24 kwietnia odbyła się wideokonferencja z udziałem przedstawicieli ministerstwa infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podczas niej umowę podpisał dyr. zielonogórskiego oddziału GDDKiA Marek Langer i Piotr Sarnowski z firmy PORR S.A.

„Południowa jezdnia drogi nr A18 od lat nazywana była złośliwie największymi schodami Europy. Kończymy z tym. Kończymy z tą niemożnością i z tymi kłopotami, bo przypomnę, że w 1996 r. - przed 24 laty - powstała koncepcja programowa, więc tyle lat zmagań. Wreszcie możemy dzisiaj powiedzieć – dotrzymujemy słowa” – powiedział biorący udział w spotkaniu on-line minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dodał, że droga nr 18 stanie się nowoczesną i bezpieczną autostradą – kolejną w sieci dróg szybkiego ruchu w naszym kraju. Mówił, że celem rządu jest połączenie Polski spójną siecią komunikacyjną bez znaczenia, gdzie są realizowane inwestycje oraz jaka opcja polityczna rządzi w danym regionie.

Budowa autostrady A18 Foto: GDDKiA
Budowa autostrady A18

Autostrada A18 ma być gotowa w 2023 roku

W ramach podpisanej umowy firma PORR S.A. ma zaprojektować i rozbudować do parametrów autostrady dk 18 na odcinku od granicy państwa za mostem na Nysie Łużyckiej wraz z węzłem Olszyna do km 11,860 (2 km za węzłem Żary Zachód). Zadanie będzie realizowane w formule “Projektuj i buduj”. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.

„Niezależnie od tego, że będziemy prowadzili prace projektowe (...) szybko przystąpimy do wdrożenia nowej organizacji ruchu i robót rozbiórkowych, a po przygotowaniu części projektów wykonawczych rozpoczniemy realizację. Także w ciągu miesiąca firma pojawi się na budowie prowadząc prace przygotowawcze.” - zapowiedział Sarnowski.

Podpisana umowa jest drugą dot. dostosowania dk 18 do parametrów autostrady. W połowie listopada 2019 r. podpisano umowę o wartości ponad 254 mln zł na przebudowę 22-kilometrów jej jezdni południowej między Żarami a Iłową. Natomiast w drugiej połowie tego roku planowane jest ogłoszenie przetargów na dwa pozostałe odcinki tejże jezdni, do węzła Golnice Dolnym Śląsku.

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie dk 18 (na 70-kilometrowym odcinku) od Olszyny do Golnic do standardów autostrady. Inwestycja ta stanowi drugi etap budowy autostrady A18 – pierwszym była budowa jezdni północnej w latach 2004-2006. Zadanie obejmuje nie tylko przebudowę jezdni południowej, ale także budowę niezbędnej w przypadku autostrady infrastruktury.

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym łączącym Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Zaliczana jest w Polsce do głównych dróg o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław.