Logo
WiadomościAktualnościSkrzynia biegów EDC z podwójnym sprzęgłem już w gamie Renault

Skrzynia biegów EDC z podwójnym sprzęgłem już w gamie Renault

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Renault wprowadza nową, automatyczną skrzynię biegów EDC (Efficient Dual Clutch) z sześcioma przełożeniami. Jest ona dostępna wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi 110 FAP. Dzięki niższemu zużyciu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do klasycznych skrzyń automatycznych (o ok. 30 g CO2/km), Mégane, Mégane Coupé, Mégane Grandtour oraz Scénic i Grand Scénic są pierwszymi modelami z automatyczną przekładnią, które otrzymały znak Renault eco2.

Skrzynia biegów EDC z podwójnym sprzęgłem już w gamie Renault
Auto Świat
Skrzynia biegów EDC z podwójnym sprzęgłem już w gamie Renault

Nowa skrzynia biegów EDC Renault należy do grupy skrzyń automatycznych. W samochodzie nie ma pedału sprzęgła, a zmiana przełożeń jest identyczna jak w skrzyniach automatycznych (PRND) z trybem sterowania impulsowego (+/-). System automatycznie zmienia biegi w sposób płynny - komputer sterujący pracą skrzyni wybiera optymalne przełożenie.

W celu zwiększenia sprawności i zmniejszenia zużycia paliwa, Renault zdecydowała się na zastosowanie technologii podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia posiada dwa sprzęgła: pierwsze przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) i biegu wstecznego. Konstrukcja posiada cztery wałki: dwa wałki sprzęgłowe (każdy z nich połączony ze sprzęgłem) oraz dwa wałki główne. Wybór biegów następuje za pomocą synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory jak i sprzęgło są napędzane za pomocą siłowników elektrycznych sterowanych blokiem elektronicznym.

Nowa, automatyczna skrzynia biegów EDC jest już dostępna w całej gamie Mégane, w Scénic i Grand Scénic pojawi się jeszcze w czerwcu br.

Masa82 kg (łącznie z podwójnym amortyzowanym kołem zamachowym)
Długość384 mm
Odległość między wałkami sprzęgłowymi188 mm
Pojemność skrzyni1,7 l
Przełożenie na pierwszym biegu15,6 (Mégane) - 17 (Scénic)
Przełożenie na szóstym biegu2,4 (Mégane) - 2,6 (Scénic)
Zakres przełożeń6,6
Blok elektronicznyzintegrowany
Hamulec biegu wstecznegomechaniczny
Siłowniki zmiany biegówelektromechaniczny
Włączniki sprzęgłaelektromechaniczny
Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: