Mlada Boleslav to nieduża miejscowość w Czechach położona nad rzeką Izerą około 50 km od Pragi. Miejscowość została założona w drugiej połowie X wieku przez Bolesława II – czeskiego księcia z rodu Przemyślidów.

Pilzno – miasto w zachodnich Czechach ulokowane w kotlinie, w której zbiegają się potoki tworzące rzekę Borunkę. Początki osady datują się na 1295 rok, gdy została założona przez pochodzącego z rodu Przemyślidów Wacława II – króla Czech oraz króla Polski.

Dlaczego wspominamy o tych dwóch miejscach? Dlatego, że są one nierozerwalnie związane z początkami jednego z największych europejskich producentów samochodów – marką Skoda.

Marką, która w tym roku obchodzi 125 urodziny. A świętuje je hucznie i co ważne celebrowanie tej rocznicy nie ogranicza się tylko do chwalenia się swoim doświadczeniem, przełomowymi modelami czy podkreślaniem rekordowych wyników sprzedaży. W obchodach 125 urodzin Skody mogą uczestniczyć również klienci, którzy zaufali marce i wybrali jej produkty, a teraz z okazji jubileuszu mogą je kupować w specjalnej ofercie.

Vaclav Klement – czeski księgarz i przedsiębiorca żyjący w latach 1868-1938 Foto: Skoda
Vaclav Klement – czeski księgarz i przedsiębiorca żyjący w latach 1868-1938
Vaclav Laurin – czeski mechanik i konstruktor żyjący w latach 1865-1930 Foto: Skoda
Vaclav Laurin – czeski mechanik i konstruktor żyjący w latach 1865-1930

Powróćmy jednak do historii, bo bez niej nie byłoby obecnych urodzin. Jest rok 1895. Panowie Vaclav Laurin i Vaclav Klement zakładają w Mlada Boleslav zakład, który rozpoczął produkcję… nie jeszcze nie samochodów, lecz rowerów Slavia. Jednak fundatorzy firmy zdawali sobie sprawę, że rowery to za mało, że trzeba iść z postępem i warto zainteresować się produkcją pojazdów, które są napędzane silnikiem, a nie siłą mięśni. W ten sposób już w 1898 roku asortyment ich produktów został rozszerzony o motocykle produkowane pod marką Laurin & Klement.

Od 1898 roku pod marką Laurin & Klement zaczęły powstawać motocykle. Pierwszym modelem był Typ 1 Foto: Skoda
Od 1898 roku pod marką Laurin & Klement zaczęły powstawać motocykle. Pierwszym modelem był Typ 1
Firma Laurin & Klement swą działalność rozpoczęła od produkcji rowerów Slavia Foto: Skoda
Firma Laurin & Klement swą działalność rozpoczęła od produkcji rowerów Slavia

Czas na Voiturette A

Nastał nowy XX wiek, który firmie Laurin&Klement przyniósł kolejne epokowe rozszerzenie wolumenu oferowanych produktów. To właśnie na początku ubiegłego wieku nastał czas na samochody. Prototyp pierwszego z nich został zaprezentowany w 1901 roku, natomiast pierwszym automobilem, który wszedł do produkcji w mieście Mlada Boleslav stał się Voiturette A – jego kariera rozpoczęła się w 1905 roku, a łącznie powstały 44 takie pojazdy.

Pierwszy samochód firmy Laurin & Klement – Voiturette A z 1905 roku Foto: Skoda
Pierwszy samochód firmy Laurin & Klement – Voiturette A z 1905 roku

Voiturette A wyposażono w litrowy, 2-cylindrowy silnik w układzie V i o mocy 7 KM. To wystarczyło żeby pojazd rozpędzić do 40 km/h. Auto charakteryzowało się dobrym prowadzeniem i świetnymi właściwościami jednymi, a co najważniejsze cechował go świetny stosunek jakości do ceny – jak widać już wtedy autom z Czech można było przypisać zalety, za które Skoda jest ceniona także dzisiaj.

Laurin & Klement S-1 z 1911 roku Foto: Skoda
Laurin & Klement S-1 z 1911 roku

Pojazd okazał się na tyle udany, że w późniejszym czasie powstały również odmiany B oraz C. Ponadto budowano kolejne modele samochodów (także ciężarowych oraz autobusów), które osiągnęły sukcesy w sprzedaży (jak choćby Laurin & Klement serii S, którego przez 14 lat sprzedano aż 2000 egzemplarzy).

Laurin & Klement – Skoda 110 z 1929 roku Foto: Skoda
Laurin & Klement – Skoda 110 z 1929 roku

W ciągu 20 lat 1905-1925 Laurin&Klement zbudował aż 60 różnych typów samochodów. Tym samym firma stała się największym motoryzacyjnym zakładem w Cesarstwie Austro-Węgierskim. Wśród tych pojazdów był m.in. produkowany od 1913 roku model SG, który powstawał jako coupe w wersjach Doktor oraz Dama czy w użytkowej odmianie Progress.

Wreszcie w 1925 roku…

…nie zanim powiemy o kolejnym epokowym wydarzeniu w dziejach firmy cofnijmy się nieco w czasie i przenieśmy do Pilzna. To tutaj w 1859 roku hrabia Waldstein założył odlewnię. Ostatnim dyrektorem był tu nie kto inny, jak inżynier-metalurg Emil Skoda, który w 10 rocznicę założenia wytwórni odkupił ją od hrabiego. Od tego czasu dzieje firmy w pewnym sensie są analogiczne do historii zakładu panów Laurina oraz Klementa.

Skoda – sukcesy zaczęły się 125 lat temu Foto: Skoda
Skoda – sukcesy zaczęły się 125 lat temu

Podobnie jak oni pan Skoda nie ograniczył się do działania na jednym polu. Tak jak oni stopniowo rozszerzali swą działalność o kolejne nowoczesne przedsięwzięcia, tak on nie poprzestał na odlewaniu stali, lecz dodatkowo zajął się produkcją na potrzeby wojska.

Skoda Popular Monte Carlo Foto: Skoda
Skoda Popular Monte Carlo

W 1900 r., już po śmierci Emila Skody, firma przekształciła się w potentata przejmującego inne mniejsze przedsiębiorstwa. Jednym z nich był wykupiony w 1921 roku koncern Spojne Stojirny. To ważne wydarzenie, bowiem wykupiona firma zajmowała się m.in. produkcją – a jakże – automobili. Od tego czasu droga do budowania samochodów przez Skodę była już niedaleka. Pierwszy z nich zaczął powstawać w 1924 roku i był to model 25/100 wytwarzany na licencji firmy Hispano-Suiza.

Skoda Superb 640 z 1934 roku Foto: Skoda
Skoda Superb 640 z 1934 roku

Powróćmy teraz do jakże istotnego 1925 roku. To wtedy połączyły się firmy Laurin & Klement z Mlada Boleslav z zakładami Skoda z siedzibą w Pilznie. Już w 1926 roku podczas wystawy w Pradze zaprezentowano pierwszy samochód ze znaczkiem Skody – model 150. Była to bliźniacza konstrukcja dla auta Laurin & Klement 150 produkowanego w latach 1923-26. Do jego napędu użyto silnika o pojemności 1460 ccm i mocy 20 KM, a szybkość maksymalna wynosiła 85 km/h.

Już w 1930 roku Skoda uruchomiła wytwarzanie aut w oparciu o linię produkcyjną. Dzisiaj zakłady Skody należą do najnowocześniejszych fabryk samochodów świata Foto: Skoda
Już w 1930 roku Skoda uruchomiła wytwarzanie aut w oparciu o linię produkcyjną. Dzisiaj zakłady Skody należą do najnowocześniejszych fabryk samochodów świata

Od 1930 roku Skoda prowadziła montaż aut z wykorzystaniem taśmy produkcyjnej. Od tego czasu pojazdy Skody były nie tylko trwałe i wygodne, lecz także zyskały atut w postaci korzystnej ceny względem konkurencyjnych modeli. Połączenie firm Laurin & Klement z Mladej Boleslav i Skody z Pilzna, produkcja udanych pojazdów oraz wprowadzenie nowoczesnych metod wytwarzania automobili sprawiło, że już przed drugą wojną światową Skoda stała się potęgą motoryzacyjną.

Skoda – sukcesy zaczęły się 125 lat temu Foto: Skoda
Skoda – sukcesy zaczęły się 125 lat temu
Skoda – sukcesy zaczęły się 125 lat temu Foto: Skoda
Skoda – sukcesy zaczęły się 125 lat temu