Skoda Rapid była oferowana jako liftback oraz hatchback Spaceback. Tymczasem Scala występuje tylko z jednym nadwoziem. Nie jest to jednak wada. Nowy model z wąskimi reflektorami oraz z mocno pochylonym tyłem prezentuje się efektownie. Z tyłu udanymi akcentami stylistycznymi są dwuczęściowe światła oraz rozstrzelony napis Skoda.

 Istotniejsze jest jednak to, w jaki sposób rozplanowano wnętrze. W obu rzędach wygodnych siedzeń wygospodarowano całkiem dużo przestrzeni na nogi oraz nad głowami. Atutem jest również bardzo wygodna pozycja za kierownicą. Już od pierwszych chwil czujesz się jakbyś jeździł tym samochodem od dawna.

Powodów do narzekania nie daje również bagażnik. Po pierwsze dlatego, że pojemność 467-1410 l powinna wystarczyć żeby zabrać urlopowy ekwipunek całej rodziny. Wreszcie po drugie dlatego, że regularne kształty pomagają w pełnym wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej.

 W przypadku obsługi urządzeń pokładowych generalnie sytuacja jest dobra, ale z małym wyjątkiem. Większość funkcji aktywuje się za pomocą dotykowego ekranu. Niestety, wśród tych funkcji jest również regulacja siły nawiewu. Aby zmienić jego intensywność niezbędne jest wejście w stosowne menu. Akurat do tego przydałby się tradycyjny przycisk bądź pokrętło. Zresztą w taki sposób rozwiązano regulację temperatury we wnętrzu.

Skoda Scala – dobrze się prowadzi

Foto: Auto Bild

Skoda Scala tańsza nawet o 5 000 zł! Sprawdź ofertę przygotowaną specjalnie dla ciebie!

Skoda Scala jest samochodem, który daje również dużo frajdy z prowadzenia. To przede wszystkim zasługa odpowiednio zestrojonego zawieszenia, które nie pozwala na nadmierne przechyły karoserii podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. W takiej sytuacji dodatkową pomocą służy precyzyjny układ kierowniczy.

A co z kierowcami, którzy liczą na komfortową jazdę. W większości sytuacji też będą zadowoleni, bo układ jezdny należycie niweluje niedoskonałości drogi. Jest jednak jeden mały wyjątek – częste poprzeczne nierówności. Na takiej nawierzchni samochód zaczyna trząść się nieprzyjemnie.

Skoda Scala oferowana jest z jednym z trzech silników do wyboru – są to dwa benzyniaki i jeden diesel. Już bazowa jednostka 1.0 TSI o mocy 115 KM zapewnia autu dobre przyspieszenie – w przypadku wersji z manualną skrzynią setkę uzyskuje się po 9,8 s, a z DSG po 9,9 s. Co ciekawe wybierając ten 3-cylindrowy motor wcale nie ma się co obawiać o pozamiejskie podróże, bowiem nawet przy większych prędkościach i na podjazdach autu nie zaczyna brakować tchu.

Nie trzeba chyba jednak nikogo przekonywać, że w sytuacji, gdy planuje się częstsze dalsze wyjazdy warto zainteresować się mocniejszym, 150-konnym TSI. Tu także do wyboru mamy wersję z manualną lub automatyczną przekładnią. Scala w tej pierwszej konfiguracji 100 km/h uzyskuje po 8,2 s, a w drugiej po 8,3 s.

Wreszcie dla oszczędnych przewidziano turbodiesla generującego 115 KM. To udana konstrukcja nie tylko z racji dobrej dynamiki (0-100 km/h z manualną skrzynią po 10,1 s, a z DSG… też po 10,1 s) i niskiego spalania (średnio 4,9 l/100 km), lecz także za sprawą cichej pracy. Podczas szybkiej jazdy pasażerowie nie muszą podnosić głosu w trakcie rozmowy, a charakterystyczny dla diesli klekot słychać wyłącznie gdy silnik jest zimny.

Skoda Scala – ile to kosztuje?

Foto: Auto Bild

Skoda Scala tańsza nawet o 5 000 zł! Sprawdź ofertę przygotowaną specjalnie dla ciebie!

Decydując się na czeski kompakt do wyboru mamy trzy wersje wyposażeniowe – Active, Ambition lub Style. W pierwszej z nich można mieć wyłącznie odmianę 1.0 z manualną skrzynią, a auto kosztuje wówczas 62 200 zł. Z pozostałymi specyfikacjami sprzedawana jest Scala z każdym silnikiem i z każdym rodzajem skrzyni biegów. W przypadku 1.0 w wersji Ambition zapłacimy 66 650 zł, za 1.5 TSI 73 150 zł, a za 1.6 TDI – 84 250 zł.

Pozostała nam jeszcze najbogatsza odmiana Style. W jej przypadku ceny zaczynają się od 73 650 zł (1.0 TSI), następnie mamy kwotę 80 150 zł za odmianę 1.5 TSI, a na koniec 85 150 zł w przypadku Scali z silnikiem Diesla. Kierowcy, którzy preferują automatyczną skrzynię biegów niezależnie od wersji silnikowej do tych kwot muszą doliczyć 6100 zł. Pamiętajcie przy tym, że są to ceny promocyjne uwzględniające rabat w wysokości 5000 zł.

Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Skoda Scala Style 1.5 TSI

Skoda Scala – nasza opinia

Czeski kompakt to udany samochód pod wieloma względami. Dobrą przestronność i pojemny bagażnik polubią rodziny, miłośnicy dynamicznej jazdy nie będą narzekali na temperament żadnego z silników, ani na pracę zawieszenia, a i komfort resorowania jest na dobrym poziomie. Do tego dochodzą dobre materiały wykończeniowe oraz przyjemna stylistyka nadwozia.

Skoda Scala tańsza nawet o 5 000 zł! Sprawdź ofertę przygotowaną specjalnie dla ciebie!

Foto: Auto Świat
Cytat Kontent Komers