Mlada Boleslav to nieduża miejscowość w Czechach położona nad rzeką Izerą około 50 km od Pragi. Miejscowość została założona w drugiej połowie X wieku przez Bolesława II – czeskiego księcia z rodu Przemyślidów.
Pilzno – miasto w zachodnich Czechach ulokowane w kotlinie, w której zbiegają się potoki tworzące rzekę Borunkę. Początki osady datują się na 1295 rok, gdy została założona przez pochodzącego z rodu Przemyślidów Wacława II – króla Czech oraz króla Polski.
Dlaczego wspominamy o tych dwóch miejscach? Dlatego, że są one nierozerwalnie związane z początkami jednego z największych europejskich producentów samochodów – marką Skoda.
Marką, która w tym roku obchodzi 125 urodziny. A świętuje je hucznie i co ważne celebrowanie tej rocznicy nie ogranicza się tylko do chwalenia się swoim doświadczeniem, przełomowymi modelami czy podkreślaniem rekordowych wyników sprzedaży. W obchodach 125 urodzin Skody mogą uczestniczyć również klienci, którzy zaufali marce i wybrali jej produkty, a teraz z okazji jubileuszu mogą je kupować w specjalnej ofercie.
Powróćmy jednak do historii, bo bez niej nie byłoby obecnych urodzin. Jest rok 1895. Panowie Vaclav Laurin i Vaclav Klement zakładają w Mlada Boleslav zakład, który rozpoczął produkcję… nie jeszcze nie samochodów, lecz rowerów Slavia. Jednak fundatorzy firmy zdawali sobie sprawę, że rowery to za mało, że trzeba iść z postępem i warto zainteresować się produkcją pojazdów, które są napędzane silnikiem, a nie siłą mięśni. W ten sposób już w 1898 roku asortyment ich produktów został rozszerzony o motocykle produkowane pod marką Laurin & Klement.
Czas na Voiturette A
Nastał nowy XX wiek, który firmie Laurin&Klement przyniósł kolejne epokowe rozszerzenie wolumenu oferowanych produktów. To właśnie na początku ubiegłego wieku nastał czas na samochody. Prototyp pierwszego z nich został zaprezentowany w 1901 roku, natomiast pierwszym automobilem, który wszedł do produkcji w mieście Mlada Boleslav stał się Voiturette A – jego kariera rozpoczęła się w 1905 roku, a łącznie powstały 44 takie pojazdy.
Voiturette A wyposażono w litrowy, 2-cylindrowy silnik w układzie V i o mocy 7 KM. To wystarczyło żeby pojazd rozpędzić do 40 km/h. Auto charakteryzowało się dobrym prowadzeniem i świetnymi właściwościami jednymi, a co najważniejsze cechował go świetny stosunek jakości do ceny – jak widać już wtedy autom z Czech można było przypisać zalety, za które Skoda jest ceniona także dzisiaj.
Pojazd okazał się na tyle udany, że w późniejszym czasie powstały również odmiany B oraz C. Ponadto budowano kolejne modele samochodów (także ciężarowych oraz autobusów), które osiągnęły sukcesy w sprzedaży (jak choćby Laurin & Klement serii S, którego przez 14 lat sprzedano aż 2000 egzemplarzy).
W ciągu 20 lat 1905-1925 Laurin&Klement zbudował aż 60 różnych typów samochodów. Tym samym firma stała się największym motoryzacyjnym zakładem w Cesarstwie Austro-Węgierskim. Wśród tych pojazdów był m.in. produkowany od 1913 roku model SG, który powstawał jako coupe w wersjach Doktor oraz Dama czy w użytkowej odmianie Progress.
Wreszcie w 1925 roku…
…nie zanim powiemy o kolejnym epokowym wydarzeniu w dziejach firmy cofnijmy się nieco w czasie i przenieśmy do Pilzna. To tutaj w 1859 roku hrabia Waldstein założył odlewnię. Ostatnim dyrektorem był tu nie kto inny, jak inżynier-metalurg Emil Skoda, który w 10 rocznicę założenia wytwórni odkupił ją od hrabiego. Od tego czasu dzieje firmy w pewnym sensie są analogiczne do historii zakładu panów Laurina oraz Klementa.
Podobnie jak oni pan Skoda nie ograniczył się do działania na jednym polu. Tak jak oni stopniowo rozszerzali swą działalność o kolejne nowoczesne przedsięwzięcia, tak on nie poprzestał na odlewaniu stali, lecz dodatkowo zajął się produkcją na potrzeby wojska.
W 1900 r., już po śmierci Emila Skody, firma przekształciła się w potentata przejmującego inne mniejsze przedsiębiorstwa. Jednym z nich był wykupiony w 1921 roku koncern Spojne Stojirny. To ważne wydarzenie, bowiem wykupiona firma zajmowała się m.in. produkcją – a jakże – automobili. Od tego czasu droga do budowania samochodów przez Skodę była już niedaleka. Pierwszy z nich zaczął powstawać w 1924 roku i był to model 25/100 wytwarzany na licencji firmy Hispano-Suiza.
Powróćmy teraz do jakże istotnego 1925 roku. To wtedy połączyły się firmy Laurin & Klement z Mlada Boleslav z zakładami Skoda z siedzibą w Pilznie. Już w 1926 roku podczas wystawy w Pradze zaprezentowano pierwszy samochód ze znaczkiem Skody – model 150. Była to bliźniacza konstrukcja dla auta Laurin & Klement 150 produkowanego w latach 1923-26. Do jego napędu użyto silnika o pojemności 1460 ccm i mocy 20 KM, a szybkość maksymalna wynosiła 85 km/h.
Od 1930 roku Skoda prowadziła montaż aut z wykorzystaniem taśmy produkcyjnej. Od tego czasu pojazdy Skody były nie tylko trwałe i wygodne, lecz także zyskały atut w postaci korzystnej ceny względem konkurencyjnych modeli. Połączenie firm Laurin & Klement z Mladej Boleslav i Skody z Pilzna, produkcja udanych pojazdów oraz wprowadzenie nowoczesnych metod wytwarzania automobili sprawiło, że już przed drugą wojną światową Skoda stała się potęgą motoryzacyjną.