Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) to największy projekt infrastrukturalny na Górnym Śląsku. Jego realizacja rozpoczęła się w 1986 roku. Trasa ta będzie wykorzystywana głównie do ruchu lokalnego pomiędzy sąsiadującymi miastami aglomeracji śląskiej na linii: Katowice - Chorzów - Świętochłowice - Ruda Śląska - Zabrze - Gliwice.

Rudzki odcinek DTŚ realizowany był od kwietnia 2006 roku, a wykonawcą robót była firma Skanska S.A.. Projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a jego koszt na terenie Rudy wyniósł 193,5 mln zł.

Zbudowany przez Skanska fragment trasy przebiega od dzielnicy Chebzie pod ulicami: Niedurnego, Styczyńskiego, 1-go Maja, do granicy z Zabrzem w rejonie ul. Klary. Trasa usytuowana jest równolegle do ul. Zabrzańskiej i łączy się poprzez dwupoziomowy węzeł drogowy z ul. Niedurnego oraz planowaną trasą N-S. W ramach kontraktu wybudowano 3,2 km drogi głównej dwujezdniowej (każda jezdnia ma po 3 pasy ruchu), przejście dla pieszych i sześć obiektów mostowych. Przebudowana została także kanalizacja sanitarna, deszczowa, sieć wodociągowa, cieplna, gazowa, energetyczna, teletechniczna oraz linia tramwajowa i kolejowa. Prace objęły również odwodnienie korpusu drogowego i wykonanie ekranów dźwiękochłonnych oraz murów oporowych. Pomimo złożoności wykonanych robót, trasę oddano pół miesiąca przed umownym terminem zakończenia inwestycji.

Ocenia się, że po zakończeniu prac przy budowie DTŚ między Katowicami i Gliwicami, co nastąpić ma za cztery lata, na odcinku rudzkim poruszać się będzie około 50 tys. pojazdów na dobę. Według prognoz nowa trasa pozwoli na skrócenie czasu przejazdu przez miasta Aglomeracji Śląskiej o około 76 proc., zmniejszy wypadkowość o ponad 80 proc. oraz ograniczy emisję spalin i zużycie paliwa. Urzędnicy liczą, że uda się pokonać wszystkie trudności finansowe i zgodnie z terminem będzie można przystąpić do kontynuacji budowy całej trasy. Rozpoczęły się już prace nad wschodnim odcinkiem DTŚ.