnia 1600 stałych pracowników.