Nowa skrzynia biegów EDC Renault należy do grupy skrzyń automatycznych. W samochodzie nie ma pedału sprzęgła, a zmiana przełożeń jest identyczna jak w skrzyniach automatycznych (PRND) z trybem sterowania impulsowego (+/-). System automatycznie zmienia biegi w sposób płynny - komputer sterujący pracą skrzyni wybiera optymalne przełożenie.
W celu zwiększenia sprawności i zmniejszenia zużycia paliwa, Renault zdecydowała się na zastosowanie technologii podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia posiada dwa sprzęgła: pierwsze przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) i biegu wstecznego. Konstrukcja posiada cztery wałki: dwa wałki sprzęgłowe (każdy z nich połączony ze sprzęgłem) oraz dwa wałki główne. Wybór biegów następuje za pomocą synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory jak i sprzęgło są napędzane za pomocą siłowników elektrycznych sterowanych blokiem elektronicznym.
Nowa, automatyczna skrzynia biegów EDC jest już dostępna w całej gamie Mégane, w Scénic i Grand Scénic pojawi się jeszcze w czerwcu br.
Masa | 82 kg (łącznie z podwójnym amortyzowanym kołem zamachowym) |
Długość | 384 mm |
Odległość między wałkami sprzęgłowymi | 188 mm |
Pojemność skrzyni | 1,7 l |
Przełożenie na pierwszym biegu | 15,6 (Mégane) - 17 (Scénic) |
Przełożenie na szóstym biegu | 2,4 (Mégane) - 2,6 (Scénic) |
Zakres przełożeń | 6,6 |
Blok elektroniczny | zintegrowany |
Hamulec biegu wstecznego | mechaniczny |
Siłowniki zmiany biegów | elektromechaniczny |
Włączniki sprzęgła | elektromechaniczny |